Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

Pappa som ger bort?

feministbrud skrev 2009-01-10 21:10:19 följande:
    Hihi, denna debatt är så rolig för att kristna och feminister möts i en ohelig allians!
    Vill bara poängtera att jag tillhör båda läger och inte ser något som helst problem med det!
  • Tooticki
    feministbrud skrev 2009-01-12 10:21:30 följande:
    För det första, gifter du dig med dig själv, eller varför är det bara du som bestämmer?För det andra. Känner du dig inte lite handikappad om du fortfarande vid 27 års ålder behöver din far vid din sida för att kunna gifta dig? Ska han stå vid din sida i äktenskapet också? Nu menar jag rent fysiskt.För det tredje så har jag också en underbar pappa som absolut inte skulle gå fram med mig till min blivande man och som skulle skrattat ut den man som försökt be om min hand. Han vill inte lämna över någon som helt uppenbart bestämmer själv.För det fjärde så består mycket av upprördheten i att i alla fall jag inte vill att brudöverlämning ska bli tradition i Sverige. det kommer att spegla av sig på mycket annat i samhället och det skulle inte vara bra för jämställdeten. Och det påverkar mig. Därför är jag upprörd även om du gör som du vill.
    Kunde inte skrivit det bättre själv, håller med om varenda stavelse!
  • Tooticki
    JS76JS skrev 2009-01-12 10:27:17 följande:
    istället för att bli uppförd och att så tydligt trycka ner och kränka dem av oss som vill gå in med vår far, kan ni inte istället försöka att se saker och ting ur ett annat perspektiv än ert eget och istället på ett positivt sätt se att vi alla är olika och respektera det.
    På vilket sätt har du blivit kränkt?

Det intressanta ur MIN synvinkel är att i alla dessa diskussioner om brudöverlämning så kan de som är emot komma med konstruktiva och relevanta argument till varför, medans inte en enda brud som är för kan ge en annan anledning än att det är en "fin gest". Det gör det hela lite skevt, för nej, det är inte en fin gest!
  • Tooticki
    JS76JS skrev 2009-01-12 10:53:26 följande:
    Läs alla inlägg så kanske du finner relevanta argument.
    Jag har läst alla inlägg i alla trådar om brudöverlämning det senaste året, och nej, jag har ännu inte hört något annat argument än att det är en "fin gest".
  • Tooticki
    MulleNuh skrev 2009-01-12 11:42:24 följande:
    ska jag va ärlig så har jag aldrig sett någon skriva på det sättet här på bt.. Utan jag ser BARA ni som gör narr av det skriva så..
    Inlägg 177 i denna tråd, bara ett exempel.
  • Tooticki
    Emmet99 skrev 2009-01-12 12:03:13 följande:
    På samma sätt som de som vill bli "överlämnade" kan fundera på hur det kan tolkas att de gör det, tycker jag att de som starkt motsätter sig faktiskt kan ta och fundera på varför de här tjejerna vill det, annat än att förlöjliga och lägga in ord i munnen på dem. Vill ena parten att man skall lyssna på deras argument har man banne mig en skyldighet att lyssna på sin "motståndares" också
    Jag är helt på din linje där, problemet är bara att det är svårt att se något från en annan persons sida om det enda argument den personen kan komma med är "det är en fin gest" alternativt "anledningar som jag inte vill gå in på".

Sen kan jag inte låta bli att undra; om ALLA brudar som vill bli överlämnade gör det för att det är en fin gest som de bestämmer symboliken i själva, varför vill INGEN bli överlämnad av sin mamma, eller varför blir ingen brudgum överlämnad? Antagligen för att vi alla är del av ett större sammanhang än det vi själva kan ringa in, som påverkar oss och varigenom vi också påverkar.
  • Tooticki
    ario skrev 2009-01-12 12:15:02 följande:
    Jag tycker inte brudöverlämning är en symbol för kvinnoförtryck. Snarare som fin gest!
    Tyvärr är det inte upp till var och en att bestämma symboliken i företeelser i samhället.
  • Tooticki
    shakynose skrev 2009-01-12 14:15:24 följande:
    Vad det stod för ursprungligen behöver inte ha så stor betydelse i dagsläget när det gäller levande traditioner.
    Fast det där blir väldigt snett om man tittar utanför sveriges gränser där både tvångsäktenskap och brudöverlämning praktiseras, samt att det i många länder i världen är så att kvinnor aldrig blir myndiga.
  • Tooticki
    shakynose skrev 2009-01-12 14:44:57 följande:
    Läs inlägg nr 255, yo! Gillar inte att upprepa så långa utläggningar
    Jag har gjort det, yo (?), men läs inlägg 285 som för övrigt var det jag svarade på, där går du emot vad du skrev tidigare.
  • Tooticki
    shakynose skrev 2009-01-12 15:52:31 följande:
    När det kommer till att utreda vad symboler egentligen står för och ta ett "informerat beslut" angående huruvida dessa företeelser hör hemma i våra riter nuförtiden så hoppas jag att alla är medvetna om att era barn dansar runt en stor hyllning till mannens könsorgan på midsommarafton? Som sagt, alla symboler har inte en universell betydelse som lyckas hänga kvar över århundradena...
    Jag har aldrig dansat kring midsommarstången och jag har inga barn men om jag skulle ha det så skulle de troligtvis inte göra det eftersom varken jag eller min man är för traditionellt midsommarfirande i den bemärkelsen.
  • Tooticki
    shakynose skrev 2009-01-12 15:52:31 följande:
    När det kommer till att utreda vad symboler egentligen står för och ta ett "informerat beslut" angående huruvida dessa företeelser hör hemma i våra riter nuförtiden så hoppas jag att alla är medvetna om att era barn dansar runt en stor hyllning till mannens könsorgan på midsommarafton? Som sagt, alla symboler har inte en universell betydelse som lyckas hänga kvar över århundradena...
    För övrigt finns det stor oenighet kring majstångens betydelse och symbolik då den haft väldigt olika utseende genom tiderna.
  • Tooticki
    Emmet99 skrev 2009-01-12 15:58:20 följande:
    vad synd... midsommarafton med trad. firande är överlägset bästa dagen på hela året tycker jag.. Finns inget somrigare=)
    Smaken är som baken!
  • Tooticki
    shakynose skrev 2009-01-12 16:14:05 följande:
    Svenska kyrkan är inte det enda religiösa samfundet och den har inte tolkningsföreträde när det gäller symboliken i ritualers beståndsdelar. Svenska kyrkan har en ståndpunkt som utan tvekan skall respekteras av både medlemmar och utomstående, men jag undrar varför man ska ta deras ståndpunkt i beaktande om man inte tänker ha med dem att göra överhuvudtaget?
    Vem säger att alla här inne fått sin tolkning från svenska kyrkan? För övrigt ska de flesta på bt som vill ha brudöverlämning gifta sig i svenska kyrkan.
  • Tooticki
    shakynose skrev 2009-01-12 16:31:57 följande:
    Vad säger att alla som VILL ha brudöverlämning fått sina idéer från Hollywood?Givetvis är det bara spekulationer.
    Tjaa, eftersom den traditionen aldrig funnits i Sverige och det aldrig är någon som vill lämnas över av någon av kvinnligt kön alternativt män som vill lämnas över så är det en logisk slutsats att dra eftersom det är så det visas på amerikanska filmer.
  • Tooticki
    shakynose skrev 2009-01-12 16:39:52 följande:
    Men uppenbarligen så HAR det förekommit på vissa platser i Sverige. Finns ju flera exempel härinne! Vi verkar för övrigt ha olika syn på logik du och jag
    Njaa, tradition i meningen att majoriteten gör så har det inte varit sen 1100-talet (tror jag det var) och då var kvinnan som bekant inte myndig, ever.

Varifrån tror DU att önskan att bli överlämnad som svensk brud av sin far till sin man kommer?
  • Tooticki
    shakynose skrev 2009-01-12 16:44:30 följande:
    Om traditionen gått igenom en förändring och fått en annorlunda betydelse i det sammanhang man importerar den från så finns det kanske anledning att revidera den inhemska uppfattningen om traditionen?
    Det där är ju också en sanning med modifikation för USA är inte vad jag skulle kalla ett jämställt land, av många olika anledningar. T ex den korta föräldraledigheten, hur vanligt det är med hemmafruar och det faktum att i en version av deras kyrkliga vigsel finns uppmaningen att kvinnan skall "obey and honour" mannen i äktenskapet.

För att inte tala om dödsstraff, inkluderande personer med intellektuellt handikapp!!!
  • Tooticki
    MulleNuh skrev 2009-01-14 20:27:46 följande:
    Äh vad finns att säga??
    Uppenbarligen en hel del!
  • Tooticki

Ingenting är nytt under solen, men man kan alltid diskutera det ur olika perspektiv.

För övrigt gillar jag varken glass eller strössel

• Tooticki

Något jag funderar en del över är om vissa av de präster som tillåter brudöverlämning gör det mer för att grundbetydelsen (att kvinnan inte är jämställd med mannen) ligger i linje med deras övertygelse, och att det i så fall inte alls handlar om att vara moderna och tillmötesgående... snarare tvärtom!

• Tooticki

En till präst skrev 2009-01-15 22:06:08 följande:

*Vinkar*
    Vill du svara?
Svar på tråden Pappa som ger bort?