• E11a

Resetråden som aldrig tar slut

Både Tahoe och Yosemite är fint.
    Har varit i Tahoe både på sommaren och vintern men i Yosemite endast på sommaren och senhösten.

Om jag måste välja en av dom skulle jag ta Yosemite.
    Se till att gå en vandringstur. Det är förvånansvärt lätt att ta sig bort från massorna av folk i the main valley. Toppen av upper Yosemite fall kanske?

Lapinette - vi verkar tänka lika när det gäller semestrar!
    Har bokat Namibia i sep och New York över påsk.

Usch.... början av feb och jag har nästan bokat upp all semester i år snart, känns det som.
    Någon mer som intea har tillräckligt mycke semester i sitt liv?

Skulle vilja åka skidor i början av mars också men vi kommer liksom inte till skott med att boka något. Man borde pasa på i år när det är bra snö.

Skidakuten någon!?

Jag är en lätt kund...... vill helst:
    - Inte för stor resort typ Chamonix
    - Mysig by
    - Hysat lättillgänglig off-pist
    - Lite trevligare hotell
    - Nära en internationell flygplats
    - ..... mycke snö och sol förståss ..... suck!

Maken yrar om Italien och Aosta dalen... men har inte kommit längre än jag när det gäller att hitta något trevligt som vi kan boka.

Någon som har något tips?

Sist var vi i Andermatt och det var trevligt, skulle nästan kunna tänka mig det igen. Samtidigt vore det kul med något nytt och man klarar inte att äta tartiflett och ost fond en hel vecka

• E11a

Lapinette och Telemarkgrrl ...... nu utgår jag ifrån att era förslag också pasar in i mitt önskemål om mycket snö och soligt väder också!!

• E11a

Det är mycket snö här i London också idag kan jag lova!

• E11a

Alagna verkar jättetrevligt!
    Kommer man lätt över till de andra skidsystemen?

• E11a

Wawona Hotel i Yosemite var bra sist jag var där i alla fall.
    Mysigt och bra läge.

• E11a

Verkar som vi inte kommer iväg på skidresa så vill göra något lt emer aktivt senare i vår. Tänkte MTB kanske i korkskogarna i Portugal. Men var ska man åka då? Vill att det ska vara en naturupplevelse. Något annat ställe i Europa som skulle vara trevligt på vårkanten och vacker natur.
    Förslag någon?

Kanske blir en långhelg med skidor i alla fall..

• E11a

Tack Lapinette!
    Vi är ute efter en härlig naturupplevelse. Ta med cyklarna och cykla lite MTB i vacker miljö. Såg ett program förut om hur vackert det är i korkeksskogarna på våren. Samtidigt som vi vill bo och äta bra. Kankse bara blir en långhelg så jag tror inte vi kommer åka runt så mycket. Jag vet bara inte riktigt vilket område som man ska åka till för att få uppleva dessa våriga ekskogar

Annars är jag lite sugen på the Julian Alps (Triglav National Park - bilderna påminner mig lite om Yosemite) också och har hört att det ska vara väldigt vackert och inte så stökigt som tex de Franska alperna är på sommaren. Men den resan skulle kanske inte bli en vårresa på samma sätt utan senare på säsongen. Vi har nog inte tillräckligt med semester för att det ska räcka till både Portugal och Julian Alps. Namibia tar 11 semesterdagar....NY i påsk 1 .... man kanske vill vara en vecka i alla fall i Sverige i sommar... lite över jul.... Man har för lite semester helt enkelt!

• E11a

Lapinette:
    Man kan välja på olika leder. Ska man bara gå ett par dagsturer och inte vill släpa på vandrarkängor hade jag absolut tagit joggingskorna bara. Visst blir man tröttare i fötterna men det är ju inga 3 mil om dagen i en vecka ni ska göra.
    Det är ju ett väldigt stabilt klimat också. På somaren är det soligt och torrt nästan utan undantag. Väldigt väl underhållna stigar.

• E11a

Hej Mlle M
    Till skillnad från Lapinette har jag varit i Rom, Venedig och Madrid men aldrig i Barcelona....

Ja dessa ställen är alla väldigt trevliga. Skulle nog luta mer mot Madrid eller Venedig (vet egentligen inte varför). Venedig är väldigt vackert och bör nog absolut besökas utanför turistsäsong.

Är också förtjust i Madrid men det var ganska länge sedan jag var där. Gjorde del av mitt examensarbete i Madrid och har varit där några gånger sedan dess. Mycket god mat i ala fall! Kull at gå på tapasbarer hela tiden. Men det är definitivt en storstads-destination.

• E11a

Här pratas det tåg!
    Jag ska åka tåg på fredag från London till Paris. Är såååååå mycket bättre än att flyga. Går snabbare också. 2tim 20 min från Euston till Gare du Nord. Perfekt! Man behöver bara vara på Euston 30 min innan, det är miljövönligt, man har gott om plats och sitt bagage till hands...... fördelarna är oändliga .

Har bokat Namibia nu. Har finjusterat itineraryn massor av gånger men nu är det nog bra och vi har betalat deposition för bokningarna så nu kan jag inte ändra mig mer, både till makens och resebråns stora lättnad får man förmoda.

• E11a
    Lapinette skrev 2009-03-17 09:08:59 följande:
    E11a - så nyfiken på er Namibia resa. Hur länge kommer ni att stanna där och vilka ställen kommer ni att se?
    Lapinette - Det är som vi alltid säger i den här tråden, alldeles för lite semesterdagar man har! Ju mer man läser på desto mer vill man göra. Man får begränsa sig så att det inte blir för flängigt Det blir 17 dagar i Namibia.

Flyger ut från London en fredagkväll, sen blir det nattflygning hem också. Så vi landar 06.00 i London en tisdag och åker direkt in till jobbet, tar en dusch och drar på oss dräkten/kostymen igen. Blir nog en produktiv och kul dag på jobbet men vad gör man inte för att maximera ut semesterdagarna?

Det slutade med att vi bokade en Land Rover genom Safari Drive. Dom var dyra men verkade bäst. Seriösa arrangörer (verkar det som). Bra bilar, bra utrutning, alla försäkringar, kartor, vägbeskrivningar och satellittelefon ingår.

Blir en mix ca 50/50 mellan lodger och campa på taket av Landin ute i bushen.

Vi kör den klassiska cirkeln.
    Första natten i Windhoek, sedan ner till Sesriem för att bese de stora (300m) sanddynerna i Sossusvlei. Ska tydligen vara fint att köra dit över Namibias högsta pass. Sedan vidare in i Namib öknen för ytterligare en natt. Ut till kusten och en natt på hotell i Swakopmund. Där ska vi äta de brömda ostronen och Tyska bakverk (gammal Tysk koloni). Sedan drar vi norröver längs kusten och eftersom vi vill göra Skelett kusten ordentlig blir det en natt i Cape Cross (vid the seal reserve) så att vi kan t agod tid på oss. En natt i Spitzkoppe Mountain för hiking, fotografering och titta på grottmålningar. Två nätter uppe i Brandberg Wilderness, samma aktiviteter som i Spitzkoppe skulle jag tro plus att man kan försöka se de berömda Desert Elephants. Tyvärr lyckades de inte boka den lodge jag ville ha uppe i Daramaland fast jag är ute i så förbaskat god tid men har en annan lodge prellbokad 2 nätter som också verkar bra där man bland annat kan göra game viewing från hästryggen och det vore kul. Sen blir det totalt 4 nätter i Etosha, 2 nätter camping innen i själva parken och 2 nätter i lodge. Ska bli kul att köra runt själv istället för att åka på en guidad safari. Eftersom vi båda gillar att fotografera ser vi fram mot att parkera vid ett lämpligt vattenhål (vi är där i slutet på torrsäsongen) och sitta där med kamera i lungn och ro för att se vad som händer. Sista två nätterna tillbringas på Okonjima i Omboroko Mountains. De är med i något som heter AfriCat och arbetar med att rehabilitera Leoparder och Geparder som tillfångatagits eller skadats och placera ut dom igen. Så de har förutom game viewing och star gazing mycke aktiviteter man kan vara med på runt deras katter.

Jag tror att campingen är helt ok. Man har som sagt ett tält som man riggar på taket med bekväma sängkläder (bild på bilen www.safaridrive.com/index.htm ). Bilen är utrustade med allt man kan beöva (porslin, camping-stolar/bord, liten spis, vattentank, basvaror av mat (typ torrvaror, kryddor och olivolja) och ett kylskåp. Så man behöver bara fylla sin bil med ved till lägerelden, goda sydafrikanska viner färsk mat att grilla så ska man nog ha det riktigt bra vid lägerelden under stjärnorna när man stannar för natten i öknen.

Vi har hyrt Land Rover Defender förut och de är superbra bilar. Man tar sig fram överallt med dom (nästan). Fast man får förståss med sandstegar och sådant om man skulle köra fast på en sanddyn. Hoppas maken vet hur man använder stegarna .

Oj vad jag ser fram mot den här semestern!!!! Har knappt brytt mig om att planera NY över påsk alls...
  • E11a

Blir väldigt sugen på CA när jag läser om era planer här. Har lovat maken att ta med honom till Yosemite någon gång. Yosemite har en speciell plats i mitt hjärta.

Man kanske ska sluta jobba och bara resa... nej visstja, det är för att man är på jobbet man får pengar varje månad....

• E11a

Spamma på du bara Piggelin! Det är bara trevligt

I morgon blir det tåget till Paris. Ska visst bli 15oC sol. Perfekt!

• E11a

Tackar för tipset här om hotels.com!
    Bokade hotell genom dom förra helgen i Paris. Man fick ju jättebra pris! Jag bokade hotell först samma dag som vi skulle checka in (för 2 nätter) och tänkte lite käckt att jag ringer hotellet och ser om man kan få ett bra pris för två nätter. Man tycker ju att samma dag är dom väl lite anglägna om att fylla rummen... men nejdå det bästa pris dom kunde ge mig var 430 EUR. Då tackade jag för mig, la på luren, och bokade samma rum på hotels.com för 370 EUR och kände mig superekonomisk . Annars var vi jättenöjda med hotellet (Lumen) precis vid Louvren med gullig personal.
    På lördagen var det soligt och varmt och vi trampade runt på Velib lånecyklarna i hela stan. Jättepraktiskt.

• E11a

Maken träffade en vän i fredags kväll som just kommit tillbaka från ett sabbatsår. Vännen med fru har tillbringat 1 år i Australien och på Nya Zeeland. Han är Australiensare så de pasade på att tillbringa ganska mycket tid med familjen där, men sedan har de luffat runt. Hyrt en stor camper van, börjat med att besöka några bra vingårdar för att ha ett bra vinförråd under resan och sedan kört ett rejält varv i Australien och tillbringat ett par månader på Nya Zeeland också. Dom jobbar båda som konsulter och avslutade sina uppdrag, hyrde ut lägenheten och stack iväg. Han har precis börjat ett nytt uppdrag hemmavid nu medan hon vill ha lite tid att "landa igen". Dom verkar ha haft det jättehärligt! Jag vill verkligen verkligen göra något liknande!

• E11a

Vi hyrde havskajak en dag förra sommaren på Öland. Det var superkul! Dom åker och lämnar en på lämpligt ställe (det är ju en smal ö så man kan ju alltid välja läsidan av ön) och så ringer man och förklarar var man är när man är klar.

Tycker att nordvästra biten a ön är finast. Gillar att bada men gillar inte sand. Man får som en egen "kuppe" i skifferberget där man kan sitta mellan doppen. Sen har dom så fina kossor där också.

Vi lyckades pricka in sommarveckan förra året med massor av bad, sol och paddlande.

Var brun som en pepparkaka när jag komm tillbaka till jobbet och kollegorna ville inte alls tro på att vi hade åkt till Sverige på semester.

Ölandskroppkakor är så himla gott. Köp strutsfiler på strutsfarmen till grillen.

• E11a

Jag har hört att Charlotte street hotel ska vara bra.

www.firmdale.com/index.php&sub_page_id=36

Har själv aldrig bott där (jag bor ju i London och behöver sällan bo på hotell blir oftast insläppt hemma .

Men jag har fikat där och druckit drinkar i baren.
    Livlig och trevlig bar. Lite samma känsla som gamla Lydmar i Stockholm.

• E11a

På onsdag åker vi till New York (hemresa måndag kväll så det blir några dagar). Några tips på kul saker att göra? Vad har ni för smultronställen i The Big Apple?

• E11a

Tack för tipsen Telis och Ab fab!
    Ja det ska bli jättemysigt. Jag har inte varit i NY sen 2003 så det är några år sedan. Kul att samla på sig lite tips.
    Blir väl mest att "potter around", promenader och goda middagar men det är kul att ha lite tips på saker att göra.

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut