Inlägg från: Telemarkgrrl |Visa alla inlägg
  • Telemarkgrrl

Resetråden som aldrig tar slut

Jag sparar alla recept på min Gmail så att jag kan komma åt dom var jag än har en dator.

• Telemarkgrrl

anne, vilket minne du har!

Jag har åkt tåg mellan New York och Montreal tur och retur. Det var fräscha tåg med gott om plats och stora fönster men maten i restaurangvagnen var verkligen under all kritik. Långt, långt under.

Just när vi åkte funkade allt smärtfritt och tidtabellen hölls, annars sägs det att tågen i USA är urusla på att hålla tiderna.

Jag skulle jättegärna vilja åka mer tåg i USA. Om man åker från östkusten till västkusten tar det nästan två dygn och så kan man få en liten kupé för två personer som bäddas om till sovkupé av konduktören på nätterna. Tycker att det låter helt fantastiskt att få sitta där så länge och läsa och titta på utsikten.

• Telemarkgrrl

Piggelin, ja precis den väninnan var det!

• Telemarkgrrl

Åh, jag älskar att åka tåg! Det behöver inte vara så dyrt heller som folk tror, för två år sen åkte vi två pers till Paris tur och retur för 3400 kr.

Någon gång ska vi åka tåg till Thailand. Det blir grejer det.

• Telemarkgrrl

Det skulle bli tåg från Helsingfors till Moskva via St Petersburg, sen transsibiriska järnvägen till Peking. Man kan stanna i Ulan Bator om man vill ett par dagar. Och sen tåg från Peking till Hanoi och så vidare till Bangkok (har jag för mig, det var ett tag sen jag läste på om den resan). Man kan passera Shanghai också tror jag men då tar det längre tid.

Sen ett par veckor på stranden i Thailand och så flyg hem.

• Telemarkgrrl

Nja, jag vet inte när den blir av. Men jag hoppas någon gång! Nästa år måste det nog bli Frankrike, nu har vi inte varit där på flera år.

Kalifornienrutten är spikad och vi har bokat hotell i San Francisco och Yosemite. Jag vet var vi ska bo i Las Vegas och San Diego och var vi ska boka hyrbilen men har inte bokat nåt där än.

• Telemarkgrrl

Vi har bokat tidigt för vi kommer att vara där över Labor Day weekend, då kan det bli fullt tidigt. Dessutom vill vi bo billigt för att få pengar över till annat så man vill inte hamna i situationen där det bara finns jättedyra hotell kvar.

gosnosen var jättenöjd med Bellagio förra året iallafall.

Frankrike - jag älskar hela Frankrike! Det skulle vara kul att åka tillbaka till Collioure eller Bretagne/Normandie. Eller kanske alperna på sommaren. Och Paris förstås - alltid Paris!

• Telemarkgrrl

Jaa, Collioure är verkligen jättefint! Vi var där en vecka och gjorde utflykter upp i Pyrenéerna och till Carcassonne och Perpignan.

Dordogne skulle jag också vilja åka till. Såååå många ställen och sååå lite semester.

• Telemarkgrrl

Lappis, jag trodde också att alla gillade San Francisco. Men dom allra flesta verkar ju göra det också så jag tycker inte att ni ska planera in kortare tid där. Ni börjar väl semestern där också, så om ni inte gillar det kan ni bara åka därifrån en dag tidigare?

San Diego ser jag verkligen fram emot, det har jag hört så mycket gott om.

• Telemarkgrrl

Vi ska stanna i fyra nätter, så det blir tre hela dagar.

Vi ska se djurparken som ska vara jättefin och jättestor, gå ombord på ett stort hangarfartyg (som jag glömt namnet på) som ligger nere i hamnen, ev gå på Sea World, ligga på stranden och bada (det går inte längre norrut), shoppa på outlets, sitta på hamnpromenaden i La Jolla och dricka drinkar och titta på båtar, promenera i Gas Lamp Quarter och ta båten över till Coronado.

Det där är vad jag tror iallafall, vi kommer att ha en infödd guide där så det kanske blir helt andra saker.

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut