• EllaM

Han vill inte ha ringen på sig...

Min man (vi är båda svenska) hade inte heller ngn förlovningsring. Det fick jag en, och sedan fick vi varsin till vigseln. Vi hade också väldigt kort tid mellan förlovning och bröllop, precis som ni, så därför kändes det roligare att min man fick ta på sig sin ring först vid bröllopet. Förlovningen får ju liksom stå i skuggan av vigseln när man har så kort tid emellan, det känns liksom inte lika viktigt när man några dagar senare kommer att gifta sig. Det känns som det stora och det viktiga!

Jag tycker du ska låta din man gå utan ring under er förlovningstid. Tänk vad roligt när folk ser honom med ring sedan och frågar "Åh, har ni förlovat er?" och han kan svara med ett brett leende "Vi har gift oss!!".

• EllaM

Vi förlovade oss så kort tid innan och var inte hemma, så ingen visste om det. Hade vi varit hemma så hade jag nog inte haft min förlovningsring på heller (även om vi hade förlovat oss vid ett visst datum), bara för att ingen skulle ana något....

Gör som du känner med din ring, följ din magkänsla där! Och låt din blivande få dröja med sin ring så att det blir en vigselring!

• EllaM

Jag har heller inte mina ringar på mig jämt, jag tar av dem när jag tränar eller bara är hemma, och så klart på natten. Däremot tar jag alltid på mig dem när jag går till jobbet eller träffar folk annars, går på stan etc. Jag är ju inte mindre gift på träningen bara för att jag inte har ringarna på mig. Jag har dem aldrig på mig där de kan bli väldigt repiga eller så, eller där det är för opraktiskt.

Däremot förstår jag helt känslan av att vilja ha ringen på sig när man precis förlovat sig! Hoppas ni kommer fram till något som känns bra för er båda, och en lagom vit lögn att berätta för släkten!

• EllaM
    Tooticki skrev 2009-01-08 15:58:05 följande:
    Märk väl att ringen bara är en symbol för förlovningen, förlovningen i sig består i överenskommelsen.
    Det har du så rätt i! Egentligen är man ju förlovad när man bestämt sig för att gifta sig, oavsett ring eller inte. Min man ville ändå gå ner på knä och fria "på riktigt" som han uttryckte det, fastän vi planerat bröllopet långt innan, så då fick han göra det. Vi räknar det datumet som förlovningsdatum, men egentligen har vi ju varit förlovade långt innan det.
Svar på tråden Han vill inte ha ringen på sig...