Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Resetråden som aldrig tar slut

Efter 2 besök i Budapest (dock på jobb båda gångerna och lääänge sen) och otaliga i Istanbul kan jag bara rekommendera båda ställena!

Men det där är så himla individuellt vad man lockas av och vad man gillar att göra...

• anne på grönkulla

Både rosen o jag har nog tjatat om Chateau Musar i omgångar - jag har en låda '99 tror jag det är i förrådet (eller nu ljuger jag, hälften har nog gått åt...). Det är fantastiskt, tycker jag, men vissa årgångar har varit mkt bättre än andra (lite svajigt alltså) - paradoxalt nog var t ex '82:an outstanding... Jag var lite orolig innan jag fick hem den då jag fick chansa på årgången, men hade tur o den är bra enligt mitt tycka iaf!

Bäst är det också till meze! Kan tänka mig att det inte funkar så bra med smaken av andra viner i munnen... *funderar* o sen är det ju alltid en smaksak vad man gillar!

Lapinette skrev 2009-01-24 14:54:26 följande:
    Rosen är det inte du som har pratat om Chateau Musar tidigare? Vi drack den hemma hos min väninna igår. Konstigt nog så föredrog jag vinet som vi fick innan, ett mycket billigare sydafrikanskt som hette Café Culture. Vet inte om det var den kryddiga maten (indiskt) eller att vi drack vinet i den ordningen som gjorde att jag föredrog smaken av pinotage.
  • anne på grönkulla

Mmm, jag skulle nog inte dricka Chateau Musar till indisk mat faktiskt... jag vet inte vilket vin som jag skulle välja till det. Maken skulle dricka öl (gärna indiskt Kingfisher, heter det väl?) men det gillar inte jag - tror vatten funkar bäst till indiskt faktiskt.

• anne på grönkulla

Har en hyggligt ny Ericsson-mobil (modell lanserad i höstas) men använder själv mest den för ringa, skicka sms o ställa väckarklocka, jo miniräknare också (växelkurser är bra att ha koll på). Kameran kunde i teorin vara viktig för mig men har aldrig lyckats bli kompis med den eller tycka att den tar bra nog kort för att inte släpa med paparazziutrustningen också...

Men maken funderar på i-phone - han yrar nåt med skype - vet nån nåt om det? Funkar det? (vi skypar mycket!)

• anne på grönkulla

Skype är en mjukvara som gör att man pratar gratis i telefon mellan 2 datorer som båda har den installerad. Man får oxå himl billiga samtal (typ som lokalsamtal) till vanliga telenätet i i stort sett hela världen. Ovärderligt för mig som har familjen utspridd...

• anne på grönkulla
    Ingen större som jag upptäckt än efter snart 4 år som i princip daglig användare. Man laddar ner en gratis mjukvara, så behöver man ha mikrofon och högtalare, eller headset eller en sorts telefonlur som man kopplar till datorn. Man köper samtalstid på konto om man vill ringa ut på vanliga nätet (dvs inte till en annan dator med samma mjukvara då är det gratis). Lite dålig linje kan det vara ibland åtminstone om man som jag bor i tjottahejti.
  • anne på grönkulla

Nej 260 kr flaskan är det väl få viner jag skulle betala för, men mina knappt 100 kr flaskan för Amarone känns helt ok. Är inte hälften så begeistrad som svågern dock... men det är såvrt att jämföra!

• anne på grönkulla

Ha, nu börjar vi tangera min vildare resplaner! Tåg från Istanbul till Teheran står på agenda...

Ab fab skrev 2009-03-16 08:45:01 följande:

Appropå tågresor.. läste en annons i Svenskan i helgen. Tåg från Syrien till Turkiet. Damaskus- Ankara? Det lät verkligen spännande
Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut