Inlägg från: RonjaMimmi |Visa alla inlägg
  • RonjaMimmi

Vilket efternamn?

Jag och min sambo har bestämt oss för att gifta oss till våren men vi har så svårt att bestämma oss för vilket namn vi ska ha :S

Jag har ett relativt ovanligt namn (inte bland dom allra vanligaste iallafall) och min sambo har ett -son namn.
    Jag vill byta men jag vill inte heta något så vanligt och "tråkigt".
    Vi vill inte ha ett påhittat namn för det känns inte som det är på riktigt.
    Vi har funderat på min gammelmormors flicknamn Eklind, vad tycker ni om det?
    Även om det inte är ett jätteovanligt namn så tycker jag det känns lite "finare".
    Vill gärna ha ett "fint" namn.
    Dum anledning egentligen, vet inte riktigt hur man ska skriva men jag har alltid blivit sedd som "rik" (brist på bättre ord) eller vad man ska säga och därför vill jag gärna ha ett lite "finare" namn än ett vanligt -son namn, även om Eklind som sagt kanske inte är jätteovanligt så känns det lite "finare".
    Känns så dumt att tänka så men jag kan inte se mig själv som en -son.

Jag känner mig lite skyldig till att byta, han är alltid så snäll mot mig även om jag är på dåligt humör och tjatar på honom, han tatuerade in mitt namn på sin arm som en överraskning. Det minsta jag kan göra för honom är väl att byta efternamn..?
    Han kan tänka sig att heta Eklind men helst så vill han behålla sitt eget och ingen av oss vill ha mellannamn, inte heller vill vi behålla våra egna för vi vill båda ha samma efternamn.

Vet att det här problemet låter dumt men det är det inte för oss..
    Snälla, kom med tips och råd om hur vi ska göra..

• Svar på tråden Vilket efternamn?
  • RonjaMimmi

www.prv.se

Återta ett gammalt släktnamn
    För att få återuppta ett gammalt släktnamn ska det önskade efternamnet ha funnits i rakt nedstigande led i din släkt i minst två generationer. En av generationerna ska dessutom ha burit efternamnet inom de senaste 100 åren.

Där måste det ha varit i MINST två generationer, och min gammelmormor lever fortfarande, borde inte det fungera..?

Svar på tråden Vilket efternamn?