Inlägg från: Originalrosen |Visa alla inlägg
  • Originalrosen

Resetråden som aldrig tar slut

Hemma! Härligt att vara tillbaka men vilken semester det har varit!!

Efter två veckor gick jag in i total semesterkoma. Låg vid poolen och läste, låg i sängen och läste, satt på förstukvisten och läste. Fattade ett beslut om dagen - som mest - och då gällde det om vi skulle äta lunch vid poolen eller klä på oss och gå några hundra meter till höger eller vänster på gatan till någon av alla små restauranger. Tuffa beslut. *skrattar*

Har haft det rejält skönt och riktigt välbehövligt. Sjutton också, semester SKA man ha varje år och en lång sådan. Min batterier är väl inte fulladdade men jag är hyfsat "recharged" som det känns nu. Får se till att hålla kvar det känslan när jobbet börjar på måndag.

Kallt att komma hem - jag fryser rejält.

Fru AM och Piggelin - kul att ni har gjort lammgrytan! Den är inte vacker att se på men med ris och lite grönt till så blir det mums och en något bättre visuell upplevelse. Tricket är väl också att ha hyfsat mycket gurkmeja i - smakar inte så mycket men gör allt gult.

Gosnosen - Kapstaden, ohlalaah!! Återkommer med lite tips när jag har packat upp och skakat av mig resdammet.

Adamia - men var bor du nu? "Hem till Sverige"?? Ledsen, har missat var du bor i stora, vida världen - och varför. Fattar inte det, gillar ju att läsa dina inlägg.

Så ni bodde på Bush House! Det gjorde vi också, visst var det härligt med vattenhålet och att sitta under parasollen med en kall öl och kika. Eller plumsa i den lilla poolen, hiva sig upp vid kanten och kika på djuren.

Nya Zealand också? Sydön är dramatisk, inte sant!

• Originalrosen

Helt plötsligt pratar alla om Namibia, varför? Har aldrig längtat dit, vill ni få mig att göra det? Har ju just kommit hem från en skön semesterresa och tänker inte börja planera något annat just nu - bara så att ni vet det. *skrattar retsamt*

Lapinette - Fondue Savoyard? Är det månne ostfondue på fyra sorters ost? DET är i vart fall jättegott och trevligt att mysa med en kulen kväll. Du, Normandie har jag varit hyfsat mycket i och det finns i vart fall två-tre ställen som jag gärna besöker. Återkommer med lite länkar och så.

Viner från Portugal:
    Jag dricker gärna Periquita och Vila Santa. Eftersom de inte är så dyra, köp gärna en kartong eller två och lägg undan ett år eller mer. Man behöver inte en vinkällare, det går utmärkt med en mörk garderob. Periquitan blir ännu mjukare och lenare redan efter ett år, Vila Santa kan du ha flera år. Det är ju bara att fylla på någon kartong per år så har du alltid ett gott portugisiskt vin i garderoben. De är goda att dricka redan nu om man inte vill vänta.

Adamia, var hittar jag bilder från din resa i SA?

• Originalrosen

Semesterkoma skall hädanefter bli min melodi.

Jag tror att hjärnan måste ha tråkigt ibland för att vilja ha kul och jobba skarpt sedan. ...säger jag, lite lagom eftertänksamt och med risk för att bli idiotförklarad.

Medge att det åtminstone är en bra ursäkt för att inte göra någonting?

• Originalrosen

Stardusty, Island står definitivt på topp10 av resmål jag vill besöka. Har tyvärr inte varit där ännu, men läser gärna allt jag kommer över av de som varit där!

• Originalrosen

Reykavijk förresten...

*viskar* -Där finns det ett snoppmuseum.

(Nää, jag är inte helt och hållet en kärring - lite bus finns kvar bakom rynkorna.)

• Originalrosen

Ställen som är onödigt att åka tillbaka till? Ja, det finns nog några sådana om jag tänker efter. Hmmm....

Karpathos. Been there, done that. Tur att jag hade många böcker med mig så jag kunde ligga och läsa vid poolen. Fin ö, men behöver inte åka tillbaka.

Venedig. Dyrt och det kändes som att allt gick ut på att sno turisterna på så mycket det bara gick.

Borneo under monsunsäsong. Aldrig mer.

Patong beach, Thailand. För många gatflickor och gubbar som är gubbsjuka. Gärna Thailand, men inte dit igen.

...men vad vet jag - de första tio gångerna jag var i Paris så hatade jag staden. (Åkte i jobbet, inte ett dugg romantiskt - bara trist.) Sen öppnades mina ögon - kanske är likadant med något av resmålen ovan.

• Originalrosen

Jag vänder på det; ställen som är nödvändigt att åka tillbaka till:

Södra Egypten - På gränsen till Sudan
    Norra Italien - Lago di Como
    Kreta - hur går det att motstå?!
    Alsace - vilka vingårdar!
    Kapstaden - mat, vin och natur förför alla.
    Safari nordvästra Sydafrika - helt enastående!
    Irland - bila runt på landsbygden, stanna till när det ser lockande ut.
    Provance - vallmofält, solrosfält, vingårdar
    Normandie - krigskyrkogårdarna, minnen från D-day

Nu får jag sluta, det finns så många underbara ställen på vår jord. Så mycket att se och så lite tid!

• Originalrosen

Lapinette! F'låt, hur kunde jag glömma?!

Normandie - Arromanche, ni måste bara - alla måste se denna film - DÄR; på plats. Den är poetiskt, ruskig, vacker, äcklig, ljuv, brutal, skön, kräkjobbig - ni får inte missa den!!! Kommar man ens över Frankrikes gränser så har man en skyldighet att ta sig till Arromanche och se denna film. Ärligt. Bered dig på en resa i ditt inre efteråt.

www.arromanches360.com/

• Originalrosen

Amelle, jag har varit där en hel del - främst i jobbet! Härlig stad, grattis!!

Ska fundera lite - vet du vart du bor?

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut