• litetbröllop09

mitt gamla efternamn=mellannamn??

hmm.. får inte kläm å detta..

om jag tar mannens efternamn men ändå vill ha kvar mitt gamla.. blir då mitt gamla efternamn mellannamn? o det är det jag skriver på sista raden på blanketten?

*pust för blanketter*

• Svar på tråden mitt gamla efternamn=mellannamn??
  • anne på grönkulla

men i din situation skulle jag både behålla mitt eget namn o ge det till barnen. Han är vuxen, vill han ensam behålla sitt så får han det.

• Anciii

Jag har en fråga som ni gärna får hjälpa mig med.. om jag behåller mitt efternamn när vi gifter oss men bestämmer mig sen typ efter ett år för att byta till hans efternamn kostar det något då.. tyckte jag hörde nått om det, någon som vet?

• Villemoa

Nej, det tror jag inte.

Anciii skrev 2009-02-19 22:59:54 följande:
    Jag har en fråga som ni gärna får hjälpa mig med.. om jag behåller mitt efternamn när vi gifter oss men bestämmer mig sen typ efter ett år för att byta till hans efternamn kostar det något då.. tyckte jag hörde nått om det, någon som vet?
  • elsi

jag tror att svaret på detta finns faktiskt på skattens websida under namnändring vid vigsel... och som villemoa säga jag tror inte det

• Ninnispinnis

Mitt gamla efternamn är ett ganska vanligt -sonnamn, medan min mans namn är ovanligt och betydligt finare (tycker jag). Därför kändes det naturligt att ta hans som efternamn, men behålla mitt som mellannamn. Hade det varit omvänt så hade vi säkert tagit mitt namn båda två

Evepeve skrev 2009-02-19 16:19:08 följande:
    Är det ingen som vill som jag, att min m2b ska ta mitt namn? Vi får väl se hur det blir med det för han vill ju ha kvar sitt...Fattar inte det här med att det e mannens som gäller!
  • Yllo

Nej, det kostar inget. Du kan när som helst under äktenskapet byta till hans namn, men han måste skriva på och godkänna det också Har man bytt till makens namn så kan man när som helst under äktenskapet byta tillbaka till sitt flicknamn utan kostnad, men detta byte kan endast ske en gång!

Anciii skrev 2009-02-19 22:59:54 följande:
  • Hav och Sol

Ok. Mellannamn och andranamn är inte samma sak.

Men hur blir det med mellannamnet i passet/ID? Kommer det då stå tre rader? Förnamn, mellannamn och efternamn? Kommer det även stå "mellannamn" eller går det då under "efternamn" och före det "riktiga efternamnet"?

Förnamn:
    Mellannamn:
    Efternamn:

eller

Förnamn:
    Efternamn: (mellannamn) (riktiga efternamnet)

????

• Lina_K

anne på grönkulla skrev 2009-02-19 17:42:03 följande:

Inte alls, än. Men när vi har olika så kan de ju få mellannamn + efternamn och så få båda.
    Jobbar som administratör på förskola och skrattar gott år funderingar åt vad "Jonathan Emilsson Svärdsjö" och "Emilia Linderoth Jonasdotter" ska kalla sina ev. barn för... Saga Emilsson Svärdsjö Linderoth Jonasdotter" kanske

Namnen är ju självklart påhittade men det är så många barn därute med dubbla efternamn så man funderar ju på hur de blir när de en gång i framtiden ska gifta sig.
  • Sörön10

Men då har jag en hård nöt för er att knäcka:

Jag har nu min döda pappas efternamn och jag har varit sugen på att hedra honom och ta ett "-dotter" efternamn. Kan man då ha det som mellannamn och lägga till sin blivande makes efternamn?

Eventuellt funderar vi (eller jag tycker det vore fint!) med min sambos mormors flicknamn. Kan man lägga till det då? Dvs, jag får två nya namn.

Tacksam för hjälp! =)

Svar på tråden mitt gamla efternamn=mellannamn??