• sarahkka76

Skriva själv på korten?

Jag ska göra våra inbjudningskort själv men hur får jag till texten så att det ser snyggt ut? Finns det något trick? Finns det mallar som man kan använda sig av? Textfärgen är silver, ska jag skriva med penna eller finns det bättre sätt? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Skriva själv på korten?
  • Blivande mrs walker

Jag tyckte att Word var litet klumpigt, det är bättre med layoutprogram som InDesign eller Microsoft Office Publisher. Där har man mer kontroll över texten och korten. De kostar en del pengar, men allt finns förstås gratis på Internet (om man nu skulle vara en sådan skurk som laddar ner saker...)

• MolsonCanadian

Really?
    Använde du WordArt?

Blivande mrs walker skrev 2009-01-09 20:08:25 följande:

Jag tyckte att Word var litet klumpigt, det är bättre med layoutprogram som InDesign eller Microsoft Office Publisher. Där har man mer kontroll över texten och korten. De kostar en del pengar, men allt finns förstås gratis på Internet (om man nu skulle vara en sådan skurk som laddar ner saker...)
  • Vi2iJuli
    stinch skrev 2009-01-09 20:00:26 följande:
    withthisringwedding.blogspot.com/2008/11/call...kolla där hur hon har gjort med sina kuvert, vill man få det extra snitsigt kan man göra likadant själv både på kuverten och på inbjudningarna...verkar vara väldigt lätt med bra resultat!
    Åh så bra!!
    Verkar ju inte ta en evighet heller att göra!!
    Tack för tipset, tror seriöst jag ska kopiera hennes stil! :)
  • stinch
    sarahkka76 skrev 2009-01-09 20:04:48 följande:
    Det var snyggt, men vilket pyssel!
    Fast grejen är ju att det är nog inte så mkt pyssel, lite som att fylla i linjer bara :)
    Det som jag tycker verkar vara lite meckigt är att ställa in skrivaren så den skriver på rätt ställe på både pappret och kuvertet, men skam den som ger sig!
    Dessutom kan man kanske ta hjälp av någon vän som kan sitta och fylla i tillsammans med en framför tvn eller nåt...
  • Blivande mrs walker
    MolsonCanadian skrev 2009-01-09 20:09:47 följande:
    Really?Använde du WordArt?Blivande mrs walker skrev 2009-01-09 20:08:25 följande:
    nej, prövade bara skriva det i Word, två spalter åt sidan precis som någon skrev tidigare. Blev sur när man inte kunde ändra något utan att allt hoppade ett snäpp, och bytte till Publisher
  • Hemlig2009

Använder bara två typsnitt, Scriptina och Felix Titling. I vårt infoblad använde jag dock ett tredje...

MolsonCanadian skrev 2009-01-09 20:00:59 följande:
    Vad är det för typsnitt du har i brödtexten?
  • sarahkka76

Men hur gör man i publisher tycker inte att det stämmer. Välker man tomma kort så att säga eller hur gör ni?

• Blivande mrs walker

Jag valde ett tomt a4, delade upp det i fyra delar med stödlinjer, och gjorde en textruta för varje fjärdedel (alltså varje enskilt kort.) Sedan kan man lätt duplicera förstasidan.

Jag skrev dit namnen på alla gästerna (Tyckte att det var snyggare än en prickad rad där man fyller i för hand) och ändrade så det blev välkommen eller välkomna, utifrån hur många de var, och sedan var jag klar.

• sarahkka76

Ja, fast mina kort är 15+15 och då fungerar det inte att välja a4 format, då hamnar texten helt fel eller inte alls på pappret. Det finns inga inställningar för just det måttet. Hur gör jag då?

• anapanasiti

Gör dem i photoshop... skapa en ruta som är 15x15 och skriv inbjudan i den. Sen sparar du den och kan sen klistra in den i ett word eller openoffice-dokument :) Så gjorde jag och det blev så bra så bra så

sarahkka76 skrev 2009-01-10 07:33:45 följande:
    Ja, fast mina kort är 15+15 och då fungerar det inte att välja a4 format, då hamnar texten helt fel eller inte alls på pappret. Det finns inga inställningar för just det måttet. Hur gör jag då?
  • sarahkka76
    anapanasiti skrev 2009-01-10 09:36:18 följande:
    Gör dem i photoshop... skapa en ruta som är 15x15 och skriv inbjudan i den. Sen sparar du den och kan sen klistra in den i ett word eller openoffice-dokument :) Så gjorde jag och det blev så bra så bra så
    Ska testa
  • sarahkka76
    anapanasiti skrev 2009-01-10 09:36:18 följande:
    Jag har skapat den i photoshop men hur klistrar jag in den i word?
  • sarahkka76

Nu har jag lyckats tror jag men när jag väl ska printa hur blir det då? Mitt kort är i det måttet, hur placerar jag den på skrivaren så att texten hamnar rätt? Alltså, jag har inga A4 ark som jag sen ska klippa eller vika, de är i 15x15 redan från början.

• monkay

Du kan inte tänka dig att ha ett till papper då? Så att det blir ett kort med dubbla papper,,,först ditt under och sen klistrar du fast det du skrivit på ovanpå. Finns ju jättefina "bags" eller vad de heter med två ben på baksidan man kan fästa med om man inte vill klistra. Jag får ut två stycken inlagor per A4:a

Så löste vi det, vi har oxå 15*15

sarahkka76 skrev 2009-01-10 15:45:30 följande:
    Nu har jag lyckats tror jag men när jag väl ska printa hur blir det då? Mitt kort är i det måttet, hur placerar jag den på skrivaren så att texten hamnar rätt? Alltså, jag har inga A4 ark som jag sen ska klippa eller vika, de är i 15x15 redan från början.
  • sarahkka76

Ja, det kan vara något iof sig. Ska kolla med mannen om han kan hjälpa mig med det hehe
    Tack snälla!

Svar på tråden Skriva själv på korten?