Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Brudöverlämning?

Nepp.

• Duchess

Nej. Kommer från (och bor i) Västerbotten.

• Duchess

Fröken Kumla:

Jag tror att de finska och laestadianska kulturtraditionerna har haft inflytande i Norrbotten, och utifrån det gissar jag att brudöverlämning förekommit där i mycket högre grad än t ex här i Västerbotten (där andra inflytanden är starkare).

• Duchess

Jodå. Men varför är det så få brudar och brudgummar som överlämnas av sin mamma, tror du?

Lady o Lufsen skrev 2009-02-19 13:34:17 följande:

Skälen till att man vill ha pappa med och delaktig på just det viset kan vara många och olika.
  • Duchess

Min pappa hade inte överlämnat mig i kyrkan om jag (i en hypotetisk parallellvärld) hade bett honom om det. Han har inte uppfostrat mig på det sättet, så om jag velat bli överlämnad hade han blivit lite ledsen.

• Duchess

Kanske man t o m skulle kunna tänka sig at brudgummen går in med sin mor och hon lämnar över brudgummen till den blivande hustrun. Det är väl i så fall ett accepterande av kvinnan i brudgummens famil?

lecaroline skrev 2009-03-23 17:31:04 följande:
    Fly by night skrev 2009-03-23 17:20:51 följande:Tycker att det låter jätte fint, men om man går in med sin far och han lämnar över bruden till den blivande mannen så är ju det ett stort accepterande av mannen i brudens familj. och det tycker jag är jätte fint också.. Sedan skulle inte jag heller ha något emot att gå in ensam så att alla bara tittar på mig
Svar på tråden Brudöverlämning?