Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Brudöverlämning?

MulleNuh skrev 2009-01-12 10:47:37 följande:
    Intressant.. Det var faktiskt fler här på BT som blev överlämnade/ska bli överlämnade än jag trodde!
    Det stämmer - det är fler HÄR PÅ BT som vill bli överlämnade än ute i det verkliga livet. Det kan vara viktigt att minnas. Det är inte ett "tvärsnitt" av landets kvinnor som ska gifta sig som hänger här. Samma sak gäller solister, som man kan tro att ALLA har om man tittar här. Ute i min verklighet är det lite mindre än hälften av brudparen som har solist.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2009-01-12 16:09:29 följande:
    HUUR vet du hur många kvinnor som vill gå in med sin pappa det finns ute i landet??En till präst skrev 2009-01-12 16:07:53 följande:
    Jag vet hur ofta det efterfrågats i de församlingar jag jobbat i. Det är INTE lika frekvent som här om man säger så.
    Men visst - varje brudöverlämning är en brudöverlämning för mycket.
  • En till präst
    Troll1 skrev 2009-01-12 22:33:11 följande:

Jag är nog ganska övertygad om att det är ett "tvärsnitt" brudar härinne.
    Och jag är lika övertygad om att det INTE är det. Men det bygger jag bara på de brudpar jag träffar i tjänsten, för nuvarande ca 25 om året.
  • En till präst
    Troll1 skrev 2009-01-15 21:48:36 följande:

Varför skulle inte just BT blivande brudar vara ett tvärsnitt över landet, är de ett eget släkte? Var jobbar du ngnstans geografiskt? Det kanske skiljer sig en del över landet.

Varför SKULLE BT vara ett tvärsnitt av blivande brudar???

Somliga brudar tar väldigt lätt på det här att gifta sig - snor i hop ett bröllop tillsammans med mannen i sitt liv på några månader och bjuder sina nära och kära på hemgjort käk i bygdegården. De hänger överhuvudtaget inte här.
    Så dem ser man inte på BT, men däremot inte så sällan i det verkliga livet.

Skulle gissa att jag haft ca 15 såna vigslar sen jag prästvigdes.

Andra brudar tycker att det är en större grej att gifta sig, planerar längre, lägger ned mer kraft och tid. Känner sig ibland lite ensamma med planering och tankar kring bröllopet eftersom den blivande maken inte bryr sig riktigt lika mycket om maten, sångerna, kläderna och allt det andra. Det är riktigt viktigt och roligt för de här brudarna att gifta sig. Men inte viktigast i världen. Någon slags "genomsnittsbrudar" skulle man kunna kalla dem. De hänger här, och får tips och råd och uppmuntran av andra blivande brudar.

Och såna brudar är "de flesta" - gissningsvis har jag vigt 50 såna. Eller fler - har inte i huvudet hur många vigslar jag haft sen jag prästvigdes....

Slutligen finns det brudar som tycker att deras bröllop är det största som har hänt på den här planeten och som planerat för den stora dagen innan de ens hade en partner. De läser alla bröllopsmagasin som finns och hänger förstås också på samtliga bröllopssajter på internet.

Självklart är dessa brudar överrepresenterade på BT.

Och i det verkliga livet har jag träffat max 10 stycken.
  • En till präst
    Troll1 skrev 2009-01-15 22:10:27 följande:
    En till präst: Du har säkert rätt i det stora hela, MEN det finns väldigt många både blivande brudar (och de som redan är gifta) härinne som ska ha små och enkla bröllop. Det kan vara roligt att utbyta tankar osv ändå, trots att man inte ska ha jättestort stort bröllop.
    Fast det handlar inte i första hand om storleken på bröllopet utan om attityden till det.

Självklart rymmer BT både dem som gifter sig på fjällsluttningen och dem som gifter sig på slott, men det är absolut inget tvärsnitt av dem som gifter sig som vistas här.
  • En till präst

Har ju glömt att "rösta"

Nej, gick med den man jag skulle gifta mig med. Östergötland.

• En till präst
    Troll1 skrev 2009-01-15 22:17:49 följande:
    Entillpräst: ..."Slutligen finns det brudar som tycker att deras bröllop är det största som har hänt på den här planeten och som planerat för den stora dagen innan de ens hade en partner. De läser alla bröllopsmagasin som finns och hänger förstås också på samtliga bröllopssajter på internet."...Menar du att de är den "kategorin" brudar som vill att deras pappor ska lämna över dem? Det låter lite väl kategoriskt.
    Inte självklart, även om jag skulle tippa på en viss överrepresentation där också.
  • En till präst
    Troll1 skrev 2009-01-16 19:59:20 följande:
    Ojdå, är du SÅ gammal?
    Brudöverlämningen "kom" till Sverige med de amerikanska TV-serierna på 80talet.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2009-01-22 08:29:03 följande:
    skitsnack.En till präst skrev 2009-01-16 20:17:47 följande:
    Intressant argumentation.

I övrigt säger jag som feministbruden: Jo, jag vet att brudöverlämning har förekommit före 80talet i somliga familjer, framför allt om ena parten kommer från länder där det praktiseras.

Men det har aldrig blivit en "våg" och därmed ett problem förän efter 80talet när svensk TV fullkomligen exploderade med amerikanskt importmaterial. Genomsnittlig svensk har i dag sett många fler amerikanska filmbröllop på TV än verkliga svenska bröllop. Självklart sätter det spår.

När jag pratar med konfirmander är de övertygade om att vid vigsel ska kvinnan bli överlämnad av pappa, vid begravning praktiseras öppen kista och prästen säger "ashes to ashes - dust to dust" och vid en rättegång finns det en jury.
    För det har de sett på TV.
  • En till präst
    Troll1 skrev 2009-01-22 09:54:31 följande:
    En till präst: Vi som gift oss här på BT är inte i konfirmationsåldern. Konstig liknelse. Då är det ditt jobb att förklara för dina konfirmander hur våra seder är. 
    Jepp - det är mitt jobb.

Och eftersom en del trots att de är äldre än konfirmander inte känner till den svenskkyrkliga traditionen (eller struntar i den) så är det även mitt jobb att förklara det för en del vuxna.
  • En till präst
    Taaanja skrev 2009-02-11 11:06:34 följande:
    Jag vill verkligen gå in med min pappa, är det verkligen så att det är många präster som inte tycker detta är okej??Får ringa prästen efter lunch och fråga.
    De allra flesta präster tycker inte att det är ok.

Somliga går ändå med på det för att de inte orkar bråka med viljestarka brudar.

Sen finns det några som inte överhuvudtaget ser brudöverlämning som ett problem, men de är rätt få.
  • En till präst
    Aleta skrev 2009-02-11 16:50:35 följande:
    Vänd på det istället, det är nog snarare så att det är vissa präster som tillåter det. Svenska kyrkan vill att man och kvinna ska gå tillsammans in i äktenskapet och visa att det görs av egen fri vilja.
    Jo. Som sagt: Jag har aldrig träffat en präst som tycker det är BRA eller RÄTT eller FINT med brudöverlämning.
    Däremot är det vissa som går med på det för att de inte orkar bråka om saken. Och ett fåtal som tycker att det inte spelar någon roll. Och så är vi några som vägrar.
  • En till präst
    Taaanja skrev 2009-02-11 21:49:51 följande:
    Vår präst sa ja till att låta mig gå in tillsammans med min pappa i kyrkan. Yes! Egentligen inte världens största grej, men det är liksom så både jag och min m2b sett det framför oss...Skönt att prästen inte hade något emot det..
    ....Eller SA något däremot!
  • En till präst
    Taaanja skrev 2009-02-11 22:03:40 följande:
    Som sagt, det var inte världens grej för oss. Hade prästen haft något emot detta så hade vi självklart valt att gå in tillsammans. Det var ett önskemål, som jag inte tror att hon hade något emot, det lät inte så i alla fall.
    Låter som om Du har en sympatisk attityd, även om jag förstås beklagar att ni valt överlämning, och att en kollega gått med på det.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2009-02-12 10:43:33 följande:
    Ja vem vet! Men när vi var in och kolla i kyrkan förra helgen så hade den typ 52 ingångar från olika håll och kanter! Kanske är fint om vi kommer in från olika ingångar och möts framme eller nåt..
    Det låter som en spännande kyrka!!!
    Uppsala domkyrka har bara 4 ingångar...
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2009-02-12 10:45:31 följande:
    haha ja en riktig kurragömma kyrka. Nej då. Men iaf 4 ingångar har den!! En till präst skrev 2009-02-12 10:44:49 följande:
    Trodde ni hyrt Peterskyrkan i Rom...
Svar på tråden Brudöverlämning?