Inlägg från: MolsonCanadian |Visa alla inlägg
  • MolsonCanadian

Pappa som ger bort?

Hur resonerade du för att komma fram till den slutsatsen?

LB5 skrev 2009-01-11 10:16:35 följande:
    Burre Präst skrev 2009-01-10 18:42:22 följande:Jag tycker att den här kommentaren är lite läskig, och skulle tycka att det var jobbigt att bo i en småstad med en liten församling med sådana präster. Antar att du inte tycker kvinnor ska få vara präster och homosexuella ska få gifta sig heller.
  • MolsonCanadian

Jag tycker att det är vansinne att gifta sig i kyrkan om man inte tror på vad kyrkan förmedlar.
    Skulle du ställa samma krav på t ex muslimska församlingen?
    Att de ska rätta sig efter dina önskemål och strunta i sitt eget samfunds tro?

LB5 skrev 2009-01-11 10:39:56 följande:
    Tycker att det är vansinne att en person kan förneka någon att gifta sig i en kyrka pga att man vill att sin förälder ska lämna över. Då borde Burre Präst vara emot vigslar rent generellt, då kvinnor förr i tiden gifte sig för att ha en trygghet då kivnnor förr ofta tog hand om familjen och inte tjänade egna pengar. I dag är det inte av den anledningen vi gifter oss, och inte heller den anledningen till att vissa vill att sin pappa/mamma ska lämna över. Det handlar om kärlek och romantik, och ett romantiskt sätt att ha cermonin. Inget annat. Att förneka någon att gifta sig i den kyrka de vill pga det är trångsynt och obehagligt.
  • MolsonCanadian

Ja, muslimsk församling. Skulle du kräva att muslimska församlingen gjorde avkall på sitt samfunds tro för att du ska få det som du vill ha på ditt bröllop?

Det är upp till varje trossamfund att själv bestämma vad de tror, och vad som är acceptabelt och inte i deras kyrkorum. Äktenskapet i kyrkan är en religiös handling så gifter ni er inte med det i åtanke och dessutom skiter i kyrkans tro så är det väl ypperligt om ni väljer en borgerlig vigsel istället.

LB5 skrev 2009-01-11 11:04:10 följande:
    Vet inte riktigt vad du pratar om? Muslimsk församling? Jag är religiös, jag tror på Gud. Därför blev jag så upprörd över prästens kommentar. Vi bor i en tid och en plats där vi inte gifter oss av politiska, ekonomiska eller religiösa skäl. Jag är religiös, men det är inte därför jag gifter mig. Vi gifter oss för att vi är kära. Har inte hört någon här inne säga "jag vill bli överlämnad av min pappa till min man så att folk förstår att jag inte har någon egen vilja eller kan stå på egna ben". Det är ju jättekonstigt att tro att någon vill det? Det förstärks ju dessutom av att en präst förbjuder folk att gifta sig pga av det. Kyrkan är Guds hus, och det är inte upp till Burre präst att skicka iväg folk från kyrkan.
  • MolsonCanadian

Jo, det är kyrkan som står bakom den åsikten. Det har kyrkan gjort ungefär sedan Sverige kristnades, eftersom man tror att äktenskapet är något mer än lite lattjolajban för att man är kär och vill att det ska vara romantiskt.

Skulle du kräva att ett trossamfund gjorde avkall på sin tro för att du skulle få det som du vill?

LB5 skrev 2009-01-11 11:16:48 följande:
    Det är nog här skon klämmer, det är inte "kyrkan" som står bakom den här åskiten, utan det är enstaka präster... I min församling vet jag att det har förekommit, och det är ju flera personer här som har eller ska göra så.Har svårt att ta ställning till vad jag skulle göra om jag var muslim, buhdist, hindu, astronaut, bilförsäljare...
  • MolsonCanadian

Men du behöver inte respektera kyrkans tro?

Söderbruden skrev 2009-01-11 11:27:38 följande:
    Många som skriver att brudöverlämning är en sådan kontroversiell fråga... Något jag tycker att man fullständigt ska strunta i om det är det man vill ha till sitt eget bröllop. Oavsett hur du gifter dig finns det alltid vissa tråkiga typer som ska ha en massa åsikter, "timingen var inte den bästa", "jag tyckte maten var så där", "varför bjöd de inte henne?" osv i all oändlighet. Det är brudparets dag, alla som kan betraktas som riktiga vänner bör glädjas med de som gifter sig och inte tycka så mycket hela tiden och dissekera ner dagen i småbitar. Brudparet lägger förmodligen ner enormt mycket tid och pengar på denna dag, förstör den inte för dem då. Jag tror inte någon vill att det ska hända på det egna bröllopet, eller hur? Vi är alla olika och i vuxen ålder bör man ha lärt sig att respektera det, alla tycker inte som man själv gör. För vissa är brudöverlämning förnedrande för kvinnan, för andra är det något vackert och fint. Om man tycker det tidigare, ja tyck det då men håll det för dig själv. Det finns uppenbarligen många kyrkor i Sverige (alla fall i Stockholm) som går med på brudöverlämning, jag har varit på flera sådana bröllop.Jag själv ska överlämnas, jag tycker det ska bli ortoligt fint att gå fram till altaret med min älskade pappa. Alla våra vänner som ska närvara på vigseln vet att jag och min blivnade lever så jämställt man bara kan på alla sätt, om någon tycker att detta är otroligt fel av någon anledning så behöver de inte komma (alla våra vänner är dock fantastiska så det kommer inte hända!). Den som inte kan respektera vårt val vi har gjort är ändå ingen riktig vän utan snarare en trångsynt människa som inte lärt sig att alla är olika. Tyck vad du vill men respektera andra människors val!
  • MolsonCanadian
    Söderbruden skrev 2009-01-11 11:35:17 följande:
    Svar till MolsonCanadian:Om kyrkan och prästen går med på brudöverlämning har de gjort sitt val och ställningstagande, punkt. Om de inte går med på det resepekterar man givetvis det, ganska enkelt egentligen.
    Med "kyrkan" - menar du då den enskilda församlingen eller kyrkan som trossamfund?

Du tycker inte att det lämnar en något bitter eftersmak att försöka få ett trossamfund vars tro man inte delar att "gå med på" diverse företeelser?
    Varför gifta sig i kyrkan överhuvudtaget då?
  • MolsonCanadian

Så du tycker att kyrkan ska fatta ett beslut om att degradera kvinnans ansvar och rättigheter som en del i att det är "nya tider"?
    Det känns inte särskilt "nytt" alls.

Att svansa efter tokiga sekulära idéer är inte konstruktivt för kyrkan, oavsett antal medlemmar. Kyrkan bygger på en tro, något som man håller för sant. Jag, m fl, längtar något till den dagen då antalet medlemmar i Svenska kyrkan är så få att människor slutar behandla den som ett Folkets hus som man har "rätt" till och istället börjar behandla Svenska kyrkan som ett trossamfund bland alla andra.

Söderbruden skrev 2009-01-11 12:01:32 följande:
    Det är nya tider, jag vet inte vart du bor men där kanske det inte är så vanligt med anglosaxisk vigsel?Igår på nyheterna berättades det bland annat om att kyrkan eventuellt ska ta bort ordet äktenskap. Varför? Jo, för att i höst ska det tas ett beslut om homosexuella ska få vigas i kyrekan eller inte. Nya tider? Ja! Är det på tiden? Ja!Eftersom båda jag och min blivande är medlemnmmar i svenska kyrkan så anser jag att vi är kyrkan lika mycket som prästerna. Kyrkan består ju av församlingar med medlemmar i där varje medlem har sin fulla rätt uttrycka sin syn på tro. Annars är vi tillbaka i tiden då kyrkan utfärdade dogmer som folk skulle leva efter. Om kyrkan vill fortsätta ha medlemmar måste man utvecklas i linje med medlemmarnas önskemål. Om man väljer att inte göra det så fine, valet är fritt från kyrkans sida. Precis som valet att viga oss så som vi önskar är fritt. Vår kyrka ska viga oss på det sättet vi vill, inte en enda diskussion har uppkommit. Skulle det ge en bitter eftersmak? Knappast! De har ju gjort sitt fria val! Eller hur?
  • MolsonCanadian

Det är ju brudöverlämning som förmedlar en oerhört förlegad syn på kvinnor så om du önskar att den synen försvann så ska du ju för allt i världen inte förorda brudöverlämning.

Vi har fattat ett gemensamt beslut att leva tillsammans och ingår ett kristet äktenskap för att vi är kristna.

LB5 skrev 2009-01-11 12:21:21 följande:
    Varför gifter ni er då?Det jag reagerar så starkt på är att en präst går in på ett forum och berättar att han/hon har förbjudit folk från att gifta sig i en kyrka. Det är nya tider nu och jag skulle önska att den förlegade synen på kvinnor försvann, även från präster.
  • MolsonCanadian

Fast det är inte det kristna skälet till att man ska gå in tillsammans. Det är snarare senare påkomna skäl. Det kristna skälet är att man med all önskvärd tydligt ska förmedla att det är två fria människor som fritt avger de löften de avger inför Gud eftersom ofria människors löften inte har bäring. Man kan inte hållas ansvarig för löften man gett under tvång. Eftersom det kristna äktenskapet är ett heligt förbund är det naturligtvis viktigt att det är tydligt att löftena i det förbundet är givna som fria. Förbundet är något som angår de direkt involverade. Där ingår inte pappa. Det är inte jag+du+pappa+Gud. Det är jag+du+Gud.

LB5 skrev 2009-01-11 12:59:44 följande:
    Jag tror att anledningen till att jag reagerade så starkt är så här; det händer ofta att folk blåser upp skitsaker i hopp om att öka jämställdheten, men i själva verket blir resultatet tvärt om, t.ex en klippning hos frisören ska kosta lika mycket för män och kvinnor, "fru gårman" istället för "herr gårman", och brudöverlämning. Vem är du att säga att jag som kvinna blir "orättvist behandlad" av att bli överlämnad av min pappa till min blivande man? Vem säger att jag blir förnedrad som kvinna av att det inte finns några "fru gårman" skyltar. För att inte tala om "kvotering"... Alla dessa småsaker gör att vi kvinnor framställs som gnälliga, och debatten om jämställdhet blir helt skev. Därför blir jag upprörd när du som präst förnekar folk att gifta sig för att du tror att vi som kvinnor blir orättvist behandlade. Om det är så, då finns det väldigt mycket "värre" saker; ska kvinnor ta mannens efternamn? ska vi gifta oss överhuvudtaget? Jag ber om ursäkt för mitt tidigare osakliga påhopp om homosexuella och kvinnliga präster, det hör inte hit, och jag skrev det för att jag blev upprörd av ditt uttalande av ovanstående anledning.Burre Präst skrev 2009-01-11 12:20:02 följande:
  • MolsonCanadian

Nej, och av just den anledningen ska pappan inte vara med i förbundet. Att följa bruden fram till altaret underminerar tron att det är ett heligt förbund som måste ingås av två fria människor för att löftena ska ha någon bäring. Om man inte bryr sig om sådana saker som heliga förbund så är det en sak, men då ska man heller inte gifta sig i kyrkan.

Söderbruden skrev 2009-01-11 15:05:59 följande:
    Men pappan vigs ju inte, eller hur? Han följer bara bruden fram till altaret. Håller också med LB5, folk blåser upp saker helt i onödan i hopp om att öka jämställdheten. Och hur många av er som är emot ska egentligen ta mannens efternamn? Jag ska exempelvis inte göra det, han ska ta mitt av den enkla anledningen att vi båda tycker det är finare. Och min pappa ska föra mig fram till altaret.
Svar på tråden Pappa som ger bort?