Jag har blivit MYCKET diskriminerad i t ex gymnasieskolan. Och detta av en ung manlig lärare, inte någon gammal mossig stofil.
Han gav alla tjejer en trea i teknik, för att vi var tjejer.
Jag hade alla rätt på alla prov, femma på alla inlämningsuppgifter och det fanns bara en av killarna som var bättre än jag. Ändå hade hälften av killarna i klassen högre betyg än jag. (Jag klagade och han höjde till femma nästa termin, men han hade ingen bra förklaring på sitt beteende, ingen av de andra tjejerna vågade säga något, det var bara jag som så övertydligt kunde bevisa att han hade gjort fel.)
Diskrimineringen finns, jag har fler exempel.
Jag som tjej på ett dataföretag t ex: Jag svarar i telefon och en man frågar efter den ena manliga kollegan efter den andra. När ingen är inne utbrister han ilsket: "Finns det INGEN inne på det där företaget?". Jo jag, jag är här - HALLÅ! (Jag löste hans problem.)
Det finns massor med diskriminering, så även om vi har det mycket bättre än många andra så betyder inte det att vi kan blunda och säga att "ja,ja, men det finns de som har det värre".
Emmet99 skrev 2009-01-13 14:07:51 följande:
Ojämställd värld: ja. Jag har bott i ett ojämställt land, och när man jämför Sverige med det tycker jag att visst allt är inte perfekt, men det är så SJUKT mycket bättre än det får credit för och jag känner allt folk jagar över saker att gnälla på och kan aldrig någonsin uppskatta det bra som finns. Personligen har jag aldrig någonsin i hela mitt liv blivit behandlad på ett icke jämställt sätt i Sverige. Utomlands har jag det.