Inlägg från: Telemarkgrrl |Visa alla inlägg
  • Telemarkgrrl

Resetråden som aldrig tar slut

gosnosen, vi hade tänkt oss delen av Big Sur vid havet längs highway 1 i så fall. Har hittat ett hotell med havsutsikt där som förstås är lite dyrt. Det finns tydligen bara 300 hotellrum längs highway 1 mellan Carmel och San Simenon.

Lappis, om man vill bo inne i Yosemite så är det snart dags att boka! Jag såg i en annan resetråd att dom rekommenderade en kille som skulle dit i juni att boka så snart som möjligt.

• Telemarkgrrl

Nej, det är inte så bråttom att ni måste boka i dag eller ens dom närmaste veckorna men man måste vara ute i ganska god tid, kanske 4-5 månader i förväg?

Jag har min Excel-fil hemma men jag tror att vi (jag ) räknade med sex eller sju nätter utmed highway 1.

• Telemarkgrrl

Det beror ju helt på hur mycket man vill stanna och titta på saker. Om man kör järnet så hinner man väl hela vägen på en dag så egentligen är det ju inte så långt. Men det finns så mycket att se och vi gillar inte att åka alltför mycket bil på dagarna.

• Telemarkgrrl

Ja, precis så tänker vi också, hellre två-tre nätter på samma ställe och göra lite kortare utflykter därifrån. Och så måste vi ha lite bilfria dagar emellanåt för att inte få den där japanska gruppresekänslan av ut ur bilen, ta en massa kort och så in i bilen igen för att åka vidare till nästa ställe där man stannar i tio minuter.

• Telemarkgrrl

Piggelin, superamerikanskt låter jättebra, det är ju ändå därför man åker till Kalifornien. Det ska vara stort och brackigt.

• Telemarkgrrl

Roligt, Lappis! När är det ni åker, blir det i juli?

Svårt val där mellan Champagne och Korsika men jag skulle nog ändå välja Champagne tror jag, fast jag kan inte riktigt motivera varför. Kanske för att våren i Frankrike är så underbar och för att det är för kallt (för mig) för att bada i havet på Korsika i maj?

• Telemarkgrrl

Men Piggelin, du kan ju inte avfärda alla Amarone-viner efter bara en enda gång!

• Telemarkgrrl

Tack för tipset, Lappis! Ska titta i den när den kommer ut och se om det är något.

Just nu måste jag nog ge mig själv guideboks- och googlingsförbud på Kalifornien. Risken är annars överhängande att varenda dag av semestern har blivit inplanerad från morgon till kväll redan långt innan april!

• Telemarkgrrl

Jag skulle ha tagit det som ligger etta på Tripadvisor, hur fel kan det bli?

• Telemarkgrrl

Här är Lappis chokladfondant:

Chokladdessert i portionsform

4 (8) personer
    200 g smör
    200 g mörk choklad av hög kvalitet, t ex Valhrona
    4 ägg
    2 dl strösocker
    2 tsk konjak
    florsocker till garnering

Sätt ugnen på 250 grader, men endast på övervärme. Smält smör och choklad i vattenbad eller i mikrovågsugn. Vispa ägg och strösocker pösigt. Blanda ner konjak, smör och choklad. Fyll i 4 (8) portionsformar. Ställ formarna på en kyld bakplåt och grädda i i 5-8 minuter. Chokladdesserten ska få yta men fortfarande vara lös inuti. Sikta över lite florsocker och servera med bär eller glass.

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut