Hej!
Jag var här inne och kikade för en månad sedan då jag var på väg till Island. Lovade att komma tillbaka och berätta hur det var. Island är Underbart på vintern, trots den blöta kylan och diverse uppror som tydligen skedde när vi var där (inget vi märkte av och då bodde vi ändå mitt i centrum).
Vi åkte alltså på en weekend, bodde på Hotel Fron mitt i stan som var alldeles lagom för oss - perfekt när man vill gå ut och äta på kvällen. Direkt efter flyget landat åkte vi till Blue Lagoon... UNDERBART. Önskar att vi haft lite mer tid där så man kunnat bada, gå upp och äta och sedan bada igen! Det var mörkt och dimmigt och varmt och alldeles fantastiskt (fine, det kanske inte luktar rosor men men..). Var som att det bara var vi där (jag och min M2B) då man blev uppslukad av dimman och värmen.
Dagen efter åkte vi på "Golden Circle"-Tour, såg Gullfoss (vattenfallet), Geysir och otrolig natur i Tingvallir. Finns lite bilder på min fotosida - se under mina länkar. Rekommenderas om man bara är där några dagar och inte hinner åka runt själv. Bra att åka med en grupp på vintern då bussföraren kan vägarna som kan vara förrädiska då vädret kan ändras på en halvsekund (överdriver faktiskt inte..).
Maten var god och priserna bra - Islänningarna är som landet, lite kalla och hårda utanpå men härliga och poetiska när man tittar noga. Nu är det ju kris i landet vilket kanske märks lite.
Shoppingen är bra, men tänk på att det mesta är stängt på söndagar (tänkte inte vi på nämligen.. heh..). De har fantastiska smycken till bra priser.
Vad mer.. Är en annorlunda och härlig upplevelse. Tänker helt klart åka dit på sommaren också. Men passa på under vintern då det är lågsäsong för jag kan inte tänka mig att det är samma sak att bada i en 40grader varm vulkanpöl när det inte är -10 i luften. ;)
Fråga om ni undrar något! Sammanfattningsvis - Passa på att åka till Island nu! Det är fantastiskt!
Nu en fråga till er: Någon som varit på Maui och/eller Kauai och har tips?