Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Pappa som ger bort?

Stardusty skrev 2009-01-12 11:25:17 följande:
    Haha ja, här händer det grejer Men som jag skrev, det är tack vare de argument du/ni lagt fram. Just därför jag älskar debatter/diskussioner för man lär sig så mycket
    Åh, vad underbart det är att se att debatter ger resultat. Nu har du gjort min dag (även om jag så klart inte tar på mig hela äran för ditt beslut)!
  • feministbrud
    ario skrev 2009-01-12 11:28:28 följande:
    min fästman frågade självklart mig, men jag bad honom fråga om min hand till min far. Nej. självklart skulle far aldrig säga nej, utan det är en fin gest och inget mer.För mig betyder det respekt för mina föräldrar, Och samtigt tycker jag det är romantiskt.
    Ett spel för gallerierna mao. Jaja, jag kommer aldrig att förstå romantiken med att blanda in päronen.
  • feministbrud
    ario skrev 2009-01-12 12:15:02 följande:
    Jag tycker inte brudöverlämning är en symbol för kvinnoförtryck. Snarare som fin gest!
    Det ÄR en symbol för kvinnorförtryck. Oavsett vad du tycker. Att du sedan ser det som en fin gest TROTS symboliken är en annan sak, men du kan inte ändra byetdelsen ensam.
  • feministbrud

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:43:12 följande:

Tja, ingen av oss var oskuld och ingen av oss bar krona...
    Samma här.
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-12 12:47:29 följande:
    Jag kan ju inte svara för andra utom mig själv, men jag tror att det är pga av folk kanske inte tänkt på att alternativet kanske finns. Att gå in med sin pappa blir väl mer naturligt då man sett detta mycket och vet att det är möjligt (där det nu är möjligt). Ifall fler tex fick höra talas om att man kan gå in med sin mor eller någon annan nära, eller brudgummen gå in med någon när, tror jag absolut att det hade blivit mycket vanligare.
    Där har vi ju en av huvudpoängerna! Jag vill hävda att anlednignen till att man vill gå in med pappa inte har så mycket att göra med att pappa står en nära utan att man har sett lite för många hollywoodfilmer och drömt om att få göra likadant. Detta påstående brukar hetskt argumenteras emot.
  • feministbrud
    shakynose skrev 2009-01-12 12:51:30 följande:
    Jag tycker att det är viktigt att man tar hänsyn till vilken tradition man tillhör innan man säger saker som att "symboliken ÄR"! Att du läser in de aspekter på gesten som du gör handlar enbart om att du väljer att läsa symbolerna på ett sätt som är sant för dig (och i det här fallet även svenska kyrkan). Du bör ta hänsyn till att det finns andra sätt att se på det. Tycker jag.
    Jo, men du kan ju fortfarande inte ändra en symbolik för att du vill. Man kan se saken från olika håll, men symboliken är ju den samma. Den här debatten visar att många känner till den symboliken och gillar den inte. Att tärnor symboliserar något obsykrt är det inte så många som känner till, så därför är det itne så het debatt kring det.
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-12 12:58:12 följande:
    Fast jag måste säga att det är inte vanligt att folk känner till detta med brudöverlämningen.. Här inne är det uppenbarligen det, men inte ute i det vanliga livet..
    Det har jag förstått, men för mig har det varit så självklart att när man blandar in pappa och en överlämning sker så kan det inte bli mycket tydligare. Jag förstår att alla inte ser den tydliga symboliken, inte ens när de själva använder ordet överlämna. Kanske därför har jag varit så aggressiv i vissa av dessa debatter.
  • feministbrud
    Luucie skrev 2009-01-12 13:48:51 följande:
    Har inte alls läst tråden men undrar över vad du menar med att tärnorna symboliserar något obskyrt?
    Jag minns inte riktigt, men någon hade en utlägning om att de var där för att skydda mot yttre hot, dvs att bruden skulle bli bortrövad. Rätta mig gärna någon som vet!
  • feministbrud
    shakynose skrev 2009-01-12 13:08:05 följande:
    Symboler har inte en universell definitiv betydelse bara för att man inom ETT samfund definierat dem! Det uppochnervända korset, svastikan, vita kåpor och pentagrammet är några exempel.Att vissa inte ser på brudöverlämning på samma sätt som du (och svenska kyrkan) gör behöver inte innebära att de hittat på egna betydelser för gesten helt själva bara för att de VILL.
    Nu är det inte såa tt det bara är ett samfund som bestämt den symboliken. Om du kollar efter i den anglikanska traditionen så kommer du att se att det är samma symbol, även om de har valt att behålla den trots det. I USA säger t o m präster "Who gives the bride away?". Hur mycket tydligare klan det bli?
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-12 13:33:49 följande:
    Joo.. Folk bör väl stanna upp och tänka på vad det låter som.. MEN sen återkommer ju det där med att kbinnan INTE känner sig underlägsen. Så därför slås dom tankarna bort på en gång.Tror du inte?
    Jag tror ärligt talat inte att man hinner tänka så långt. Ma tycker att det är fint för att man sett det i filmer, vill ha mycket fokus på sig själv och sin klänning och inte vill se mannen förrän framme vid altaret.

Sedan kommer efterkonstruktionen att det är en fin gest mot sin far.

Lite hårddraget...

Sedan
Svar på tråden Pappa som ger bort?