Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tinga - här kommer lite Guadeloupetips. Tyvärr är vår guidebok på franska och jag är lite trötter. Kan inte heller tipsa på några bra hotell då våra inte var att rekommendera, åtminstone inte den sista där vi fick in en enorm tusenfoting en natt och personalen inte gjorde speciellt mycket åt det. Nåja, lite tips om vad som är värt att se kommer här.

Guadeloupe består av två delar. Det ena är korallön Grande-Terre och det andra är vulkanön Basse-Terre. När vi åkte dit valde vi att bo 5 nätter på den ena delen och 5 nätter på den andra för att hinna se så mycket som möjligt. Vi hade hyrbil hela tiden.

Grand-Terre
    Där ligger de största hotellkomplexen på södra delen med vackra stränder med vit sand och kokospalmer och där finner man även ?huvudsstaden? Pointe à Pitre. Vi besökte Pointe à Pitre en eftermiddag och dess marknad annars var vi inte inne i själva staden något. Det vi tyckte var vackrast och som förvånade oss mest var den nordliga delen av Grande-Terre, Pointe de la Grande Vigie. Där stormade havet mot höga klippor och hade inte alls den natur som vi förknippar med en karibisk ö. Även sydspetsen var vacker, Pointe des Chateaux.

Basse-Terre
    Här ligger vulkanen Soufrière mitt på ön. Vi promenerade in till några vattenfall i själva nationalparken, en lätt promenad på ett par timmar. Är inte helt säker men tror att vattenfallen hette les Chutes du Carbet. Vi besökte även botaniska och zoologiska trädgården samt hittade vår favoritstrand, Grand Anse på norra delen av ön.

Mat
    Vi åt väldigt mycket hummer när vi var där och den vackraste restaurangen vi besökte var La Toubana (som även är ett hotell). Där satt vi vid deras pool och med en vidunderlig utsikt över havet och åt hummer.

• Lapinette

Anne - tror att jag hade uppskattat vinet mer om jag hade druckit det först eller till mat som är mindre kryddad än den indiska. Den vi drack igår var från 2001.

• Lapinette

Tack för lite expertutlåtanden gällande Ch Musar. Ska kanske ge det en andra chans men till rätt mat eller göra som Herr Rosen säger och prova Ksara istället.

• Lapinette

Ett tips till er som bor i Stockholm - le Rouge, Kungsholmen, Restaurangen och F12 har ett erbjudande just nu. 50 % på all mat kvällstid, måndag-onsdag, hela februari 2009. Vi har bokat bord (24 feb) på F12 .

• Lapinette

Anne - skype funkar med iphone eller något liknande som heter fringe? Maken är inte helt säker på namnet.

Själv pratade jag med min pappa (Japan) igår via Skype. Inte helt fel!

Tinga - vi hade sol när vi var där i april. Det var lite moln och speciellt över vulkanen. Minns faktiskt inte att vi hade något regn alls.

Rosen - har en kompis som har försökt oss att dricka tequila utan att få gåshud. Han påstår också att riktig lagrad tequila är gott ... jag är fortfarande skeptisk.

• Lapinette

Skype - används enbart med pappsen och förut när jag ville pratat med brorsan och brorsbarnen (när jag bodde halvtid i Frankrike). Jag och maken använder oss av MSN (chatta) dagligen.

Här har vi precis ätit boeuf bourgignon och chokladfondant och jag känner mig lagom "mjuk" i kroppen för ett softa ned med maken i soffan.

• Lapinette

gosnosen - min och makens favorit var Kanonkop. Sen var det ett vitt vin vi druckit ute som vi gillade skarpt men de hade stängt när vi väl hittade dit ... måste nog ta fram en karta för att minnas namnet.

• Lapinette

E11a - tack så hemskt mycket!!! Ska spara ned den värdefulla informationen i min Namibiamap men nu verkar det faktiskt luta åt USA. Maken tycker helt plötsligt att det är på tiden att jag åker dit. Så antingen en vecka till New York eller ett par veckor i Kalifornien. Satt och spånade på detta när vi var på en persisk restaurang igår. Trevligt!

• Lapinette

E11a - mailade över ditt inlägg till maken som blev mäkta imponerad!

Vi diskuterade vidare igår gällande semester och nu lutar det åt Kalifornien i dryga två veckor. Maken kollade och vi kan även flyga dit på hans poäng med KLM . Ska nu kolla alla tips jag har sparat ned och fundera lite mer över vår rutt. Troligen åker vi i början på juli för att det inte ska krocka med svärmors 60-års kalas i augusti.

Så som rutten är tänkt just nu:
    San Fransisco (4 nätter)
    Highway 1 (stanna utmed vägen vet ännu inte vart i 2 nätter)
    Los Angeles (2-3 nätter, hur mycket behöver man där?)
    Death Valley (1 natt någonstans i närheten)
    Yosemite (2 nätter)
    Sonoma (2 nätter)

Om vi skulle stanna ytterligare i några nätter så tar jag gärna vägen förbi Lake Tahoe.

Kom gärna med åsikter på vår rutt och saker som vi bara inte får missa!

• Lapinette

Ska kanske lägga till att i San Fransisco bor en nära väninna till mig + familj samt makens chef så det lär nog bli att träffa dem också förutom att se staden.

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut