Lapinette skrev 2009-03-17 09:08:59 följande:
E11a - så nyfiken på er Namibia resa. Hur länge kommer ni att stanna där och vilka ställen kommer ni att se?
Lapinette - Det är som vi alltid säger i den här tråden, alldeles för lite semesterdagar man har! Ju mer man läser på desto mer vill man göra. Man får begränsa sig så att det inte blir för flängigt
Det blir 17 dagar i Namibia.
Flyger ut från London en fredagkväll, sen blir det nattflygning hem också. Så vi landar 06.00 i London en tisdag och åker direkt in till jobbet, tar en dusch och drar på oss dräkten/kostymen igen. Blir nog en produktiv och kul dag på jobbet men vad gör man inte för att maximera ut semesterdagarna?
Det slutade med att vi bokade en Land Rover genom Safari Drive. Dom var dyra men verkade bäst. Seriösa arrangörer (verkar det som). Bra bilar, bra utrutning, alla försäkringar, kartor, vägbeskrivningar och satellittelefon ingår.
Blir en mix ca 50/50 mellan lodger och campa på taket av Landin ute i bushen.
Vi kör den klassiska cirkeln.
Första natten i Windhoek, sedan ner till Sesriem för att bese de stora (300m) sanddynerna i Sossusvlei. Ska tydligen vara fint att köra dit över Namibias högsta pass. Sedan vidare in i Namib öknen för ytterligare en natt. Ut till kusten och en natt på hotell i Swakopmund. Där ska vi äta de brömda ostronen och Tyska bakverk (gammal Tysk koloni). Sedan drar vi norröver längs kusten och eftersom vi vill göra Skelett kusten ordentlig blir det en natt i Cape Cross (vid the seal reserve) så att vi kan t agod tid på oss. En natt i Spitzkoppe Mountain för hiking, fotografering och titta på grottmålningar. Två nätter uppe i Brandberg Wilderness, samma aktiviteter som i Spitzkoppe skulle jag tro plus att man kan försöka se de berömda Desert Elephants. Tyvärr lyckades de inte boka den lodge jag ville ha uppe i Daramaland fast jag är ute i så förbaskat god tid men har en annan lodge prellbokad 2 nätter som också verkar bra där man bland annat kan göra game viewing från hästryggen och det vore kul. Sen blir det totalt 4 nätter i Etosha, 2 nätter camping innen i själva parken och 2 nätter i lodge. Ska bli kul att köra runt själv istället för att åka på en guidad safari. Eftersom vi båda gillar att fotografera ser vi fram mot att parkera vid ett lämpligt vattenhål (vi är där i slutet på torrsäsongen) och sitta där med kamera i lungn och ro för att se vad som händer. Sista två nätterna tillbringas på Okonjima i Omboroko Mountains. De är med i något som heter AfriCat och arbetar med att rehabilitera Leoparder och Geparder som tillfångatagits eller skadats och placera ut dom igen. Så de har förutom game viewing och star gazing mycke aktiviteter man kan vara med på runt deras katter.
Jag tror att campingen är helt ok. Man har som sagt ett tält som man riggar på taket med bekväma sängkläder (bild på bilen
www.safaridrive.com/index.htm ). Bilen är utrustade med allt man kan beöva (porslin, camping-stolar/bord, liten spis, vattentank, basvaror av mat (typ torrvaror, kryddor och olivolja) och ett kylskåp. Så man behöver bara fylla sin bil med ved till lägerelden, goda sydafrikanska viner färsk mat att grilla så ska man nog ha det riktigt bra vid lägerelden under stjärnorna när man stannar för natten i öknen.
Vi har hyrt Land Rover Defender förut och de är superbra bilar. Man tar sig fram överallt med dom (nästan). Fast man får förståss med sandstegar och sådant om man skulle köra fast på en sanddyn. Hoppas maken vet hur man använder stegarna
.
Oj vad jag ser fram mot den här semestern!!!! Har knappt brytt mig om att planera NY över påsk alls...