Inlägg från: MulleNuh |Visa alla inlägg
  • MulleNuh

Brudöverlämning?

hehe inga som skriver att dom vill även fast dom röstat!!

• MulleNuh

Intressant..

Det var faktiskt fler här på BT som blev överlämnade/ska bli överlämnade än jag trodde!

• MulleNuh

HUUR vet du hur många kvinnor som vill gå in med sin pappa det finns ute i landet??

En till präst skrev 2009-01-12 16:07:53 följande:

Det stämmer - det är fler HÄR PÅ BT som vill bli överlämnade än ute i det verkliga livet. Det kan vara viktigt att minnas. Det är inte ett "tvärsnitt" av landets kvinnor som ska gifta sig som hänger här. Samma sak gäller solister, som man kan tro att ALLA har om man tittar här. Ute i min verklighet är det lite mindre än hälften av brudparen som har solist.
  • MulleNuh

Nää det är ju från england!?
    En till präst skrev 2009-01-16 20:17:47 följande:

Brudöverlämningen "kom" till Sverige med de amerikanska TV-serierna på 80talet.
  • MulleNuh

skitsnack.

En till präst skrev 2009-01-16 20:17:47 följande:

Brudöverlämningen "kom" till Sverige med de amerikanska TV-serierna på 80talet.
  • MulleNuh

Jo DET kan jag hålla med om. Det stämmer säkert.. Men det lät på henne som att det typ aldrig förekom här innan 80-talet.

Jo precis som min familj, men även de flesta av mina vänners familjer och generationer.

feministbrud skrev 2009-01-22 09:03:10 följande:
    Nej, det är nog inte bara skitsnack. Vi kan alla konstatera att det HAR förekommit i Sverige tidigare (som i din familj), men den breda massans intrese för brudövrlämning kan nog härledas från Hollywood eller typ Fyra bröllop och en begravning. Ibland direkt, ibland indirekt.
  • MulleNuh

Ja alltså detta med påhopp på brudar som vill gå in med pappsen finns nog "bara" här på bt..

SOm jag sagt 100000 ggr innan. Jag har aldrig i mitt liv hört så starka reaktioner på detta innan jag blev medlem här.
    Det är inte bara små tankar om överlämningen utan det är STARKA känslor.

Troll1 skrev 2009-01-22 09:54:31 följande:
    En till präst: Vi som gift oss här på BT är inte i konfirmationsåldern. Konstig liknelse. Då är det ditt jobb att förklara för dina konfirmander hur våra seder är. 
    Feministbrud: Fyra bröllop o en begravning är väl engelsk.
    Mig behöver ni inte omvända eller predika för, jag gick med min blivande man in i kyrkan. Däremot "attackerar" jag inte de som valt det. Tycker annars att det har blivit mkt av den varan för det fåtal som vågar skriva att de vill ha brudöverlämning i trådarna.
  • MulleNuh

Jag har iaf tänkt om lite i frågan också ju.. Dock är jag ju inte HELT säker på hur vi gör. Allt hänger på prästens reaktion. Ser jag minsta lilla "förtvivlan" hos denne (även om han/hon säger ja) så kommer jag inte gå in med pappa..

För jag VET ju att det finns präster som inte har något emot det alls.

• MulleNuh

hoho jaa..

Men jag hoppas att kyrkan har 2 ingångar på sidorna i kyrkan. Isf vill jag att vi går in samtidigt från olika håll och möts där framme.

feministbrud skrev 2009-01-22 10:12:49 följande:
    Då får vi hoppas på prästen då
  • MulleNuh

Ååå Mammut vill jag se..

Troll1 skrev 2009-01-22 10:37:50 följande:
    Feminist: "Jag "attackerar" (inte mina egna ord dock) de som valt brudöverlämning för att deras val faktiskt påverkar mig"
    Varför påverkar andras val/önskemål vid vigseln dig personligen? Att en präst får hybris kan jag väl förstå, men oss som privatpersoner utan ngn relation till brudparet. Då finns det värre saker att bli påverkad av kan jag ju tycka. 
    Gå och se Mammut ex. OT - jag vet...
Svar på tråden Brudöverlämning?