Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Välkommen hem Rosen! Du får berätta lite mer om er resa när du har kommit in i vardagslunket igen.

Adamias foton hittar du på hennes sida här på BT, i fotogalleriet. Kolla in fotona, man får sådan reslängtan.

Fondue Savoyard = ostfondue

Måste erkänna att även dessa två veckor vi haft ledigt från jul gav mig semesterkoma. I slutet av semestern när vi var hemma igen lyckades jag knappt ta mig utanför dörren, jag avbokade mina träninspass och bara lullade omkring. Helt olikt mig! Men nu känner jag att jag har energi och gärna hittar på saker igen.

• Lapinette

Adamia - det är samma sak i Frankrike. Det är spaltmeter med viner från Bordeaux, Bourgogne, Alsace och så hittar man en liten hörna från övriga världen. När vi bodde i Cannes åkte vi ibland över gränsen till Italien för att inhandla italienskt. Tror det är så i varje stort vinproducerande land.

• Lapinette

Portugisiskt vin

Gällande Vila Santa (som jag för övrigt föredrar framför Periquita) så är den dyrare i Portugal än här på Systembolaget. Enligt Håkans Nilssons bok så går 60 % av den totala produktion av Vila Santa till Sverige och i Portugal kostar den 16-20 euro till skillnad mot Sverige där den ligger runt 100-lappen. Producenten Ramos startade med Vila Santa 1993 och Sverige var hans första marknad. Han är rädd att tappa marknadsandelar varpå priset har varit densamma i 10 år trots att kvaliteten ökat. Detta vin kommer från vindistriktet Alentejo.

Det godast vinet vi drack när vi var där var från procudenten Esporao (också från Alentejo). När vi pratade med vinkunnigt folk så ansåg de flesta att Esporao var lite väl kommersiellt. Kanske föredrog vi detta vin då vi provade riktigt gamla och fina årgångar men oj vad gott det var. Vi köpte även hem lite Quinta do Carmo (hans förebild är Bordeauxviner).

Annars som sagt rekommenderade de flesta viner från Duro (norra Portugal). De kräver lite lagring och är lite tuffare. Smakade några men likväl så var det enklare att falla för Alentejo.

• Lapinette

Telis - åk dit och stötta dem!! Och berättat gärna lite mer om Island.

• Lapinette

När var ni där, vilken årstid? och när är det bäst att se Island?

• Lapinette

Nej, man åker knappast dit för solen men för landskapet. Mmmmm... ska jag lägga Island som en flik i mitt Excelark kanske?

• Lapinette

Funderar ni att stoppa där igen på er resa till USA i höst eller blir det en "egen" resa?

• Lapinette

Vår sommarplanering står helt i stiltje beroende på när svärmor ska lägga sin 60-års fest. Hoppas på att veta lite mer innan januari är till ända.

• Lapinette

Telis - hur många dagar spenderade ni i New York respektive på Island och tyckte du att det kändes nog?

• Lapinette

Oj, om jag lägger in Canada på den trippen så kan jag nog t o m få med maken. Han säger jämnt (fast om jag tänker efter har jag nu inte hört det på länge) att vi ska flytta till Canada (den fransktalande delen).

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut