Inlägg från: Telemarkgrrl |Visa alla inlägg
  • Telemarkgrrl

Resetråden som aldrig tar slut

Jag vet inte om man någonsin kan få tillräckligt med tid, jag skulle också vilja ha tre dagar till för att kunna planera in bara lite till, trots att vi ska vara där i nästan en månad.

• Telemarkgrrl

Jag skulle vilja hinna stanna i Death Valley, se Grand Canyon, Bryce Canyon, Hooverdammen, Fire valley, Napa valley, dom riktiga redwoodskogarna i norra Kalifornien, se kusten norr om San Francisco (dom har så fina fyrar där som man kan bo på ), se tjärgroparna i Los Angeles och åka båt ut till Catalina.

• Telemarkgrrl

anne på grönkulla skrev 2009-03-17 14:51:09 följande:

det låter helt vettlöst o alldeles alldeles UNDERBART!
    Hihi, eller huuuuur!
  • Telemarkgrrl

Knuffar ni ut Las Vegas då till förmån för San Diego, Lappis? Det kommer att bli väldigt mycket bilåkande för er annars?

• Telemarkgrrl

Ja om ni tycker att det är okej att åka mycket bil så ska ni självklart göra det! Jag bara utgår ifrån mig själv och min man, vi hatar att känna oss stressade utan vill ha gott om tid att strosa runt på varje ställe och hinna stanna utefter vägen om man ser något fint ställe osv. Och att inte behöva åka varken så långa pass eller varje dag.

Vi ligger på lite färre mil än er nu (eftersom vi inte ska till Sonoma) och jag är rädd att det blir lite för långt för oss egentligen. Det blir ju säkert också fler mil än vad man räknar med. Jag har för mig att gosnosen kom upp i 400 mil på ungefär samma rutt som vi och det är ju mycket längre än vad det ser ut att vara på kartan.

• Telemarkgrrl

Äh, jag ska sluta räkna kilometer nu, dom spelar ju ingen som helst roll egentligen. Det är ju hur lång tid man måste sitta i bilen som är viktiga.

• Telemarkgrrl

Fyra timmar tycker jag också känns som en bra gräns, ändå måste vi överskrida den ett par gånger under resan.

Problemet är ju inte heller enbart att det blir mycket bilåkande, om man åker mycket bil hinner man ju dessutom komma fram till fler ställen som man vill titta på.

• Telemarkgrrl

Inga nätter alls, vi skippar Los Angeles helt och hållet!

• Telemarkgrrl

Jo men ni ska ju hinna titta på Death Valley och Las Vegas också när ni väl kommer dit.

Los Angeles lockar inte alls av någon anledning.

• Telemarkgrrl

Vad får du fram för siffror? Jag får det till att det tar 10 timmar att köra från Bodie till Las Vegas genom Death Valley. Sen tar det väl ytterligare fem timmar från Las Vegas till Los Angeles, vilket gör att det tar femton timmar Bodie-Las Vegas-Los Angeles jämfört med åtta timmar Bodie-Los Angeles?

• Telemarkgrrl

AM, är det tysken så vet jag inte om jag törs.

• Telemarkgrrl

Joji skrev 2009-03-26 17:59:12 följande:

Ni som varit i San Diego... Ska man bo i stan, eller vid Mission Beach? Eller, spelar det ingen roll?
    Joji, jag har frågat min San Diego-kontakt och hon säger att det beror på vad man är ute efter. Mission beach ligger ju vid havet, har en strandpromenad, ligger rätt nära Sea world och det är ganska mycket studenter som bor där, särskilt under sommaren. Det finns en del sleazy områden och andra som är jättefina. Om man bor downtown kan man gärna bo ner mot hamnen, där finns det mycket restauranger och uteställen. Det är mer trafik nere i stan förstås men också närmare tex zoo och Balboa park. Men oavsett var man bor så är det lätt att ta sig runt (om man har bil), det finns mycket motorvägar och det är inte så jättestort.

Tja, så summa summarum, det beror helt på vad ni är ute efter.
  • Telemarkgrrl

Lycka till med flytten, Piggelin! Och tack för länken du skickade häromdagen!

• Telemarkgrrl

Ja, hur gör ni med hotellbokningar och betalningar? Betalar ni nu i samband med bokningen eller på plats? Jag funderar på om dollarn kommer att gå upp eller ner?

Joji, nej det var nog inte mycket till hjälp. Men vi kommer iallafall att bo i stan, nära hamnen. Vi resonerar som så att man på dagen lätt tar bilen till stranden om man vill det medan det på kvällen är mysigt att bara kunna gå ut från hotellet och hitta massor med restauranger och barer. Vi kommer dessutom att ha en massa tid vid havet när vi bilar upp till San Francisco.

• Telemarkgrrl

Jag råkade se på min banks hemsida igår att dom gissar på att kronan ska vara fortsatt svag i ett par månader till men sen stärkas så nu lutar jag åt att boka så att vi inte behöver betala förrän på plats. Men det är ju verkligen ett lotteri.

Är ni medlemmar i Motormännen? Jag har läst att man får bra rabatter på hotell, restauranger osv om man är det. Nu har vi ju ingen bil här hemma men jag funderar på om det skulle vara värt att bli medlem ett år bara för den här resan. Medlemskapet kostar 415 kr för ett år och då får man 10% rabatt på Hertz och Holiday Autos, rabatt på massor hotell/motell, restauranger, Sea World, Universal Studios osv. (Här finns mer info: www.motormannen.se/mm1/site/02_Resan/02_09_Medlemsrabatter/ShowYourCard_2008/usa.html)

• Telemarkgrrl

Jo, jag har använt mig av Venere tidigare också och den funkar ju också bra.

Fast ibland är det också skönt att betala i förväg, då sprider man ju ut semesterkostnaden lite och så känns det lyxigt att åka på semester när allt är betalt i förväg. Det känns liksom som GRATIS.

• Telemarkgrrl

Glöm inte heller Neptuni åkrar, Skäftekärr och tujaskogen, Byrums raukar, Böda och trollskogen. Och så Långe Erik förstås.

• Telemarkgrrl

Tinga, grattis i efterskott och ha det så himla skönt i Barcelona! Hoppas att väderprognosen är fel så att det blir sol och +20!

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut