Inlägg från: Telemarkgrrl |Visa alla inlägg
  • Telemarkgrrl

Resetråden som aldrig tar slut

Vi var där vid midsommar och vädret var som vanligt på island, väldigt skiftande. Vi fick sol och lite regn och lite blåst. Temperaturen låg väl ungefär mellan 11-12 grader. En badsemester blir det helt klart (det finns många fler ställen att bada på än blå lagunen även om den är mest känd) men man vill inte gärna ligga och sola.

• Telemarkgrrl

Island har ju svala somrar och milda vintrar så det är inte så jättestora skillnader över året och vädret kan skifta otroligt fort men jag kan tänka mig att det ändå är lite trevligare på sommarhalvåret.

Vi klämde in det i samband med en resa till New York (vi flög Iceland Air och skulle ändå byta flyg på Island, det kostade inget extra att stanna ett par dagar där). I New York var det 40 grader varmt så vi hann ändå få vär beskärda del av värmen den sommaren.

• Telemarkgrrl

Ja, det tycker jag Lappis! Jag hade aldrig trott det innan (jag gick med på stoppet där mest för min mans skull ) men jag blev helt tagen och hade aldrig velat vara utan den resan.

• Telemarkgrrl

Nej, det här gången får vi hoppa över Island. Om vi ändå ska ända bort till Kalifornien vill vi ha så mycket tid som möjligt där.

Men man kanske skulle ta den där veckan som vi funderar på i maj/juni till Island?! Hmm, måste nog surfa lite på flyg- och hotellpriser...

• Telemarkgrrl

Jag tror att vi var fem dagar i NY först, sen drygt en vecka i Montreal och Quebec, en dag i NY på vägen tillbaka och så blev det nog tre hela dagar på Island, inte fyra som jag skrev förut. Jag tyckte att fem dagar i New York räckte, det var så hektiskt så det var lite skönt att lämna stan. Och så hann man ju inte med allt man ville och det är ju bra för då måste man åka tillbaka.

Tre dagar på Island var lite kort, avstånden är ju lite större där så jag hade gärna stannat ett par dagar till. men å andra sidan, nu finns det ju anledning att åka tillbaka dit också.

• Telemarkgrrl

Stardusty, jag tror inte att genomsnittstemperaturen skiljer sig så jättemycket mellan juni och september men däremot så kan vädret skifta från sol till snöblask på nolltid. Det är nog ganska vanligt att det är blåsigt också. Varma skor (typ vandringskängor) och varma kläder är att rekommendera. En skaljacka är nog bra att ha, dels för att den är vind- och vattentät och dels för att det är lätt att reglera hur mycket man har under.

Jag råkade ha tre bilder från Island här på datorn så jag slängde upp dom i mitt galleri.

• Telemarkgrrl

Stardusty, det är så härligt att ligga utomhus och bada i riktigt varmt vatten under en bar himmel!

Lappis, oh, don't get me started on Canada. Montreal är riktigt coolt med hur många restauranger och cafér som helst i varje tänkbar inriktning. Och Quebec City är som ett litet mini-Frankrike, särskilt gamla stan är hur gullig som helst.

• Telemarkgrrl

andbeyond, ja, kom in och berätta om Island och gör mig lite avundsjuk när ni är hemma igen!

• Telemarkgrrl

Ja, vi hyrde bil i Montreal och körde mellan Montreal och Quebec C via lite omvägar. Tog tåget New York-Montreal tur och retur.

• Telemarkgrrl

Lappis, det är en liten liten järnväg så trots att det inte är så långt egentligen tar det ganska lång tid. 10 timmar kanske? Men det är fina tåg (fast maten i restaurangvagnen var svindålig) och man har en jättefin utsikt. Länge, länge åker man på strandkanten till Hudsonfloden och sen Lake Champlain och man passerar Adirondackbergen.

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut