• Toblerone

    Tycker ni det här är taskigt?

    Vi har bestämt oss för att endast ha en liten ceremoni med våra familjer samlade, vi kommer alltså inte att berätta för någon när vi kommer att gifta oss.
    Däremot har jag två vänner (inte närmare än några andra), en som är superduktig på att sjunga och en som är duktig på att fotografera. Eftersom vi har en pytteliten budget tänkte vi anställa dom att sjunga i kyrkan samt att fota oss. Jag har även varit ärlig och sagt till dom att jag vill ha dom för deras tjänster och dom förstår precis, dom är väldigt duktiga på det dom gör och just därför vill jag ha dom.

    Nu börjar jag oroa mig, är jag taskig som inte bjuder in resten av vännerna?
    Jag försöker känna efter hur JAG skulle känna om jag var en av dom som inte fick komma och nja, jag gillar inte känslan riktigt. Där borde jag ha mitt svar.

    Snälla kom med åsikter och reflektioner.

  • Svar på tråden Tycker ni det här är taskigt?
  • Ningus

    Nej, känn dig inte dum! Jag tycker att du gör helt rätt!
    Vi gjorde något liknande. Vi gifte oss i hemlighet, bara familjen visste. En kompis storebror var präst och en kompis (inte närmsta men ändå) fotade oss. Jag tror inte att kompisarna som inte fick vara med funderade så mycket över det. Visst har jag några tjejkompisar som tyckte det var synd att de inte fick se klänningen mm men de är ju våra kompisar och unnar oss att vi fick göra som vi ville.
    Dina kompisar är som sagt där för att "jobba" och är inte "utvalda" av någon annan anledning. Era kompisar som inte får komma bör vara glada för er skull och borde inte bli sura. Det är ju ni som måste få göra er grej. De får väl kolla på korten : ) som våra vänner fick göra. Vi hade en fest med våra kompisar två månader efter bröllopet och då fick de se ett bildspel med kort från bröllopsdagen.
    Gör som ni tänkte från början och tänk inte så mycket på vad andra ska tycka! Tråkigt om de känner sig blåsta på ett bröllop men då är det bara att förklara för dem varför ni gjorde som ni gjorde.
    Lycka till!

  • Toblerone

    Ja vi har tänkt ha en grillfest till sommaren för våra vänner som en liten efter-bröllops-fest.
    Pratade just med min "sångerska" och hon tyckte också att vi ska göra som vi vill och ansåg att dom andra borde ha förståelse för det.
    Jag tänkte att jag ska berätta att vi ska gifta oss, dock inte datumet, för de andra vännerna, och sedan förklara varför vi gör som vi gör. Blir de sura får de väl bli det..

  • Luucie

    Självklart ska ni göra som ni vill...men känn efter vad det verkligen är?

    Vi har bestämt att inget med vårt bröllop ska få oss att känna obehag, irritation eller tveksamhet.

    Till exempel har vi bestämt att låna en peng för att få en sak vi verkligen inte vill vara utan. Men då är det en bra känsla att låna, hellre än att undvara...förstår du vad jag menar?

    Sen är det inte alla som har möjlighet till det och då får ju vännerna bara förstå. Det gör ju riktiga vänner!
    Lycka till

  • rocketqueen

    Jag tycker inte alls att det är taskigt. Är det en ceremoni för familjen så är det, sedan att ni anställt en fotograf och en sångare(/-erska) som råkar vara från er bekantskapskrets tycker jag inte att du ska behöva ha dåligt samvete över!

  • Toblerone

    Tack för era svar. Det känns mycket bättre nu. :)
    Ja, alltså vi betalar ju för det dom gör och att det råkar bli dom är för att just dom är duktiga på det dom gör. Det är inte så att vi valt de två närmsta vännerna direkt utan helt enkelt 2 stycken som är bra på det dom gör och råkar vara våra vänner.

  • Aleta

    Jag tycker inte att du behöver skämmas.
    Skulle någon ta illa upp så är det deras bekymmer. Du tänker ju ha grillfest i sommar också.

  • Saxiquine

    Man kommer alltid få sålla bort några som man egentligen skulle vilja ha med om man inte har skitmycket med pengar eller känner folk inom alla branscher att inkassera tjänster ifrån =)

    Så jag vet inte om du känner dig taskigare nu än om du hade bjudit 15 till och ändå fått sålla bort några.

    Lycka till!

  • Sååå lurade

    Jag ser inget fel i det ni gör.

    Vi har ett par kompisar som gifte sig med endast de närmaste närvarande. Mannen har sån scenskräck och de villa vara själva förutom familjen. Men jag fick gå på ceremonin för jag fixade brudens hår. Det hade jag inte räknat med eftersom jag respekterade deras önskan. men när jag blev erbjuden och fick möjligheten så tog jag den.

    Men jag hade inte tyckt det varit nåt konstigt om jag inte fått gå heller, och ingen av våra andra kompisar har uttrykt sig om det heller. Bra kompisar respekterar varann...

  • Aleta

    Tänk så här:

    Hur skulle du reagera om du var en av dina kompisar och en av dina kompisar var du, ombytta roller helt enkelt?
    Hade du blivit sur eller sårad?
    Nej, så då blir inte de det heller.

  • PennyJenny

    Tycker inte heller att det är konstigt.

    De 2 vännerna som är där är inte inbjudna, de är anlitade för att utföra en tjänst.

    Ni har ingen mottagning efteråt mer än för familjen, till den är de 2 vännerna inte inbjudna.

    Om du har vänner som kommer reagera för att de inte "fick vara med" (som att de är någon vänskaplig rättighet att delta på en väns bröllop, hur litet och intimt de än må välja ha det) så kommer de troligen att reagera även om du inte hade anlitat de två vännerna till de här tjänsterna. Så jag tycker inte att du ska frångå din ursprungliga plan.

    Det du kan göra är ju att be de två vännerna om lite "hjälp" med att förklara för andra, att de inte var inbjudna som gäster utan var anlitade för sina tjänster under vigseln och inget mer.

  • Toblerone

    Jo, tack så mycket.
    Det ordnar sig nog.. bad om lite "back-up" faktiskt, från hon som ska sjunga.

Svar på tråden Tycker ni det här är taskigt?