![feministbrud](/bundles/flmuser/images/ingenbild_th_bt.gif)
-
Om månda andra uppfattar att du borrar ett hål, gör du inte på sätt och vis det då?Emmet99 skrev 2009-01-15 11:31:56 följande:nä fast han vet ju att han gör hål, och han vet också at om alla hade gjort likadant skulle isen försvagas. Men de är ju bara han så då är det lugnt. Men det förutsätts ändå att man gör hål. Metaforer ftw! haha
-
Det är ju det som är min poäng. Om så mågna människor tar illa vid sig av brudöverlämning då har man ju borrat ett hål, oavsett hur man själv ser på saken. Eller hur?Imma skrev 2009-01-15 13:06:34 följande:Underbart!Jag gillar liknelsen, men det är ju bara för att jag håller med om "borra hål"-metaforen. Om man inte tycker att brudöverlämning är att borra hål går liknelsen om intet.
-
När man säger att det är så mycket i värre i andra länder så kanske man, för att hjälpa dem, måste hjälpa sig själv. Jag gillar citatet "För att förändra världen måste du börja med dig själv".Stardusty skrev 2009-01-15 13:15:39 följande:Vad syftar du på då?
-
*har läst ikapp efter bara två dagars konferens*
Jag har egentligen inte så mycket att tillägga mer än till ario: Jag vet att du inte håller med mig nu, men jag tror att du har tokfel. Visst är vi alla olika. ALLA är olika som individer. Men skillnaderna är inte nödvändigtvis könsbundna och det värsta jag vet är när man säger att män är mer lämpade för vissa saker (laga bilen) och kvinnan för andra saker (laga mat). Och det är därför som jag aldrig skulle låta en man lämna över mig till en annan i vigselakten! -
Jessie Gustav skrev 2009-01-16 23:36:03 följande:
Tycker i alla fall att det är dumt att kyrkan ska bestämma om man vill gå in med sin pappa.Varför tycker du det? Anser du att kyrkan bestämmer över alla? Kyrkan är ett samfund skiljd från staten som bestämmer över sig själv. Du får gärna gå in med din pappa men inte där kyrkan bestämmer och det går ju bra att gifta sig borgerligt, eller hur?
Skulle dy tycka att det var ok att göra som du vill i din lokala fotbollsförening? -
Jessie Gustav skrev 2009-01-17 11:16:05 följande:
Jo jag tycker dte är fel i fall kyrkan eller prästen bestämmer att nån inte får gå in med sin pappa fast hon hemsk gärna vill det och det är tradition i just hennes familj.jag gifte mig i kyrkan och gick in med min pappa och den prästen såg inget som heslt problem med det.hade en präst i 40-50 årsåldern.hans praktikant däremot som var i min ålder (30) tyckte inte alls om det.tack och lov är jag inte intresserad av fottboll så det kan jag inte svara på.Tycker det blir konstiga jämnförelser här.Visst förstår jag att kyrkan har vissa riktlinjer som prästen måste gå efter men tydligen verkar det ju som att prästerna gör lite efter vad dom själva tycker eftersom jag då fick gå in med pappa trots att kyrkan nu tydligen är så emot det.Tycker du inte att kyrkan ska få bestämma själv vad som ska vara tillåtet eller inte? Varför är det fel att neka någon att göra något som kyrkan anser vara kvinnoförnedrande? -
Jessie Gustav skrev 2009-01-17 12:11:39 följande:
Alla kanske inte tycker det är kvinnoförnedrande.visst måste kyrkan få bestämma vad som händer i kyrkan men jag behöver väl inte tycka att det är rätt för det?vi är ju alla olika.Du tycker att det är kvinnoförnedrande med brudöverlämning,det tycker inte jag,du tycker att det är okej att kyrkan får bestämma som dom vill,det tycker inte jag.men det är ju min högst personliga åsikt.Jag står för den men jag kan inte riktigt skriva ner varför jag tycker så.Men hur kan du tycka att en organisation inte får bestämma själva? Det jag sa var att om KYRKAN tycker att brudöverlämning är kvinnoförnedrande, ska de då inte förbjuda det i sina lokaler? -
Jessie Gustav skrev 2009-01-17 12:50:50 följande:
Jag har aldrig påstått att jag ska bestämma någonting,då har ni nog missuppfattat dte hela.jag har bara sagt att jag har en viss åsikt sen är dte ju upp till prästen och kyrkan att bestämma vad den/dom tycker.En åsikt har man väl rätt att ha även om den inte stämmer överens med vad ni andra tycker???Jo, man har rätt till en åsikt, men alla åsikter ryms INTE i kyrkan (hoppas jag iaf). Jag antar att en sådan som Åke Green inte hade varit välkommen till kyrkan. Även om saker och ting har varit tradition i ens familj så har man inte "rätt" till det.
Jag önskar att det kommer att bli färre och förre borgerliga vf som inte heller utför vigslar med brudöverlämning, men där finns ingen organisation bakom som kan ligga på så dit kommer vi förmodligen aldrig. -
Jessie Gustav skrev 2009-01-17 16:02:41 följande:
Ni får ursäkta om jag har missförstått er motständare i denna fråga men är det så att vi för brudöverlämning ska acceptera eran syn på saken men vi får inte tycka att det bara är fint utan att ha några kvinnoförnedrande tankar??Jag accepterar helt eran åsikt om brudöverlämning men jag delar den inte.Det jag försöker få fram här är min ÅSIKT.jag säger inte att åsikten är varken rätt eller fel men den är min.Jag menade aldrig att du skulle dela vår syn på saken. Min poäng var att om du ska gifta dig i kyrkan så bör du nog acceptera att kyrkans syn på saken spelar roll. -
Det var dit jag ville kommaMolsonCanadian skrev 2009-01-17 18:56:49 följande:Om kyrkan har skumma regler och syn på saker finns det väl ännu mindre anledning gifta sig i kyrkan?Jessie Gustav skrev 2009-01-17 18:53:43 följande:
-
En till präst skrev 2009-01-17 19:08:03 följande:
Fascinerande att Du, som (vad jag förstår) inte delar kyrkans tro, ändå är den som med en åsnas envishet kämpar för respekten för kyrkans egenart.Haha, ja det kan kanske tyckas konstigt. Faktum är att jag stör mig på att folk väljer att gifta sig i kyrkan när de inte är troende. Och sedan gör det mig väldigt glad att så många inom kyrkan har tagit ställning i frågan om brudöverlämning. Svenska kyrkan är inte lika med svenska staten och det gör mig upprörd att så många verkar tro det. Så, tja, det är väl därför jag är så engagerad -
Jag stör mig inte på dig! Jag stör mig på bridezillas som absolut måste gifta sig i kyrkan fast de inte tror på gud och inte vill ställa upp på kyrkans värdegrund bara för att det är fint. Dessutom tror dessa personer ofta att kyrkan är en församling där man kan - och bör - göra precis som man vill!MulleNuh skrev 2009-01-18 07:19:22 följande:Jaha!! Trodde inte du störde dig på mig ang det! Det lät iaf inte så när vi pratade förut.. Men ok, då vet jag det..
-
Det är väl väldigt logiskt eftersom de homosexuella som vill gifta sig i kyrkan är troende (får man förmoda). Men som Duschess skrev så kommer de får gifta sig i kyrkan från och med maj i år (om allt går som det ska). Visst kan man försöka förändra kyrkan, engagera sig och propagera för brudöverlämning om man vill ändra på det. Min poäng vara bara att man inte kan kräva en förändring om man varken är troende eller engagerad i kyrkan.ario skrev 2009-01-18 13:21:31 följande:Visst kan det kännas konstigt att vissa som inte är troende men som absolut vill gifta sig i kyrkan, men det är ju samma sak med homosexuella, kyrkan är emot detta, men endå är det många homosexuella som vill gifta sig i kyrkan..Inte alls logiskt!
-
Jag håller helt med dig! Det som jag tycker är lite störande är när folk vill gifta sig i kyrkan, men inte ställer upp på kyrkans regler och vill att man ska tona ner gud och liknande. Betalar man till kyrkan, vill gifta sig där och respekterar de krav kyrkan ställer på en vigselakt så är det ju bara att köra!Linn74 skrev 2009-01-18 18:33:13 följande:Nej, inte alls. Eller snarare, det är ju upp till var och en att avgöra.Jag menar bara att det ifrågasättande om varför folk ska gifta sig i kyrkan om de inte är troende - vilket jag läst i flera trådar här på BT - isåfall är lika illa. Jag tror inte det är många av de som gifter sig i kyrkan som är troende. Är man medlem i Svenska Kyrkan är man också välkommen att gifta sig där under förutsättning att man godtar de "krav" SK ställer. Att ifrågasätta SK's "krav" på de premisserna är då fel. Då kanske man inte ska "envisas" med att gifta sig där. Man får ju veta vilket ben man ska stå på, liksom. Är man inte troende, inte vill gifta sig i kyrkan, inte gå på nattvard, inte bli kyrkligt begravd, så ser jag ingen anledning att betala massa pengar till dem varje år. Jag förstår att du tycker annorlunda, och säkert många med dig - men det är ju vars och ens val
-
Det låter som ett klokt beslutEmmet99 skrev 2009-01-20 22:19:52 följande:Ah =) Då är jag inte det minsta förvånad över flippigheten=)Oh! Jag måste bara tala om att vi äntligen har bestämt oss för hur vi ska göra med överlämningens vara eller icke vara :)Vi skall gå in tillsammans. Jag kände att , nää, det är faktiskt min älsklings hand jag vill hålla och ingen annans. Och tycker pappa kan få sitta och slappa i bänken Så nu vet ni hur det blev för mig. Eller blir, rättare saht
Hoppas att det löser sig med allt!