Inlägg från: längelevekärleken |Visa alla inlägg
  • längelevekärleken

Brudöverlämning?

LÄNGE LEVE BRUDÖVERLÄMNING!!

Synd att det skall ses som något kvinnoförnedrande. Hos oss ses det som en ära för fadern att få stödja sin dotter på vägen mot äktenskapet. Inte som att en ägare ger sitt gods till en annan ägare.

• längelevekärleken
    feministbrud skrev 2009-02-11 12:36:23 följande:
    Konstigt att du kallar det överlämning när du själv inte vill se det som överlämning. Överlämning är överlämning och det kan inte vara annat än byta av ägare. Om jag skulle vara du skulle jag kalla det för något annat.Och det provocerar mig något enormt att tjejer frivilligt vill bli överlämnade på sitt bröllop.
    Att du har en sådan syn på det kan jag dock inte rå över. Du kan tolka allt precis hur du vill. Vi tycker olika och det är helt enkelt så. Om du ser dig själv som en förtryckt kvinna i denna situation är upp till dig. Jag GÖR DET INTE. Du tycker som du vill och jag tycker som jag vill...
  • längelevekärleken

Och oavsett om jag väljer ordet brudöverlämning eller brudfölje kommer vi båda inte att ändra åsikt om vår ståndpunkt. Vi får helt enkelt acceptera att alla människor tycker och tänker olika

• längelevekärleken

Acceptera att alla har olika syn på livet, jag accepterar hur du tänker

• längelevekärleken

Självklart :D Jag vill inte att du skall hålla tyst, det är bra att vi står på oss, men jag försår inte varför du fortsatt tog upp att jag skall slå upp ordet överlämning...Då känns det som att du inte respekterar min åsikt. Det finns ett hel tråd om detta redan så känns lite trist att upprepa allt som står där. Låt var och en säga sin åsikt frågan är ju om man tycker ja eller nej till sk brudöverlämning inte att ifrågasätta andras åsikt. Men jag förstår hur du tänker.

• längelevekärleken
    feministbrud skrev 2009-02-11 12:56:45 följande:
    Det jag ville visa på vad att om du väljer att använda ordet överlämning så förstår jag inte hur du tänker. Man kan inte tycka vad det ordet betyder. Det betyder något som man bör förhålla sig till. Att säga att brudöverlämning inte betyder att någon ger bort en låter likadant som att vara sjuk inte är betyder att inte vara frisk. Förstår du vad jag menar?
    Ja det var väl en dumt ordval men jag använde det ordet eftersom frågan lyder. Brudöverlämning ja eller nej
Svar på tråden Brudöverlämning?