Inlägg från: Jasmina E |Visa alla inlägg
  • Jasmina E

Nytt körkort mm

Man måste beställa nytt körkort hos vägverket (daaah!) som kostar 120 kr för namnbyte. Nytt foto och ny namnteckning krävs men det nya kortet kommer mycket snabbt!

Bankerna uppdaterar automatiskt men kan vara nödvändigt att höra av sig till dem just för att beställa nya kort vilket man måste säga till att man vill (det är vårt eget ansvar att ha giltiga kort nämligen även fast banken tar emot namnändring från skatteverket)

• Jasmina E
    ogiftnickenyfiken skrev 2009-01-12 13:15:18 följande:
    Vi har bokat resa i mitt nuvarande efternamn...Men mitt pass gäller vid resetillfället, så då behöver jag ju inte göra nåt... eller?Alltså det kommer stå samma namn på biljetten som på passet jag kommer använda, trots att jag bytt efternamn.
    När reser ni? Ganska direkt eller? Annars kan du ju vänta med att skicka in namnbytet til skatteverket tills ni kommit hem och då även byta pass.
  • Jasmina E

Så det träder i kraft direkt efter vigseln? Men om det är så lång tid efter hinner du ju skaffa nytt pass. För jag tror inte att du får åka på ogiltigt pass även fast biljetten står i samma namn.
    Kanske kan man kontakta researrangören/flygbolaget och kontrollera detta.

• Jasmina E

Tillfälligt pass finns ju. Eller vad det nu kallas för.

• Jasmina E
    ogiftnickenyfiken skrev 2009-01-12 13:57:06 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-12 13:42:30 följande:Men jag kan ju inte fixa nytt pass för då stämmer ju inte namnet på passet överrens med namnet på biljetten.Och med olika namn på biljett resp pass får man ju inte åka.Då är det ju bättre att åka på det pass jag har så man slipper krångla.För passet är ju inte ogiltigt, det är giltigt till januari 2012.I annat fall hade man väl fått ringa flygbolaget och ändra namnet på biljetten + skaffa nytt pass vilket känns som onödiga pengar när det inte är ett måste.
    Nej men jag menar att skulle man kontrollera din identitet då du reser med gamla passet som står på biljetten så skulle du få problem.
    Kanske bättre att kolla detta med flygbolaget innan, det går säkert att utfärda en ny biljett med giltigt namn:
  • Jasmina E

Mrs Marcus skrev 2009-01-12 14:04:42 följande:

Hur är det med andra "mindre viktiga" kort?T.ex lånekort på biblioteket, Ikea Familykort, H&M club-kort och sånt?
    Allt måste du fixa själv

Namnändring skickas från skatteverket till myndigheterna, inte till diverse andra ställen.
  • Jasmina E
    ogiftnickenyfiken skrev 2009-01-12 14:13:11 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-12 14:05:38 följande:Du menar om de skulle kolla detta med typ folkbokföringen eller liknande. Då åker jag under ogiltigt identitet, för att jag står skriven med mitt nya efternamn?Ska kolla detta med flygbolaget för att vara på säkra sida.Men som sagt, iså fal lmåste både namn på biljetten och ett nytt pass fixas. Det går ju inte att göra bara en av sakerna.Mkt att tänka på med allt som ska fixas
    Lycka till Ta det säkra före det osäkra, speciellt då du har tid på dig.
  • Jasmina E
    maj2010 skrev 2009-01-12 14:30:07 följande:
    Puh! Jobbiga saker det här... Mitt pass går ut några månader innan vi gifter oss. Och nu i år blir jag troligtvis svensk medborgare. Bröllopsresan blir inte direkt efter bröllopet, så det är ingen panik, men ändå... Skaffa nytt pass genast när det gamla går ut eller vänta tills jag har bytt namn? Och ska jag ha svenskt eller finskt pass sen när jag har dubbelt medborgarskap? Och körkortet? Förnya det finska eller skaffa ett svenskt? Hur gör man?
    Tycker du ska skaffa ett svenskt körkort om du ska bosätta dig i Sverige. De är ju EU anpassade eller vad man ska säga (ser ju likadana ut iallafall även om det inte är samma som en EU leg)

Jag skulle nog byta namn först och sen skaffa nytt pass. Måste ju ändå vara giltigt 6 månader efter hemresan.
  • Jasmina E

Mrs Marcus skrev 2009-01-12 14:36:50 följande:

De borde väl inte kolla identiteten på annat sätt än att kolla på passet, så om det namnet stämmer överens med namnet på biljetten så kan det väl inte vara några problem. De har ju ingen anledning att misstro passet, det är ju en identitetshandling..
    Nej, men om man vill vara en miljon % säker att inte råka ut för något oförutsett på eller under resan.
Svar på tråden Nytt körkort mm