Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Resetråden som aldrig tar slut

Hej tjejer,
    länge sen jag hann kika in här, men nu har jag en liten stund över & har precis läst ikapp, så jag tänkte babbla på en stund

Lappis - vart i Champagne blir det ni ska bo? ...och vilket B&B i A'dam blir det?! Längtar tillbaka till båda ställena nu när du skriver om det. Massor med år så har jag hälsat på brorsan i A'dam precis vid den här tiden på året, alltid underbart att få möta våren lite tidigare där nere!

Rosen - men du har ju träffat mig Du skrev att du inte ens träffat ngn som åkt tåg i USA - mannen & jag gjorde ju det när vi var i USA för drygt 1½ år sen Fast det var ju inte direkt ngn tågluff att tala om, från Providence i Rhode Island ner till NYC & tillbaka igen. Tog väl runt fyra timmar att åka, har jag för mig. Tågen var fräscha, men det bästa var utsikten från tågfönstret, tåget körde ju längs östkusten hela vägen ner! Superfint!

Lappis & Joji - ett tips i SF:
    www.bestofsanfrancisco.net/mariosbohemiancigarstore.htm
    Nu var det iofs -98 jag var där, men enligt länken ovan ser det ju fortfarande OK ut, tycker jag. Fick tipset ursprungligen av ett amerikanskt ex som hade bott en massa år i SF, & tips från locals känns ju alltid mer värda

När vi var i LA bodde vi i West Hollywood, på ett sunkigt men billigt ställe (hade inte lika höga krav på std på den tiden...). Skulle absolut satsa på Santa Monica/nära havet om jag åker dit igen. Bil var nödvändigt där vi bodde i West Hollywood, även kvällstid om vi skulle käka ngnstans.

Just det - jag som alltid vurmar för tidningen RES - ur senaste numret:
    www.res.se/index.php&task=viewCityguide&advSearchDestination=3_247&Itemid=63

Adamia - kul med Hongkong! Var där med jobbet för en herrans massa år sen & kan absolut tänka mig att stanna till där igen, om jag är i krokarna.

• Piggelin1

Ab Fab - hej
    Jag är världens slarvigaste Har sparat ner länken till badehotellet i Gilleleje, men det där B&B-stället du tipsade om också, har du kvar den länken?

Mlle M - mannen, dottern & jag var i Venedig i somras! Staden var faktist helt över förväntan. Jag har hört så mkt negativt om Venedig, så jag kände lite att jag kan både ha & mista ett besök där, men det var faktist bra mkt trevligare än jag hade trott! Om man snabbt går förbi Markusplatsen med de oändliga köerna till kyrkan samt Kampanilen (tror tronet kallas så) & sen se till at "gå vilse" medvetet i en massa smågränder, då är det jättemysigt & man möter bara enstaka personer i gränderna.
    Nu ska jag iofs nog inte skriva för mkt om stan egentligen - vi var ju faktist bara där en dag Hyrde en superfin & central lägenhet i Verona i en vecka & tog tåget till Venedig över dagen - det var precis lagom för oss! Verona var supermysigt, mängder med mysiga restauranter & bra shopping. INgen jättestor stad, egentligen perfekt för en helg om man inte har bil med sig (vi bilade ner från Sverige & förutom Venedig avverkade vi Gardasjön, Valpolicella etc under veckan där, för att sen fortsätta till Alsace & Amsterdam innan vi styrde kosan hem igen).

Ang Madrid - så kan jag hålla med Tinga, man "gör stan" ganska snabbt. Var där för ca 10 år sen ism ett bröllop. Vore det inte för att jag i så fall skulle hälsa på mina spanska vänner igen, så är det ingen stad jag skulle prioritera att återvända till.

• Piggelin1

Rosen & AbFab - ni som jag inte "tjötar med" i ngn annan tråd än denna - vår lgh är såld!! För drygt en vecka sen skrev vi & köparna på papprena! Sååååå himla skönt! Vi fick visserligen inte ut det vi hade tänkt oss, men i dessa tider så känns det viktigaste att bli av med lägenheten.
    ...och nu rullar det på i en himla fart inför flytten till vårt nybyggda hus! Igår var vi på besiktning, om två veckor är det en besiktning till & sen får vi nycklarna dagen efter det! Snart är vi förortsbor Woaaaaah! Fast inte så jättelångt bort egentligen... "Närförort", det är väl det ni säger i Sthlm?!

...och sen en vecka är jag hemma med dottern igen! A & jag har tre veckor tillsammans nu (mannen började jobba igen i måndags efter drygt sex månaders pappaledighet), sen börjar jag skola in henne på dagis i närheten av dit vi ska flytta. Lyxigt att vara hemma en liten kortis såhär, känns nästan som semester

Ikväll blir det tjejmiddag hos en kompis - evigheter sen jag var på detta senast, så det ska verkligen bli superkul! Vad pysslar ni andra med i helgen?!

Kram på er

• Piggelin1

Hej Rosen!
    Kul att du kikade in precis nu!
    Ojoj, jag skulle aldrig VÅGA sätta saxen i håret på mannen
    Däremot går vi till samma frisör, så hon är alltid uppdaterad på vad familjen Piggelin pysslar med

På vår front har vi nästa slutat städa - vi fick mer än nog ism visningarna När vi flyttar ska vi köpa flyttstädningen, såååå skönt! När vi lämnat, så har vi lämnat & kan fokusera på det nya istället, plus att om köparna skulle ha några klagomål, då är det ju bara att hänvisa till städfirman. Avdragsgillt gör ju inte saken sämre

Mmm, låter som en god kväll, Rosen! Har fått order av tjejkompisen att komma hungrig, så jag lär väl komma hem rund som en liten boll!
    Har lyckats undvika alla avsnitt av melodifestivalen hittills, får väl se om jag lyckas med detta på tjejmiddagen

Imorgon fm har vi några kompisar som kommer över på brunch - mysigt! Vad vet jag, de kanske blir våra sista gäster här i lgh?! Eller förresten, en mammaledig kompis kommer ju hit på lunch på måndag, hon kanske blir den sista

Joji - ha en kul tjejmiddag!!

• Piggelin1

Ab Fab - jag har inboxat dig!

Telis - nu när du skrev det där om förseningar, så minns jag att det var samma sak för oss. Tror att tåget blev minst en timme försenat till NYC på vägen ner. På vägen tillbaka till Providence, så höll det nog hyfsat tioden, vill jag minnas.

Härlig resa du verkade haft i alperna förresten, Telis! Var det tillsammans med väninnan som min svägerska har koll på ? Vi ska förresten upp till den lilla byn/det lilla samhället i år igen - äldsta brorsdottern tar studenten i början av juni & hela klanen (vi är ju en hel hög syskon, utspridda över halva Europa) ska åka upp till detta. Ska bli sååå kul!

Lappis - fint hotell i Epernay, mitt på champagne-gatan! Då får ni leta upp den där lilla champagne-butiken & shoppa loss (den som Rickard Juhlin tipsar om i sin bok) & fylla bilen!

Vart blev det som ni ska bo i A'dam nu?! *nyfiken i en strut*

Rosen - du är för härlig - underbart att läsa om dina iakttagelser från melodifestivalen Kryddsmöret ska jag notera också! ...och jag var lika frågande som Lappis ang den där såsen

För egen del blev det en suveränt trevlig tjejmiddag hos kompisen i lördags med underbar mat & middagen inleddes med gott bubbel. Mmmm, festligt! Melodifestivalen snurrade lite i bakgrunden & några av de nio tjejerna slängde väl ett öga eller två på spektaklet, men jag föredrog med tjejsnacket

• Piggelin1

Ab Fab - din glidare där - kul med Barcelona

Rosen förresten - nu kom jag precis på att du figurerade i en dröm jag hade inatt Mannen & jag har lite funderingar på att testa detta www.mikadosweden.com/ när vi är i Jämtland i juni & jag drömde att du hade varit där
    Läste en recension i di.se för ett tag sen, som höjde stället till skyarna. "gastronomiskt är nyuppståndna Take Mikado antagligen det närmaste man kommer Tokyo i Sverige."

• Piggelin1

Allt är precis som vanligt, mina inlägg kommer i flock
    Dottern ligger & vilar en stund, bäst att passa på!

• Piggelin1

Lappis - så du var där när det låg i Brunflo?! Kul! Jag åkte förbi en gång för en massa år sen - det såg verkligen inget speciellt ut utifrån & Brunflo är ju bara en liten håla - & så var det ngt alldeles outstanding tydligen! Coolt!
    Vad tyckte du om det när du var där?! Längesen?

Aha, så ni ska bo precis vid Leidseplein - det är ju centralt & bra! Det ligger en hel del restauranter vid Leidseplein, lite turistigt, men bätte än Rembrandplein, som bara är super"tacky"/-turistigt & jag undviker som pesten, liksom Red Light District. Gatan (kan det vara Damrak?) mellan Dam & centralstationen gör man också helt rätt i att skippa.

Aha, Telis, så det var hon! Misstänkte nästan det - minns att du berättat att ni brukar åka skidor ihop!

• Piggelin1

Just det Lappis - ni som kommer med bil - det är extremt mkt enkelriktat i A'dam & lyckas ni köra längs ngn av alla kanalerna, så är de alltid enkelriktade. Ena sidan åt ena hållet, andra sidan kan man köra åt andra hållet. Men var beredd på att möta cyklister, i Holland är det tillåtet att cykla mot enkelriktat Likaså om ni traskar över ngn gata, att spana efter bilar är ingen match, men cyklisterna kör på i 200 knyck & jag har sett cyklister krocka med förvirrade turister åtskilliga ggr genom åren. Så numera tittar jag alltid en extra gång efter cyklister innan jag korsar en gata där...!

• Piggelin1

Åhhhh, Gosnosen - gissa om jag längtar tillbaka nu Låter som ni haft en alldeles underbar resa & är lika nöjda som vi var när vi kom hem därifrån

Kul att ni gillade Bickley! Vilka datum var det som ni var där? Det slog mig nämligen precis att ett par bekanta från jobbet (två lite äldre män & deras fruar) åkte till Kapstaden runt 3-4 mars & vi tipsade dem om Bickley, så de skulle bo ett gäng nätter där. Vem vet, ni kanske var där delvis samtidigt?!

Superkul att läsa om vingårdsbesöken! Håller med om att Boschendal var turistigt, men jag tyckte ändå att det höll klassen, turisttillströmningen till trots - iaf deras picknick var suverän

Porcupine Ridge drack vi nyligen hos mina föräldrar, yummie!

Belthazar - där tror jag vi var första kvällen i Kapstaden!
    ...och Le Bon Vivand - hade alldeles glömt de alldeles otroliga uppläggningarna som de hade (heller aldrig sett ngt liknnade ngnstans, vare sig före eller efter SA), men minnena kom tillbaka nu när du nämnde det

Kul att ni lyckades få tag på några flaskor Kanonkop Minns också att Graham Beck var trist - vi var på deras vingård i Robertson-området. Den vingården som vi gillade bäst (dvs det vinet vi hade med oss hem & som var riktigt grymt - har faktist en flaska liggande fortfarande) - den vingården låg också i Robertson-området, Bon Courage. Har för mig att det var ngn mer här i tråden som var där - hmmm, vem var det som var i SA för typ ett halvår sen??!

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut