Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Pappa som ger bort?

Jag tycker inte att nåt av det där behövs, jag blev gift utan nåt av det.

Den sista meningen förstod jag dock inte...?

• anne på grönkulla

Jag använder inte de orden själv för att förklara eller försvara företeelser. Jag noterar att folk som vill förklara sin användning av överlämning ofta använder de orden och undrar varför.

shakynose skrev 2009-01-12 21:06:12 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-12 21:02:14 följande:
    Du frågade "Varför är det viktigt/mer romantiskt/gulligt/fint om det nu inte behövs eller symboliserar det man agerar ut?" och jag tycker inte att man behöver använda dessa adjektiv för att förklara fenomenet. Lika lite som jag skulle använda dem för att beskriva någon av de andra företeelserna.
  • anne på grönkulla

Sorry, du missförstod min fråga - funderade ni nånsin på om din man behövde stöd och trygghet i form av en av sina föräldrar med vid altaret?

• anne på grönkulla

Intressant. Varför tror du att så många verkar resonera precis som ni då? Att tjejen behöver en manlig släkting med sig (föräven om många säger som du att det var en slump att det blev pappa så blir det ju också alltid pappa ändå, med en bror som främsta ersättare) medan killen inte har lika nära relation till sina föräldrar och behöver lika mycket stöd och trygghet in i äktenskapet?

• anne på grönkulla

Så sant men det är första gången jag hör talas om nån som faktiskt går in med sin mamma (men har hört många säga att "det lika gärna kunde varit hon") och fortfarande har jag inte pratat med nån om det.

Nåja, jag tycker nu inte att nån av parterna borde behöva sina föräldrar just vid altaret - men det är min åsikt. Förstår ni varför jag tycker det sticker i ögonen när alla hävdar att det är en slump att det blir som det blir men så blir det ändå oftast likadant? Känns det som ett underliggande mönster och inte en personlig slump eller ett eget val då?

• anne på grönkulla

Tja, t ex tycks många här fast övertygade om att kvinnan behöver stöd i sin ursprungsfamilj och sina föräldrar vid altaret medan det är lika självklart att en man som ingår äktenskap inte behöver det.

Emmet99 skrev 2009-01-13 14:22:28 följande:
    alltså ursäkta om du tycker jag ställer en idiotisk fråga nu, men förklara för mig hur min könsroll håller mig låst? *nyfiken*
  • anne på grönkulla

Jag kan inte se nån annan möjlig slutsats av alla de enskilda berättelser vi hör på BT om varför man väljer överlämning. Ser du nåt annat?

Emmet99 skrev 2009-01-13 14:38:08 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-13 14:31:31 följande:
    snarare verkar "motståndarna" fast övertygade om att det är så det tänks av de som vill gå in med sin far. Har inte sett någon "papp-gå-innare" påstå något liknande
  • anne på grönkulla

Om en tjej gör valet, visst - MEN när 20 eller 200 eller 2000 gör precis likadana val så funderar åtminstone jag över vad det säger om dem som grupp och om vår tid och vårt samhälle och vilka förväntningar de själva och omgivningen har. Är det konstigt? Agerar vi alla helt utan referens till vår omgivning? Det tror inte jag.

Tråkigt om ni inte kommer gifta er som ni planerat - och ännu tråkigare om du tror att någon här skulle vara skadeglad för det. Då tror jag att du helt missat poängen med diskussionen.

Emmet99 skrev 2009-01-13 15:01:48 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-13 14:49:06 följande:
    jag generaliserar inte som en skördetröska. Ifall ett par väljer att tjejen skall gå in med sin pappa eller mamma eller kanin eller whatever, så antar jag ju att det finns en anledning till att det är just hon som går in med vem det nu månne vara, på samma sätt som jag själv har en anledning. Jag förutsätter inte att alla tjejer i världen som vill göra detta är hjärntvättade för att de suttit med en barbie i ena handen och en romantisk hollywoodfilm i andra handen. Återigen kan det inte dras andra slutsatser fast man skriver det i pannan. Om ni absolut inte kan vända på saker och ting och ens försöka se det ur ett annat perspektiv känns detta helt hopplöst. Jag är less på att försöka förklara för folk som är totalt ovilliga att lyssna till annat än sig själva. Sist men inte minst innan jag lämnar tråden vill jag bara be om ursäkt för att jag nog låter rätt grinig och sur nu. Det kanske inte blir nåt bröllop för min del, så då kan ni vara nöjda med att en pappa mindre promenerade med sin dotter iaf. SÅ det är ju bra att nån blir glad då.
  • anne på grönkulla

Man får vara ledsen när saker går helt fel. *kramar om*

Emmet99 skrev 2009-01-13 15:14:41 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-13 15:11:58 följande:
    Nej jag vet att inegn är skadeglad, det är bara jag som är fånig och så himla himla ledsen. Helt fel att hålla till på diskussionforum då : Förlåt :'(jag akn hålla med om att det är konstigt, men jag kan som inte svara för någon annan än mig själv. Borde be SCB göra en utfrågning/intervju
Svar på tråden Pappa som ger bort?