Inlägg från: Adamia |Visa alla inlägg
  • Adamia

Resetråden som aldrig tar slut

Oj, här har det hänt saker! Det här är definitivt min favorittråd!

Hej Piggelin! Jag undrar om jag inte har sett era kort från Madikwe redan? Var det inte ni också som släpade med er teleobjektivet? Ni hade tagit väldigt många bra bilder!

Själv var jag helt besatt av att experimentera med vidvinkeln 10-20 under hela resan, vilket syns om man tittar på bilderna jag har lagt ut! Vi är riktiga kamerafantaster (jag jobbar dessutom lite med foto, men mest interiörfoton vilket kanske inte är så otroligt spännande) så jag kanske kan få tipsa om kameraväskan Flipside 400 AW (Lowepro) om det finns andra som läser som också brukar resa runt med en massa objektiv och tillbehör. Vi har testat den utförligt under resan och den får med beröm godkänt!

När det gäller framtida planering har vi än så länge bara bokat biljetter hem till Sverige, två veckor i maj blev det i alla fall. Norwegian börjar flyga Stockholm-Palma direkt, och betydligt billigare än SAS/Spanair. Sedan blir det kanske en kortvecka - eller långhelg - i London i februari. Vi får se vad som händer med euron. Just nu sitter vi som klistrade vid internet och beställer saker från England eftersom det är så billigt!

• Adamia

Hej Orginalrosen! Kul att höra att du gillar berättelserna; jag är alltid orolig att det blir för långrandigt bara för att man tycker själv att det var så fantastiskt spännande. Det finns lite foton i mitt galleri om du vill kolla. The Bush House var verkligen helt fantastiskt! Jag fattar inte att vi hade sådan tur att det bara var vi där hela tiden, vilken lyx.

Vi bor på Mallorca, i Palma. Efter tre år i Barcelona bestämde vi att det var dags att starta eget och Palma verkade lämpligt. Än så länge fungerar det ganska bra. Vi hyr ut korttidslägenheter till turister som är trötta på hotell och jag jobbar som översättare. Vi har lite olika planer på vad vi egentligen vill göra, men just nu fungerar det riktigt bra här på ön. Jag är från Lappland ursprungligen och maken från Surrey, men båda två är lika nomadiska och har väl en sex, sju länder i bagaget. Vi får se vad det blir framöver.

Jag måste få beklaga mig lite över Spanien: det är helt omöjligt att hitta utländska viner här. Jag skulle så gärna vilja hitta alla de här underbara vinerna ni tipsar om, men det verkar bara finnas inhemska varianter eller möjligtvis Jacob's Creek om man vill prova någonting mer "exotiskt"... Inte ens portugisiska viner finns det! Jag kanske kan få tipsa om "Ribera del Duero" för de som gillar Rioja men skulle vilja ha lite mer djup i smaken? Men jag vet inte om man kan hitta dem i Sverige? Jag kan tänka mig att man kan det, utbudet hemma är trots allt ganska imponerande!

• Adamia

Hej alla! Just nu är det faktiskt lite tråkigt väder här på Mallorca, men solen ska tydligen dyka upp igen nästa vecka.

Januari och februari är dödsäsong här, så jag skulle nog rekommendera att man stannar i Palma så att det i alla fall finns ett utbud av restauranger och lite kultur. Bergsbyarna (Valldemossa, Sóller, Deià) kan man hyra en bil och besöka istället. Palma har ett förvånansvärt antal bra restauranger och cocktailbarer! Många restauranger och barer på mindre ställen stänger helt under lågsäsong.

Boutiquehotel som Puro kanske kan vara intressant? Eller hyra en lägenhet för en vecka? Hotellet ovan såg jättefint ut, men då måste de ha en hyrbil för att ta sig in till Palma. Nu på vintern är det inte lika besvärligt att parkera inne i centrum, men kanske något att tänka på?

Nu ska jag ut och trotsa kylan (14 grader, brrr) !

• Adamia

Barcelona, vad kul! Det är GSM-veckan igen, kan jag tro? Vi ska över dit nu om några veckor också och jag längtar! Tyvärr är det mest jobb, men vi kommer nog att hinna med att träffa folk, gå ut och äta och shoppa också. Vi bor i vår lägenhet precis vid C/Comtal, så det är helt perfekt. När man har för mycket att bära på går man hem och lämnar av och sedan är det bara att fortsätta!

Nu är det så länge sedan vi var där att vi nog måste kolla upp lite restaurangtips själva också. Någon som har varit där nyligen som har något tips? Lapinette, hade inte ni hittat en bra tapasbar på C/Comerç, eller har jag hittat på det? Jag kanske får leta mig tillbaka i de gamla trådarna!

• Adamia

Tack Lapinette!

Hoppas att du får massor av förslag, Tinga, själv har jag tyvärr ingen erfarenhet av att resa med barn. Vill ni bara ta det lugnt eller ska det vara någonstans spännande också? Mina föräldrar åker till Mauritius nu i februari och även om det inte riktigt står med på min lista över resmål just nu kanske det är ett alternativ när man har två barn med sig? Det ser i alla fall varmt och skönt ut...

• Adamia

Jag har precis läst ikapp nu! Mycket prat om Barcelona och Kalifornien, kul. Jag rekommenderar som alltid Barcelona som en fantastisk storstad som har någonting för alla smaker. Det är en mer européeisk stad än Madrid, så om man är sugen på mer klassisk spansk storstad är Madrid ett bra alternativ (även om jag föredrar Granada eller Sevilla).

Vi planerar redan för vinterns långresa och just nu ser det ut som Hong Kong - Nya Zealand - Kalifornien faktiskt, så jag måste kolla igenom alla era tips igen för att se vilken rutt vi ska ta i Kalifornien. Jag vill egentligen bara se San Francisco och sedan ta en roadtrip till Grand Canyon istället för att stanna i Kalifornien, men vi får väl se. Man måste ju ha någonting att se fram emot under turistsäsongen här!

Annars så har äntligen våren kommit till öarna och vi har bokat in en resa till Andalusien i slutet av månaden. Det ska bli skönt att få lite extra sol och värme eftersom det har varit så kallt här i vinter (jag vet att jag inte ska beklaga mig...). Vi har hyrt en villa med pool nära Pizarra uppe i bergen norr om Málaga tillsammans med ett annat par. Inte för att jag tror att det kommer att vara poolväder för min del, men det är en jättefin villa: två sovrum med en-suite badrum, stor terrass med klassisk spansk grill, pool, internetuppkoppling för 400 euros, en vecka. Vilket kap!

• Adamia

Vi hittade den på Owners Direct (www.ownersdirect.co.uk), det var där vi hittade den där lägenheten i Granada om ni minns den (Lapinette, förstås!)? Med badkar i sovrummet.

Vi var ju till NZ nu i vinter i två veckor, en av mina bästa kompisar bor där numera, så det känns som att jag vill åka dit minst en gång per år. Sedan är det ett så fantastiskt land också och vi var bara på sydön, så den här gången blir det tid på nordön också. Har ni varit där också antar jag, Originalrosen? Någonting man inte bör missa på nordön?

Hong Kong har maken bott i för ett antal år sedan, så det ska bli kul att se det och ha en guide med sig. Kalifornien däremot har vi ingen aning om, så där är det kul att se tips här i tråden.

Jag kan också fastna ordentligt på Tripadvisor. När vi kom hem från långresan tog jag mig tid (fast jag erkänner att det tog två månader innan tiden togs) att skriva ett par omdömen också. Jag brukar inte vara så bra på det annars, men jag har fått så mycket hjälp därifrån att det kändes som att det var inte mer än rätt!

• Adamia

Jag har precis börjat på projekt Italien nu. Vi ska åka över dit i juni och ska på bröllop i Vinci nära Florens den 12. Är det möjligen någon av er som har ett hotelltips utanför Florens, på vägen mot Pisa? Jag sitter just nu och tittar på

www.grottagiustispa.com/eng/luxury_spa_hotel_tuscany.htm

som ju verkar helt fantastiskt. Nu måste jag kolla lite på Tripadvisor, tror jag!

Hurtigrutten låter för övrigt som en superidé, jag blir lite sugen på det jag också...

• Adamia

Vad kul om det är samma hotell, Lapinette! Jag har inte kollat upp det än, för jag blev fast i förberedelserna för idag istället. Vi firar nämligen vår första bröllopsdag. Under dagen har vi varit iväg på båttur med picknick (här lyser solen och det är jättevarmt och skönt) och nu snart ska vi in till centrum för cocktails och sedan middag på en restaurang som en bekant till oss som driver en restaurang själv har rekommenderat. Recension följer!

• Adamia

Å, och krya på dig Lapinette! Feber och halsfluss lät inte speciellt roligt!

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut