Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Pappa som ger bort?

Det var bara tänkt som en kul anekdot med lite allvar bakom.
    Jag tycker fortfarande att vi helt är ute och cyklar och inte alls pratar om brudöverlämning.

Är förresten inte sådana hakkors i öst vända åt andra hållet? De är det i japansk manga i alla fall.

shakynose skrev 2009-01-12 18:42:29 följande:
    Ursäkta mig men det där var väldigt kul tycker jag! "Don´t mention the war!" Okej så då tolkar jag det som att du tycker att det är okej att göra jämförelser med andra symboler nu då? Idag och här, så betyder hakkorset nazi-sympatier. I många östastiska länder är det en gudomlig symbol och markerar t.ex buddistiska tempel på kartor precis som det kristna korset.Idag och här, så verkar brudöverlämningen ha olika symbolvärde beroende på vem du frågar. Så vem ska man ta hänsyn till?
  • Aleta

Hmmm, jag tycker inte att kor för debatten framåt heller...

Jag föredrar lite sakligare argument.

• Aleta
    Annars är det ganska gott om heliga kor här skulle jag vilja säga.
    ario skrev 2009-01-12 22:46:59 följande:
    okey, jag ber om ursäkt, att nämna kor är fel. I indien är dem faktit heliga...
  • Aleta

Nej, att kasta in kor i debatten kan ganska snabbt leda till att det urartar. Att jämföras någon med en ko kan uppfattas som förolämpande.
    Att skriva det du just skrev är sakligt.

MolsonCanadian skrev 2009-01-12 22:53:05 följande:
    Du menar att det inte är sakligt att förtydliga att vad den ena uppfattar som respektfullt uppfattar den andre tvärtom som respektlöst?
  • Aleta

Vad skönt att du blev av med puckot.

Om du läser noga så kan du se att jag inte tror att brudöverlämning som isolerad företeelse är orsak till detta, men det är en av många symboler som gör det lättare för sådana puckon att motivera sina handlingar. Våld innanför hemmets väggar blir en "familjeangelägenhet".
    Jag har själv varit i ett sådant förhållande och tagit mig ur, det gör att jag tycker att det är värt att diskutera det här.

Man kan inte skylla på en individs agerande (överlämnande) utan det är många symboler och många personers beteende tillsammans som skapar en mall som vi kan fösas tillbaka i när det passar.

Att jag med flera reagerar så starkt på just brudöverlämning och inte andra symboler (vilket vi kanske gör men inte tar upp här) är för att det inte har förekommit i Sverige på väldigt länge. Förhoppningsvis kan vi allt eftersom tiden går ta bort/förändra andra symboler och modeller som lever kvar, men ingen av oss är sugna på att behöva slåss mot något gammalt som vi redan har blivit av med en gång.

Det är inte för att förstöra någons dag som vi argumenterar utan för att få fler att lyfta blicken och bli medvetna.

Emmet99 skrev 2009-01-12 23:54:39 följande:
    uhm. Oj. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Om jag säger såhär. Jag är uppfostrad självständigt, min farmorm mor hade stans första frisering och var egen företagare och så har det fortsatt, samma grej på mammas sida. Inget förtryck någonstans. Starka självständiga kvinnor. Far som uppmuntrar självständighet blablabla likaså mor. Jag träffar Galen latino som jag blir tillsammans med i flera år som behandlar mig som avskräde och som kallar mig hora och säger att jag ska sitta med benen i kors och göra som han säger osv. Totalt förtyck. Detta kan jag ju naturligtvis skylla på att min brors fru några år senare valde att gå in med sin pappa när hon gifte sig. Eller så kan det KANSKE eventuellt vara så att man kan hamna iden situationen vem man än är. Ja, ni starka megafeminister, ni med! Men kom fan inte och säg att sådana förhållanden blir till pga av påverkan utifrån av brudöverlämning! Jag kan lova garanterat till en triljon % att han hade varit ett lika stort pucko om de inte hade gift sig. Det är sjukt komplicerat och det är enooormt svårt att ta sig ur sådana förhållanden. Och det är väldigt väldigt enkelt att skylla det på "brudöverlämning" och "inspiration"Jag menar kom igen, som en tjej som själv har varit utsatt, borde inte jag vara den som tar störst avstånd från att gå in med sin far?
  • Aleta

Bra sagt MolsonCanadian.

Det är inte den enskilda brudöverlämningen som är problemet utan att det eventuellt blir vanligare.
    Att det blir vanligare beror på att man kanske är ung och inte tänker efter vad det kan betyda utan endast ser det som romantiskt. Nu bortser vi alltså från de som kommer från kulturer där det alltid har förekommit och det görs av tradition.

Jag erkänner villigt att jag har varit tanklös i andra situationer, men jag har lärt mig och lär mig fortfarande nya saker.
    Att det vi gör påverkar andra är nog ofta en lärdom som kommer med åren. När man är riktigt ung så är man av naturen mer egoistisk, precis som att man är mer våghalsig osv. (Inte alla, det finns alltid undantag, men man behöver bara gå till sig själv för att se hur man förändras genom livet.

Jag är tacksam för att andra kan belysa nya åsikter som jag då har en möjlighet att ta till mig. Just i den här frågan så har ingen lyckats övertyga mig om att det är en helt oförarglig, gullig företeelse i det större perspektivet.

Jag har full förståelse för att man vill följa en gammal tradition som har funnits i ens släkt i generationer. Jag har betydligt svårare att förstå att man väljer det pga yttre inflytande som t ex Hollywood när man har hört alla argument.

Det är fortfarande ett tydligt skådespel där kvinnan lämnas över och även om inte just den kvinnan på något sätt är underställd sin man eller far så sänder det signaler. Att det uppfattas som det gör beror just på att man spelar upp en scen. Hade det varit att man bar gula tröjor eller liknande så är det MYCKET enklare att ändra innebörden i symbolen.

Ett skådespel är svårare att ändra betydelsen av eftersom vi ser något annat med våra egna ögon. Jag tror att även om man aldrig tidigare i sitt liv sett en brudöverlämning eller hört talas om det så skulle man med stor sannolikhet tolka det så som vi motståndare tolkar det.
    Dvs: Kvinnan lämnas från en man till en annan.

MolsonCanadian skrev 2009-01-13 09:57:24 följande:
    Jag tänkte mer på om människors handlingar påverkade den allmänna uppfattningen och normerna. Dvs, det omvända. Brudöverlämning är måhända en isolerad företeelse men den är inte isolerad i ett större perspektiv. Det större perspektivet tycks tappas bort i diskussionen. Det är ju inte så att människor helt oförhappandes kommer på vad de ska göra. De har - medvetet eller omedvetet - tagit intryck från någonting. Jämför med lagstiftningen om barnaga. Innan den kom 1979 så var det närmast kutym att aga sina barn; det ansågs närmast vara behövligt och eftersträvansvärt. Idag, bara 30 år senare, är det tämligen sällsynt och den allmänna uppfattningen är att barnaga är av ondo OCH har lett fram till ett barnperspektiv långt vidare än just bara frågan om barnaga. Med det vill jag ha sagt att även om brudöverlämning ses som en isolerad företeelse, så får den konsekvenser på övriga samhället och på den allmänna uppfattningen.
  • Aleta

Om man vill föra fram argument och få någon att lyssna så ska man undvika att gå till angrepp samtidigt.

Alla som känner sig angripna försvarar sig och lyssnar inte på argument.

• Aleta

Jag vet inte om du har läst hela tråden, men ingen säger att du eller andra brudar i Sverige idag är förtryckta för att de blir överlämnade.
    Däremot visar ni upp en symbolik som representerar detta.
    Jag med flera tror att detta kan påverka i framtiden. Kanske våra barnbarn påverkas istället.

Om man ser på sufragetterna som kämpade för rösträtt och jämställdhet så möttes de av mycket liknande argument (känslomässiga, traditioner), och det blev inte de själva i så stor utsträckning som kunde dra nytta av kampen som deras barnbarn (vi?) har fått göra.
    Tyvärr så kan sådant gå åt andra hållet. Om vi inte förvaltar deras arv så finns risken att vi förskingrar det och att våra barnbarn är tillbaka i deras situation. Allt vi gör påverkar.

Sedan så är det så att om man har haft den traditionen i sin släkt i generationer så är det givetvis inte lika enkelt eller självklart att bryta mot den, men att importera den som något nytt och gulligt som man har sett på film känns inte bra.
    Jessie Gustav skrev 2009-01-13 13:53:21 följande:

feministbrud.Ja det är många som väljer det men vad är dte för mönster vi ska se???Är det verkligen så kvinnoförnedrande att hennes pappa följer henne till altaret??Ni får ursäkta att jag inte ser det så.Visst kan jag tänka mig att många ser det som att maken blir den "nya ägaren" till kvinnan eller hur nu folk ser det men så är det fasen inte längre.Jag är en självständig kvinna som har mina egna åsikter och vad jag väljer att göra är mitt val.Som jag skrev förut alla har ju rätt till en åsikt men man behöver ju inte tvinga på någon annan sin åsikt.jag anser att det är fint med att fadern följer dottern till altaret men jag tänker ju inte tvinga nån att tycka som jag,jag vill bara förklara min syn på saken och sen får alla tycka som dom vill.
  • Aleta

Jag har blivit MYCKET diskriminerad i t ex gymnasieskolan. Och detta av en ung manlig lärare, inte någon gammal mossig stofil.

Han gav alla tjejer en trea i teknik, för att vi var tjejer.
    Jag hade alla rätt på alla prov, femma på alla inlämningsuppgifter och det fanns bara en av killarna som var bättre än jag. Ändå hade hälften av killarna i klassen högre betyg än jag. (Jag klagade och han höjde till femma nästa termin, men han hade ingen bra förklaring på sitt beteende, ingen av de andra tjejerna vågade säga något, det var bara jag som så övertydligt kunde bevisa att han hade gjort fel.)
    Diskrimineringen finns, jag har fler exempel.
    Jag som tjej på ett dataföretag t ex: Jag svarar i telefon och en man frågar efter den ena manliga kollegan efter den andra. När ingen är inne utbrister han ilsket: "Finns det INGEN inne på det där företaget?". Jo jag, jag är här - HALLÅ! (Jag löste hans problem.)

Det finns massor med diskriminering, så även om vi har det mycket bättre än många andra så betyder inte det att vi kan blunda och säga att "ja,ja, men det finns de som har det värre".

Emmet99 skrev 2009-01-13 14:07:51 följande:
    Ojämställd värld: ja. Jag har bott i ett ojämställt land, och när man jämför Sverige med det tycker jag att visst allt är inte perfekt, men det är så SJUKT mycket bättre än det får credit för och jag känner allt folk jagar över saker att gnälla på och kan aldrig någonsin uppskatta det bra som finns. Personligen har jag aldrig någonsin i hela mitt liv blivit behandlad på ett icke jämställt sätt i Sverige. Utomlands har jag det.
  • Aleta

Ja, om vi hade nått till den punkten så skulle det kanske vara så enkelt. Det har vi tyvärr inte.

Emmet99 skrev 2009-01-13 14:15:41 följande:
    Jag måste säga att skon hos mig klämmer mycket, och detta är en av anledningarna jag tycker motståndet är så löjligt på detta:Jag ser jämlikhet som en form av upplysning. Kunskap. Framsteg. Osv. På den grunden jämför jag det motståndarna säger. Dvs det finns redan där. Vi slutar inte kunna läsa och skriva för att någon annan inte gör det. Man tappar inte kunskap bara för att någon gör något annorlunda. Vi börjar inte tro att jorden är platt igen för att några kommer och påstår att den är det. Inte i ett upplyst samhälle. Och skulle man göra det har jag inga sympatier för det hur som helst.
Svar på tråden Pappa som ger bort?