• E11a

Resetråden som aldrig tar slut

Stardusty - Island är toppen.
    En av våra bästa semestrar någonsin. Vi var där ca 10 dagar i slutet av Aug 2007.
    Vi hyrde en Landrover Defender och utforskade the highlands. Slutet av Augusti är bra tid för det. Det är fortfarande "varmt" men vattenflödena från glaciärerna är tillräckligt låga för att man ska klara att ta sig fram över vadställena med bilen. På the highlands krävs en riktig 4x4, en stadsjeep göre sig icke besväret. Då kommer man fastna.
    Det är helt fantastiskt att köra i timmar över svart sand och se glaciärer i fjärran. På the higands, särskilt nära glaciärer är det mycket kallare än vid kusten så en stor del av semestern hade vi väl ungefär samma kläder som på en skidresa, skal-jacka, byxor och merino-ull underställx. Fast förståss vandrarkängor istället för pjäxor. Lite otippat blev det en riktig gournmet resa. Eftersom det var så kallt var det lätt att ha färsk mat i bilen (inklusive ägg och mjölk osv). Vi bunkrade rejält i Reykjavik innan vi åkte ut och så hade jag förberett med några bra recept som man kan gör på en låga. Allt i från mer arbetade rätter (hade med hemifrån för det blev enklast små påsar med kryddor, nötter och buljong). Stanna vid en gammal krater och snabbt slänga ihop, pasta, päron, valnötter och lite blåmögelost. Är gott, snabbt och superlätt om man bara har tänkt igenom några sådana enkla saker i förväg

Vi fick också med oss vin som vi köpt med oss från Hunter Valley, Sydney tidigare det året. Smakade gott vid en glaciär.

Jag ska genast försöka ladda upp någr abilder till mitt Galleri.

• E11a

Förlåt - jag skriver som en kratta idag. Men jag tror att jag har lyckats med att lägga upp några bilder.

• E11a

Lapinette - Vi har inte kommit så mycket längre med Namibia än att ha bokat flyg till Windhoek och prel bokat en Land Rover av en resebyrå. Vi har tänkt att boka genom en liten resebyrå som verkar bra. Tjejen jag först hade kontakt med (en av 3 directors) har varit borta (gift sig och varit på bröllopsresa) men hörde av sig idag så vi kan börja planera igen. Vi får se hur vi gör. Tror att det är läge att shoppa runt lite just nu, men jag börjar få rätt bra koll på vad vi vill se och göra utan att det ska bli för utspritt geografiskt. De områden vi kommer att besöka är Namib öknen, Skelett-kusten och Etosha pans. Sen är det ju massor av "finlir" kvar ang vilka saker där vi ska välja ut.

Telemarkgrrl - tack för tipset med bilderna och inställningar. Har försökt igen. Ganks lite utrymme bara så man får nästan inte plats med några bilder alls ju.

Angående Island så skippade vi helt hela den där grejen med att köra runt ön på "ringvägen" utan koncentrerade oss bara på mitten av ön. Svårt att avgöra hur mycket tid man behöver. Det är ju alltid för lite eller hur

Nu när jag har mina bilder framför mig så kommer jag ju ihåg i detalj hur vi gjorde..... så nisom inte är jätteintresserade av Island ... vänligen hoppa till nästa inlägg!

Sent flyg till Keflavik och trist hotell nära airport transport och biluthyrningsfirma.

Hämta hyrbil Landrover Defender, proviantera, köra ett pliktskyldigt varv i Rekjavik och sedan styra kosan mot "vildmarken". På vägen stanade vi vid Geysir, Thingvellir och Gullfors. Sedan körde vi ut på Kjölur route som går mellan två glaciärer (Langjökull Hofsjökull). Svängde av vägen vid Kerlingafjöll och tillbringade natten där. Det var lite läskigt att köra över de första vattendragen fast dom var ganska små.

Utforska området vid Kerlingafjöll. Det är ett hett geotermiskt område, dvs det sprutar upp het ånga ur jorden. Spektakulärt landskap! Vi kokade frukostägg i en pöl på marken som var väldigt varm. Lite exotiskt.

Fortsate norrut och stannade för lunch i Hveravellir. Massor och bubbel och pys. Bada i en varm källa. Igen mycket vackert landskap.

En natt tillbringad i staden Akureyri på norra Island för vi behövde en Hertz som kunde fixa takröcket på bilen som flyttade på sig. Söt liten stad.

Söder ut upp på th ehighlands igen men denna gån en mer östlig rutt på F88. Spektakulärt landskap. Stora lavafält i olika formationer. Floder att korsa. Annorlunda växtlighet.

Besök Askja. En jättestor krater. Roligt att köra upp dit. En väg (4x4 är nödvöndigt) anlagd i ett taggigt och vilt lava landskap. Man stöter nöstan inte på några människor alls på the highlands. Man kan köra i timmar utan att se någon anna bil. I Askja är det dock en hel del geologer som spinger runt med mätutrustning de få veckor om året man an ta sig dit.

Det mest spännande på hela resan var att köra från Askja till Spregisandur längs Vatnajökulls norra kant. Man måste vara försiktig och kolla med peronalen på någon Mountain hut. Är avrinningen för stor från glaciären kommer man inte fram (ingen mobiltäckning så man kan ju inte precis ringa Hertz förklara att man sitter fast i ett lavafät någonstans och be om air rescue). Igen ett spektakulärt landskap. Första 2 timmarna körde vi bara på vad som verkade vara en helt ändlös vidd av kolsvart sand. Kolla kompassen, försök följa några gamla hjulspår och sikta på Vattnajökull i fjärran. Sen ändras landskapet och bjuder på stora lava formationer och tillslut kullar klädda i lava.

Tillbringade en hel dag i området Landmannalaugar som är grönt och vackert (lavar och gräs, inte träd) vackra vattendrag. Vatten, ånga och lera som bubblar och pyser upp ur marken lite här och där. Finns en lite större camp site som kanske inte skulle vara så kul att bo på men väldigt trevligt bad. Varmt vatten som strömmar ner och blandas med en ström av kallt vatten för några perfekta badställen.

Inann vi åkte hem var vi förståss tvungna att besöka Blå Lagunen. Visst är det ett jättefint spa (gillade deras hudvårdsprodukter som man givetvis kan köpa) med en gigantiskt utomhuspool. Men det är mycket coolare att sitta i en varm lite bäck ute på the highlands

• E11a

Lapinette - Jag tycker att Sonoma valley är trevligare än Napa. Sonom aär minst lika vacker, har lika bra vingårdar men är inte lika turistigt. Sen ligger dom ju på nästan samma ställe.

Yosemite är jättevackert. Försök att bo på Wawona hotell. Kan vara väldigt mycket människor i själva dalen men man blir förvånad över hur fort man kommer bor från massorna bar aen halvtimmes vandring bort. Ta med en kikare så ni kan titta på alla klättrare på El Capitan eller Half Dome.

Kör ni ändå Highway 1 upp till SF kan man stanna till vid Halfmoon Bay. Ska tydligen vara en av de mest berömda surfställena i världen. Man kan hyra bräda (och våtdräkt för det är kallt som attan i vattnet i SF) och prova lite själv eller kolla på dom coola surfarna längre ut där de berömda vågorna bryter. Dom blir utdragna med vatten-scooter eller små motorbåtar.

Ät riktigt god Clam Chowder i sourdough bowls i SF (mmmmm... det åt man till lunch när man åkte skidor i Lake Tahoe).

Palo Alto är mysigt och Los Gatos också om man beger sig längre in i Silicon Valley.

Bay area är toppen!!!

• E11a

Lapinette - Jag ska be om en breakdown av paketet från resebyrån. Har inte fått det ännu då vi inte kommit fram till en optimal itinerary (jag ska nog kunna driva dessa människor till vansinne ). Är lite nätter på några lodger med också så jag vet inte vad själva bilhyran är. Men jag vill veta. Tror dock att dom är ganska dyra (man får med sat phone och massa extra grejor som dom säkert tar rejält betalt för).

• E11a

Bra ide Lapinette! Då kan man hitta tillbaka till gamla tips.

Kanske vad jag ska göra nu. Söka på New York. Det är nämligen vad det blir över påsk. Har bokat flyg och ett hotell som verkar ligga himla bra i West Village precis på gränsen till East Village.

Ville inte bo i Midtown där det verkar finnas det största utbudet på hotell. Skönare att ha gångavstånd till allt i the Village, Soho, Chelse, Lower East och Tribeca (om man har sköna skor i alla fall). Var evigheter sen jag var i NY så det ska bli himla kul. 5 nätter blir det.

• E11a

Sannolikheten att någon ska ha bott på just det hotellet är väl ganska låg men jag provar:
    www.washingtonsquarehotel.com/location.shtml

Någon som vet något om det?

Verkar inte vara något hysteriskt spännande hotell, men helt ok och toppenbra läge. Det är int en kedja och det brukar ju ofta vara lite mysigare. Så har dom funnits i 100 år så dom måste ju göra något rätt
    Respetabla institutioner som Micelin, Telegraph och Time Out hade recommenderat dem enligt deras hemsida.

Sådär jag övertgade just mig själv att det blir jättebra tror jag!

• E11a

Lapinette - Eftersom du verkar seröst överväga Namibia ska jag drabba er med våran Namibia itinerary.

Jag håller på att driva resebyrån till vansinne tror jag men jag vill ha det bra.

Som det ser ut nu är jag nöjd med rutten i stora drag, några lodger kommer jag att vilja ändra innan jag ber dom konfirmera alla bokningar men såhär kommer det se ut i stora drag:
    (ursäkta för språkblandningen)

1. Arrive Windhoek, meet and greet pick up car. Stay in Guest house.

2. You drive south to Sesriem. You camp near the
    world?s highest sand dunes at Sossusvlei in the Namib Naukluft Desert, the world?s oldest desert. The dunes reach 300m high and extend as far as the eye can see. They look stunning at dawn and dusk.

3. Today you continue north about 40k into the Namib Naukluft and
    spend another night amongst the dunes at Agama River.

4. Swakopmund.
    Take the long and scenic drive north through the Namib Naukluft
    Desert to the seaside town of Swakopmund, a quaint oasis town on the Skeleton Coast which has some great restaurants.

5. Spitzkoppe Mountain
    Drive to Spitzkoppe, which is one of the most beautiful areas in
    Namibia, consisting of an imposing granite rock formation set in the plains. You can walk in the area and climb up to Bushmans Paradise, a small basin tucked between the domes of rock, where you can view the rock paintings done by Bushman of the past and gaze at the amazing view.

6. Brandberg Wilderness Camp
    Take the longish drive to Brandberg - the atmosphere is charming and you camp amongst the acacia trees, with a lovely contrast between the trees and the towering russet tones of the Brandberg. It is a very picturesque place.

7. Stay for one more night.

8. Etendeka Mountain Camp, Damaraland
    Etendeka Mountain Camp is set in the north of Damaraland. Although it is a remote bush camp, rare sightings of giraffe, Hartmann?s mountain zebra, oryx, springbok and even desert elephant and black rhino can add an exciting bonus to your stay.

9. Stay for one more night

10. Hobatere Lodge Campsite
    Hobatere Lodge is located 80km north of Kamanjab on the western
    side of Etosha and situated in a concession area which extends over 32,000 hectares. The concession is home to a wide selection of game: elephant, giraffe, eland and Hartmann?s zebra.

11. Stay for one more night

12. Okaukuejo, Etosha
    Etosha National Park is probably one of the best game-viewing regions in the world. Its name (meaning ?great white place of dry water?) comes from the Etosha Pan, a vast, flat, saline desert. The park protects over 100 species of mammal, 16 species of reptile and amphibian and an incredible 340 species of bird. As well as elephant, Burchell?s zebra, giraffe, cheetah, lion and leopard, Etosha is home to the protected black-faced impala and black rhino.

13. Onguma, Etosha National Park

14. Stay for one more night

15. Okonjima Main Camp
    Here you can enjoy walks, scenic drives, great food and a friendly atmosphere. You can also see the wonderful work your hosts, the Hanssen family, are doing with AfriCat, set up to relocate cheetah and leopard and other trapped or injured animals back into the wild. Although the foundation
    has a slightly zoo-like quality (as some of the animals are very tame and thus are not able to be released into the wild) it is important to remember that for the few kept in captivity there are many released.

16. Amani Lodge, North of Windhoek
    At an altitude of 2150m, Amani Lodge is the highest situated lodge in Namibia, surrounded by the majestic Khomas Hochland Mountains.

17. Flight out from Windhoek

• E11a

Sorry sorry för den långa postingen som förmodligen bara Lapinette kommer tycka är intressant (hoppas jag ).

Som sagt dom håller nog på att bli tokiga på mig.

Men dom är duktiga på att få det att låta attraktivt och trevligt domdäringa resebolagen!

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut