Nytt körkort mm
Hur gör man när man ska skaffa nytt körkort efter giftemålet?
Vart vänder man sig?
Och vad är det mer man ska tänka på när det gäller efternamnsbyte?
Är det fler instanser man behöver vända sig till och ändra efternamnet?
Hur gör man när man ska skaffa nytt körkort efter giftemålet?
Vart vänder man sig?
Och vad är det mer man ska tänka på när det gäller efternamnsbyte?
Är det fler instanser man behöver vända sig till och ändra efternamnet?
puffar för denna tråden..
Undrar även om man måste ta helt nytt körkort eller om man bara kan få ett nytt med samma kort och allting, bara med nytt namn.
Några kort som byts ut automatiskt eller måste man ringa runt? VISA-kort t.ex.
Man måste beställa nytt körkort hos vägverket (daaah!) som kostar 120 kr för namnbyte. Nytt foto och ny namnteckning krävs men det nya kortet kommer mycket snabbt!
Bankerna uppdaterar automatiskt men kan vara nödvändigt att höra av sig till dem just för att beställa nya kort vilket man måste säga till att man vill (det är vårt eget ansvar att ha giltiga kort nämligen även fast banken tar emot namnändring från skatteverket)
Oki så VISA-kort och körkort ska fixas direkt efter vigseln...
Nåt mer?
Tänk på att om ni beställer resan INNAN bröllopet att ni bokar i det namn ni ska heta efter och att passet är ändrat
alt
Att du bokar i samma namn som det står i passet vid resetillfället ,,annars blir det problem
Vi har bokat resa i mitt nuvarande efternamn...
Men mitt pass gäller vid resetillfället, så då behöver jag ju inte göra nåt... eller?
Alltså det kommer stå samma namn på biljetten som på passet jag kommer använda, trots att jag bytt efternamn.
Nä vi reser i maj 3,5 mån efter...
Har redan skickat in papper för namnbytet.
Så det träder i kraft direkt efter vigseln? Men om det är så lång tid efter hinner du ju skaffa nytt pass. För jag tror inte att du får åka på ogiltigt pass även fast biljetten står i samma namn.
Kanske kan man kontakta researrangören/flygbolaget och kontrollera detta.
jag har också funderat på de där.. jag vill ju åka på bröllopsresan som fru Brandon, men passet tar ju 1 vecka att få ungefär... så hur gör man..
Tillfälligt pass finns ju. Eller vad det nu kallas för.