• EllaMa

    vad är save the date

    vad är save the date kort?

    Har läst och läst men förstår nog inte riktigt...
    Förstör man inte allt om man skickar ut sånna?

    Ville bara höra med er vad det va bra för..om de va nåt jag vill ha..

  • Svar på tråden vad är save the date
  • anja1661

    om jag har förstått rätt så är det ett kort där man uppmanar sina gäster att inte boka in något just den dagen.
    används nog mest till gäster som ska komma långväga...kansek nödvändigt med planering osv...

  • EllaMa

    jaha...va knäppt

    Då är de nog inget för mig..jag håller mig till inbjudningskort.

    tack så mycke!

  • Hemlig2009

    Verkar också vara något som de som säljer färdiga kort (Calligraphen, kortdesign mm) vill att vi ska köpa. Vet inte om de är så vanliga, har fått ett men de bor i USA och där är det väl vanligt.

  • Vid havet

    Det beror ju på vad man inte vill förstöra... Om man inte vill att nån ska veta nånting förrän typ 2 månader innan, dvs när inbjudan kommer ut, så förstör man ju.
    Men överraskningen att man ska gifta sig kan ju komma lite längre innan bara.

    Save the date kort är som en kort notis om att ens gäster ska hålla det datumet fritt från annat (tex i vårt fall semesterresor eftersom vi ska gifta oss mitt i sommaren). De har inte fått nån annan info, inget om stället eller tid, utan det kommer i inbjudan.

    Men så här behöver vi inte ha alla detljer klara riktigt ännu. Tex så ska vi ha en båt som transporterar ut folk till stället, och det är skönt att ha lite mer tid på oss att bestämma exakt tid för det, samtidigt som vi vet att våra nära har bokat av datumet redan.

    Tror inte vi använt oss av detta om vi inte skulle gifta oss när många åker på semester, då känns det kanske lite onödigt. Vi ska dessutom ha få gäster, men dessa är desto viktigare och verkligen speicellt utvalda så det skulle vara extra trist om nån av dem skulle åka till Grekland just då...

    Hoppas jag inte rörde till det ännu mer nu

  • feministbrud

    Jag förstår inte vad skillnaden ligger mellan det och att faktiskt bjuda. Men men, vill företag tjäna pengar så får de ju det, men inte på min bekostnad

  • Mlle M

    Jag kan se en ganska stor poäng i save-the date även om jag faktiskt inte använde nagot själv. Vi kommer att ha ett bröllop där mer än 100 gäster skall flyga in fran Europa, Asien, Afrika och tja, kanske även US. Känns inte rättvist att sätta folk i en situation där en inbjudan dimper ner utan förvarning om det kan vara svarigheter med transporter etc etc.

    Dessutom väljer vi att gifta oss pa en ganska populär dag varför jag redan fatt besked att en av mina gäaster redan blivit inbjuden till ett annat bröllop

    Jag tror det handlar snarare om att fa möjlighet att sa manga som möjligt noterat datumet mer än att köpa en extra snygg liten trycksak, sa himla kul är det ju inte att halla pa med adresslistor och papper...? eller?

  • Mlle M

    Kanske skall tillägga att man saklart använder det när tex. alla detaljerna inte är pa plats och man inte kan göra en fullständig inbjudan. Annars haller jag med Feministbrud, om det bara är för att skicka ut ett kort sa fyller det ju liksom ingen fuktion alls utan blir bara fanigt....

  • Ore

    Ja, det är ju ingen idé om man har allt klart långt i förväg och/eller vill överraska med inbjudan... Men som sagt så kan det ju vara en bra idé om man vill skicka ut i god tid för att man har långväga gäster, men inte har alla detaljer som bör vara med i ett inbjudningskort klara... Ska man ha ett bröllop i semestertider är det ju bra att meddela det innan folk börjar boka in sina semestrar på andra platser...

    Jag, som inte såg någon poäng alls med att hålla någonting hemligt, kollade av datumet med utlandsboende gäster innan det spikades, och när det väl var spikat sa vi det till släktingar och vänner, några fick det via mail. Och så skickade vi en inbjudan senare...

  • Imma

    Men ett "save the date"-kort kan man ju skicka med hemlig avsändare också. Då vet ju gästen inte något annat än att det specifika datumet ska hållas ledigt från andra saker. Det funkar ju dock inte om det är långväga gäster som ska kunna boka resa.

    Vi har många gäster som ska flyga in och istället för save the date valde vi att ringa upp alla och meddela datum för att de skulle kunna boka billiga flyg i god tid. Att inte inbjudan kunde gå ut tidigt berodde på att alla detaljer inte var spikade ännu (är de för övrigt fortfarande inte).

  • EllaMa

    okey..jag tänker skicka ut inbjudningskorten tidigt istället jag. så ska vi gifta oss på våren så då åker inte folk iväg so ofta.

Svar på tråden vad är save the date