Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Pappa som ger bort?

Kan bara instämma med Aleta - med ett tillägg. Språkbruk. Sålänge man själv talar om att "överlämna" eller "ge bort" (som i "Pappa som ger bort?" - ja det gör man väl bara med saker som man äger eller åtminstone kontrollerar? - sålänge inte bara fortsätter man naivt med något man inte förstår innebörden av utan medvetet reproducerar en syn på kvinnan som objekt.

• anne på grönkulla

Spekulationer är det ju inte, det är fakta utifrån det givna underlaget , men urvalet är inte representativt eller kontrollerat så frågan är hur rättvisande det är.

MulleNuh skrev 2009-01-11 20:52:10 följande:
    Joo men iaf.. Det är ömöjligt att få reda på sanningen.. Det är ju bara spekulationer..
  • anne på grönkulla

Varför förstärks romantiken av att en tredje person agerar, kan jag också fundera på? Varför är det mer romantiskt när man involverar pappa än bara det som uppstår mellan de 2 som ska gifta sig?

• anne på grönkulla

Jag hör till dem som debatterat det här ämnet förr och faktiskt brukar fråga om hur de som vill bli överlämnade ser på saken och varför det är så viktigt - men på sista tiden har jag gett upp lite om det. Svaret blir nämligen oftast av typen 1) "för att jag vill", 2) "för att det är fint" eller ännu värre 3) "du hindrar mig från att känna mig kvinnlig" (även om det senaste i ärlighetens namn var länge sen) - då känns inte diskussionen och ömsesidigheten som så stor, kan jag ärligt säga. Jag skulle gärna höra nån som kan lägga ut texten kring varför, hittill shar jag inte mött många som är beredda att göra det.

Varför vi är några som starkt ogillar det torde ha framgått men jag kan upprepa argumenten lite kort - det symboliserar ett ofritt beslut och det går emot kyrkans ordning (men jag har eg inte lättare att smälta det i en borgerlig vigsel, men frågan då blir ju ännu mer upp till den enskilda förrättare, där finns det ingen ordning att luta sig på).

Dessutom tycker jag symboliken blir ganska bisarr och fånig när det är en självförsöjande kvinna i 35-årsåldern (t ex) som gör det - om det var en omyndig tjej på 15 vore det självklart MYCKET mer upprörande men också mer logiskt, på ett sätt. Men VARFÖR vill den självförsörjande 35-åringen agera som om hon vore den omyndiga 15åringen? Varför är det mer romantiskt att agera ut den symboliken?

Hittills har jag inte funnit nåt svar på det...

• anne på grönkulla

Jag hoppas att folk baserar sina drömmar på sån ärlighet mot sig själva att de inte låter dem raseras av en diskussion på nätet. Men jag hoppas också att man kan ta in fakta och förstå att ens dröm kanske blir väldigt konstig. De drömmar man hade när man var 5 kanske inte symboliserar det liv man lever som vuxen. Man utvecklas.

MulleNuh skrev 2009-01-12 12:17:39 följande:
    För det är ju inte så att dom tjejerna LJUGER när dom skriver att det är en dröm dom haft sedan dom var barn. Tänk på att det är NI här som förstör hela den drömmen på 1 sekund.. Så tat lugnt!!
  • anne på grönkulla

Nu är vi tillbaka i "fin gest". Vad är fint med den?

ario skrev 2009-01-12 12:15:02 följande:
    Jag tycker inte brudöverlämning är en symbol för kvinnoförtryck. Snarare som fin gest!
  • anne på grönkulla

Varför är det viktigt att ha pappa med då? Varför inte mamma? Och, om du behöver din familjs stöd fram till altaret, varför klarar sig din blivande man utan det?

• anne på grönkulla

Ok, far eller bror, fortfarande är det du som brud som vill ha en manlig släkting med till altaret av nån sorts respekt. VArför inte en kvinnlig släkting? Och, varför visar inte din blivande man sin familj respekt på motsvarande sätt?

Om du (och andra som vill bli överlämnade) funderar lite utanför ditt eget bröllop- varför vill så många tjejer göra det men inga killar? Har inte killar nära relationer till och respekt för sina famailjer? Eller varför visar de inte det på sina bröllop iallafall? Vad är skillnaden?

• anne på grönkulla

Jag hade fortfarande undrat om du inte var vuxen nog att fatta egna beslut, om du hade med dig nån medan din blivande klarade sig själv. Mest viktigt för att jag skulle ompröva tolkningen av vad jag såg vore nog om ni båda hade familj med er fram till altaret.

Men jag undrar fortfarande varför det är så - oavsett just ert val - vad tror du?

Emmet99 skrev 2009-01-12 12:37:36 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:32:40 följande:
    hur är det med mig då som gärna hade haft en kvinnlig men inte kan? Hade jag kunnat hade jag haft, var placerar det mig i dina funderingar? Ponera att jag hade haft en kvinnlig, hur hade du sett på det? *nyfiken*
  • anne på grönkulla

Tja, ingen av oss var oskuld och ingen av oss bar krona...

ario skrev 2009-01-12 12:41:56 följande:
    hehe, jag hat hört att det är slöjan..sen trodde jag den vita klänningen..iallafall, då säger vi kronan! varför har inte kille en krona?
Svar på tråden Pappa som ger bort?