Brudöverlämning?
Vi gick in tillsammans. Götheborrg
Vi gick in tillsammans. Götheborrg
Jag var på en BT -medlems bröllop för ett tag sedan. Där gick pappan med henne in.
Ytterliggare ett annat bröllop jag var på i höstas så gick lillebror med in i kyrkan, istället för pappan som inte närvarade. (Kvinnan är halvdansk).
Båda paren i Göteborg
Jag är nog ganska övertygad om att det är ett "tvärsnitt" brudar härinne.
Varför skulle inte just BT blivande brudar vara ett tvärsnitt över landet, är de ett eget släkte? Var jobbar du ngnstans geografiskt? Det kanske skiljer sig en del över landet.
...Eller kanske snarare mellan städerna.
Det kan säkert skilja mellan församlingar rent av.
Vissa präster nekar brudöverlämning, en del inte.
En till präst: Du har säkert rätt i det stora hela, MEN det finns väldigt många både blivande brudar (och de som redan är gifta) härinne som ska ha små och enkla bröllop. Det kan vara roligt att utbyta tankar osv ändå, trots att man inte ska ha jättestort stort bröllop.
Entillpräst: ..."Slutligen finns det brudar som tycker att deras bröllop är det största som har hänt på den här planeten och som planerat för den stora dagen innan de ens hade en partner. De läser alla bröllopsmagasin som finns och hänger förstås också på samtliga bröllopssajter på internet."...
Menar du att de är den "kategorin" brudar som vill att deras pappor ska lämna över dem?
Det låter lite väl kategoriskt.
Var nog mer vanligt i England dock.
Väldigt många har snöat in på Hollywoodfilmerna.
...Alltså att de tror att alla fått inspiration därifrån. *suckar*
En till präst: Vi som gift oss här på BT är inte i konfirmationsåldern. Konstig liknelse. Då är det ditt jobb att förklara för dina konfirmander hur våra seder är.
Feministbrud: Fyra bröllop o en begravning är väl engelsk.
Mig behöver ni inte omvända eller predika för, jag gick med min blivande man in i kyrkan. Däremot "attackerar" jag inte de som valt det. Tycker annars att det har blivit mkt av den varan för det fåtal som vågar skriva att de vill ha brudöverlämning i trådarna.
Feminist: "Jag "attackerar" (inte mina egna ord dock) de som valt brudöverlämning för att deras val faktiskt påverkar mig"
Varför påverkar andras val/önskemål vid vigseln dig personligen? Att en präst får hybris kan jag väl förstå, men oss som privatpersoner utan ngn relation till brudparet. Då finns det värre saker att bli påverkad av kan jag ju tycka.
Gå och se Mammut ex. OT - jag vet...
Nu lämnar jag denna tråd.
Må så gott!