Inlägg från: Troll1 |Visa alla inlägg
  • Troll1

Brudöverlämning?

Vi gick in tillsammans. Götheborrg

• Troll1

Jag var på en BT -medlems bröllop för ett tag sedan. Där gick pappan med henne in.

Ytterliggare ett annat bröllop jag var på i höstas så gick lillebror med in i kyrkan, istället för pappan som inte närvarade. (Kvinnan är halvdansk).

Båda paren i Göteborg

• Troll1

En till präst skrev 2009-01-12 16:07:53 följande:
    Det stämmer - det är fler HÄR PÅ BT som vill bli överlämnade än ute i det verkliga livet. Det kan vara viktigt att minnas. Det är inte ett "tvärsnitt" av landets kvinnor som ska gifta sig som hänger här. Samma sak gäller solister, som man kan tro att ALLA har om man tittar här. Ute i min verklighet är det lite mindre än hälften av brudparen som har solist.

Jag är nog ganska övertygad om att det är ett "tvärsnitt" brudar härinne.

• Troll1

En till präst skrev 2009-01-13 07:31:21 följande:
    Och jag är lika övertygad om att det INTE är det. Men det bygger jag bara på de brudpar jag träffar i tjänsten, för nuvarande ca 25 om året.

Varför skulle inte just BT blivande brudar vara ett tvärsnitt över landet, är de ett eget släkte? Var jobbar du ngnstans geografiskt? Det kanske skiljer sig en del över landet.

• Troll1

...Eller kanske snarare mellan städerna.

• Troll1

Det kan säkert skilja mellan församlingar rent av.
    Vissa präster nekar brudöverlämning, en del inte.

• Troll1

En till präst: Du har säkert rätt i det stora hela, MEN det finns väldigt många både blivande brudar (och de som redan är gifta) härinne som ska ha små och enkla bröllop. Det kan vara roligt att utbyta tankar osv ändå, trots att man inte ska ha jättestort stort bröllop.

• Troll1

Entillpräst: ..."Slutligen finns det brudar som tycker att deras bröllop är det största som har hänt på den här planeten och som planerat för den stora dagen innan de ens hade en partner. De läser alla bröllopsmagasin som finns och hänger förstås också på samtliga bröllopssajter på internet."...
    Menar du att de är den "kategorin" brudar som vill att deras pappor ska lämna över dem?
    Det låter lite väl kategoriskt.

• Troll1
    En till präst skrev 2009-01-15 22:21:22 följande:
    Fast det handlar inte i första hand om storleken på bröllopet utan om attityden till det. Självklart rymmer BT både dem som gifter sig på fjällsluttningen och dem som gifter sig på slott, men det är absolut inget tvärsnitt av dem som gifter sig som vistas här.
    Det lät så i ditt inlägg nr 73. Därav mitt svar.
  • Troll1
    esset50 skrev 2009-01-16 19:38:24 följande:
    Nej, men det var så länge sen, att det inte var "uppfunnet"Gifte oss i Irsta kyrka, Västerås stift
    Ojdå, är du SÅ gammal?
  • Troll1
    En till präst skrev 2009-01-16 20:17:47 följande:
    Brudöverlämningen "kom" till Sverige med de amerikanska TV-serierna på 80talet.
    Nej, på 50-talet också.

Var nog mer vanligt i England dock.

• Troll1

Väldigt många har snöat in på Hollywoodfilmerna.

• Troll1

...Alltså att de tror att alla fått inspiration därifrån. *suckar*

• Troll1

En till präst: Vi som gift oss här på BT är inte i konfirmationsåldern. Konstig liknelse. Då är det ditt jobb att förklara för dina konfirmander hur våra seder är. 

Feministbrud: Fyra bröllop o en begravning är väl engelsk.

Mig behöver ni inte omvända eller predika för, jag gick med min blivande man in i kyrkan. Däremot "attackerar" jag inte de som valt det. Tycker annars att det har blivit mkt av den varan för det fåtal som vågar skriva att de vill ha brudöverlämning i trådarna.

• Troll1

Feminist: "Jag "attackerar" (inte mina egna ord dock) de som valt brudöverlämning för att deras val faktiskt påverkar mig"

Varför påverkar andras val/önskemål vid vigseln dig personligen? Att en präst får hybris kan jag väl förstå, men oss som privatpersoner utan ngn relation till brudparet. Då finns det värre saker att bli påverkad av kan jag ju tycka. 

Gå och se Mammut ex. OT - jag vet...

• Troll1
    feministbrud skrev 2009-01-22 10:45:12 följande:
    Jag ahr skrivit det så många gågner förut i längre och kortare inlägg, men om jag ska göra det igen jättekort så påverkar trender hela samhället. En brudöverlämning är ingen trend, många är det. Tillsammans bidrar de till en utveckling av samhället som går mot mer ojämställdhet. Mer traditionella könsroller lyfts fram och en vilja att återgå till det gamla (fast det i detta fall är ett missförstånd) blir starkare. Denna trend vill jag bryta för att det gör att jag får leva i ett samhälle där jag inte får möjlighet att vara mig själv, utan kläms mer in i mitt kön. Läs gärna Susan Faludis senaste bok Den amerikanska mardrömmen om du vill veta mer om trender när det gäller jämställdhet kontra gammaldags familjevärderingar.
    Jag håller inte riktigt med dig. Men det spelar ingen roll egentligen, alla får ha sin åsikt i frågan.

Nu lämnar jag denna tråd.

Må så gott!

Svar på tråden Brudöverlämning?