Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Brudöverlämning?

esset50 skrev 2009-01-22 20:22:08 följande:
    Vi skulle slippa trimma till oss inför beach -09 om vi valde burka
    För att inte tala om alla pengar vi slipper lägga ut på smink
  • feministbrud
    längelevekärleken skrev 2009-02-11 10:42:55 följande:
    LÄNGE LEVE BRUDÖVERLÄMNING!!Synd att det skall ses som något kvinnoförnedrande. Hos oss ses det som en ära för fadern att få stödja sin dotter på vägen mot äktenskapet. Inte som att en ägare ger sitt gods till en annan ägare.
    Konstigt att du kallar det överlämning när du själv inte vill se det som överlämning. Överlämning är överlämning och det kan inte vara annat än byta av ägare. Om jag skulle vara du skulle jag kalla det för något annat.

Och det provocerar mig något enormt att tjejer frivilligt vill bli överlämnade på sitt bröllop.
  • feministbrud
    längelevekärleken skrev 2009-02-11 12:41:50 följande:
    Att du har en sådan syn på det kan jag dock inte rå över. Du kan tolka allt precis hur du vill. Vi tycker olika och det är helt enkelt så. Om du ser dig själv som en förtryckt kvinna i denna situation är upp till dig. Jag GÖR DET INTE. Du tycker som du vill och jag tycker som jag vill...
    Slå upp ordet överlämning i en ordbok och förklara sedan för mig hur du kan tolka det på annat sätt än jag gör.
  • feministbrud
    längelevekärleken skrev 2009-02-11 12:42:59 följande:
    Och oavsett om jag väljer ordet brudöverlämning eller brudfölje kommer vi båda inte att ändra åsikt om vår ståndpunkt. Vi får helt enkelt acceptera att alla människor tycker och tänker olika
    Jag har läst och försökt att inte besvara era inlägg i denna tråd, men med inlägg som "jag kan inte fatta att..." och "hos oss betyder det..." så verkar ni vilja ha en debatt. Så varsågoda.

Jag accepterar att folk tycker olika, men jag sitter inte hemma tyst. Vill man förändra samhället så måste man diskutera det man tycker är fel. Och din brudöverlämning och alla andras brudöverlämning påverkar mig i slutändan så jag vill få alla er att tänka om. Jag tror inte att du kommer att göra det, men en och annan som läser det jag och andra skriver har faktiskt ändrat sig.
  • feministbrud
    Linda7608 skrev 2009-02-11 12:45:49 följande:
    tycker att era synpunkter känns som de år ifrån stenåldern..
    Vilka synpunkter? Att överlämning betyder att ge något från en till en annan? Tja, SAOL skrivs inte på stenåldern.
  • feministbrud
    längelevekärleken skrev 2009-02-11 12:53:19 följande:
    Självklart :D Jag vill inte att du skall hålla tyst, det är bra att vi står på oss, men jag försår inte varför du fortsatt tog upp att jag skall slå upp ordet överlämning...Då känns det som att du inte respekterar min åsikt. Det finns ett hel tråd om detta redan så känns lite trist att upprepa allt som står där. Låt var och en säga sin åsikt frågan är ju om man tycker ja eller nej till sk brudöverlämning inte att ifrågasätta andras åsikt. Men jag förstår hur du tänker.
    Det jag ville visa på vad att om du väljer att använda ordet överlämning så förstår jag inte hur du tänker. Man kan inte tycka vad det ordet betyder. Det betyder något som man bör förhålla sig till. Att säga att brudöverlämning inte betyder att någon ger bort en låter likadant som att vara sjuk inte är betyder att inte vara frisk. Förstår du vad jag menar?
  • feministbrud
    längelevekärleken skrev 2009-02-11 13:02:18 följande:
    Ja det var väl en dumt ordval men jag använde det ordet eftersom frågan lyder. Brudöverlämning ja eller nej
    Nej det var ett bra ordval! För det visar vad det verkligen betyder. Min poäng hela tiden.

Det är så roligt med alla brudar som skriker: Jag VILL bli ÖVERLÄMNAD av pappa, men det betyder INTE att jag blir överlämnad!!!

Jo, det gör det.
  • feministbrud
    Hofsan skrev 2009-02-11 18:49:59 följande:
    Den där uppskattningen och hedringen sker under 1 minut! Du hedrar din man resterande 23 timmar och 59 minuter
    Medan din man inte hedrar någon av sina föräldrar. Varför just din pappa? Hur kommer det sig att ni kom fram till det? För jag förstår att ni absolut inte har fått det från amerikanska filmer!
  • feministbrud
    Kajsalisan skrev 2009-02-11 22:09:29 följande:
    En till präst skrev 2009-02-11 21:46:20 följande:Det är ju ingen hund iaf, det är en livs levande karl! ;) (Om man ska återknyta till en annan tråd.. Så se det positivt? Sen om det är amerikanskt och inte svensk tradition är en annan sak. Det slutgiltiga är ju ändå att mannen och kvinnan går in i äktenskapet ihop? Oavsett om någon lämnar över bruden? Eller tänker jag tokigt nu?
    Det som vi som är emot reagerar på är att man lägger in en symbol i vigselakten som betyder kvinnans ofrihet och att hennes förmyndare går från att vara hennes pappa till att bli hennes man. Det känns inte helt fräscht 2009.
  • feministbrud
    Kajsalisan skrev 2009-02-11 22:18:36 följande:
    Jag förstår hur ni tänker men jag tänker inte alls på det sättet. Har inte ens haft en tanke på att tolka det på det sättet. Men jag vet inte om det beror på min relation med min pappa eller så.(Han har aldrig varit den stora patriarken) Men jag ser bara det som att han ger sin välsingelse för vårt äktenskap så jag ser det som något väldigt fint.
    Har du funderat på varför denna välsignelse i 99 fall av 100 ska ges av fadern och det i 100 fall av 100 är kvinnan som ska ledas in?

För detta har ju ABSOLUT inget med hollywood att göra!
Svar på tråden Brudöverlämning?