Brudöverlämning?
Vi gick in tillsammans i Småland.
Vi gick in tillsammans i Småland.
Jag hoppas att det är många som inte har svarat än så att det ändras lite. Det känns inte riktigt representativt för sanhället i stort just nu.
Ja, det håller jag med om, att bli överlämnade är ju inte vad kvinnor i långa tider har kämpat för.
Vänd på det istället, det är nog snarare så att det är vissa präster som tillåter det. Svenska kyrkan vill att man och kvinna ska gå tillsammans in i äktenskapet och visa att det görs av egen fri vilja.
Plats för 1200 personer! Wow!
Om jag råkar vara i Stockholm så kommer jag gärna och tittar också.
Vi kan starta en ny tradition. BT-brudar går på varandras bröllop och har en magnolia eller nå't i håret så att bruden vet vilka det är.
För första gången sedan tråden startades är vi nu uppe i 30% på överlämnade brudar.
Är det verkligen så många även utanför BT?
Jag har inte varit på ett enda överlämningsbröllop trots att jag varit på dryga 30 stycken, även frireligiösa.
Kan det vara så att de som vill överlämnas är av årgångarna yngre och att det blir vanligare?
Jag tror ändå att många har sett på utländska filmer och aldrig någonsin har sett ett svenskt bröllop och därför tror att det ska vara så.
Har någon hållit koll på var i landet överlämningar är vanligast?
Fast förr hade vi det inte i Sverige och i många länder betyder det fortfarande förtryck. Dessutom vill helst inte Svenska Kyrkan att man gör det.
Jättebra gjort av dig tycker jag!
Det är nog det många av oss här önskar att fler gjorde, tog informerade beslut om en i vårt tycke ganska viktig fråga.
Kom igen alla som följer den svenska traditionen!
Rösta!
Nu är överlämnarna uppe i 31% ju.
Jättefint skrivet!
Fly by night skrev 2009-03-23 17:20:51 följande: