shakynose skrev 2009-01-12 16:59:27 följande:
Jag skulle inte påstå att den svenska kyrkans tolkning är mer rätt än den amerikanska bara för att Sverige inte praktiserar dödsstraff eller har längre föräldraledighet. Dessa privilegier har ingenting med kyrkan att göra, och kyrkan har verkligen inte varit något föredöme vad gäller jämställdhet genom historien.Eftersom det mig veterligen är mycket vanligt att man i USA skriver egna löften, trots att man har kvar brudöverlämningen, så tycker jag inte heller att det är något tecken på att deras ritual är mindre frivillig än vå
r.Om inte ritualernas symbolik har förändrats där så undrar jag varför så många där väljer alldeles frivilligt att ha pappa eller mamma med i altargången? Jag vet inte hur vanligt det är med tvångsäktenskap i USA men det ska säkert gå att fiska fram siffror.
Fast "obey and honour" delen ligger väl oftast i den delen av löftet som man svarar "I do" på, om jag inte minns helt fel... Vilket är en del som inte går att välja bort? Men det finns säkert någon mer välinformerad i denna fråga...
Och kyrkan har på många sätt inte varit jämställd, men i frågan om jämställdhet vid vigseln så anser jag verkligen att den svenska traditionen att gå in tillsammans är ett föredöme, och jag är stolt över att det har varit tradition inom kyrkan här i 900 år! (Kyrkan har alltså ansett att man genom att gå tillsammans till altaret ska visa att man gör det av egen fri vilja)
Angående ditt sista resonemang kring USA hänger jag inte med. Bara för att folk gör som de gjort lääänge där, och för att man får skriva egna löften, så är symboliken i brudöverlämning ändrad där? Hur får du ihop den logiken?
Jag är nog snarare böjd att se hela frågan ur ett internationellt perspektiv. Mig veterligen så är det så att på ALLA ställen som överlämning av bruden från hennes far till hennes blivande man förekommer, så är det med bakgrunden att kvinnan är omyndig och underställd mannen.
Då anser jag att så länge det någonstans i världen fortfarande är så att kvinnor anses vara omyndiga och underställda männen, så kan inte den symboliken anses vara ändrad...