Pappa som ger bort?
*applåder*
Aleta skrev 2009-01-11 12:00:12 följande:
Det jag tror att många som vill ha brudöverlämning missar är att det finns en annan sida än den gulliga.När man gör någonting inför en massa folk, t ex gifter sig så visar man något med hjälp av olika symboler. Man visar inför alla att man hör ihop för resten av livet t ex. Det är det som själva vigseln förmedlar till alla. Om man genomför en handling eller visar upp en symbol inför andra så kan man inte SJÄLV bestämma vad den betyder för alla andra.Angående just brudöverlämning så finns det numera brudar med en romantisk syn på detta. De har sett det på film. Det är gulligt, precis som att man lyfter ena foten när man kysser sin sanna kärlek. Det finns också på film. Överlämningen klumpas ihop med sådana söta, oförargliga symboler utan att man funderar djupare på innebörden.INGEN vid sina sinnens fulla bruk skulle gå fram till brudparet under bröllopet och säga vad man tycker om brudöverlämning. Det håller man givetvis för sig själv, men till vardags så är det var människas plikt att stå upp för det man tror på.Vad tror en motståndare på då?Jo, jag tror att detta förmedlar en förlegad syn på kvinnan. Jag tror att det kan påverka på så sätt att vi om ett par generationer återigen måste kämpa för vår självständighet som individer om fler och fler gammaldags symboler fortsätter att förknippas med oss. Jag har sett det hända.Sluta skrika om att ni gör som ni själva vill! GIVETVIS så gör ni som ni själva vill! Ingen kommer att hindra er (om ni inte försöker genomföra detta i svenska kyrkan).Ta ett djupt andetag och räkna till tio och försök sedan förstå att den gulliga gesten betyder något annat för många även om det inte var det som ni avsåg. Man kan inte SJÄLV ändra på innebörden av symboliska handlingar.Om jag hade tagit ett så kontroversiellt beslut som brudöverlämning så hade jag blivit mycket ledsen om jag inte hade haft koll på båda sidor av saken innan jag bestämde mig. Tänk att få veta först i efterhand vad jag signalerade till omgivningen i min okunnighet! Sedan kan jag välja att strunta i det - fine - men då har jag gjort ett medvetet val.