• solhatten

Resa till AFRIKA någon??

Vi ska åka på bröllopsresa i augusti och ivll vara bort ca 7-10 dagar (hade gärna varit bort längre, men vi ska lämna dottern 3 år hemma så...) Det ENDA vi kan komma på att vi verkligen vill är att åka på safari i afrika! Vi har rest mycket och långt o länge innan , men aldrig varit i afrika.

Någon som ska dit/ varit där? var får man räkna med att det kostar? skulle kunna tänka mig 4 dagars safari o 4 dagars slappe eller något i den stilen.

några erfarenheter? gärna med priser=)

• Svar på tråden Resa till AFRIKA någon??
  • sokkerstruten

Åååå ja vi ska till afrika, kenya på safari en vecka och sedan vidare till zanzibar en vecka på solsemster!

vi bokade via solresor, dels för att vi gillade deras upplägg m.m Dock inns det hur mycket resebolag som helst som sysslar med safari.

Våran resa som dock är två veckor, helpension första veckan med guide,halvpension andra veckan på sparesort vid stranden på zanzibar. Alla flyg.

31.000 kr per person.

• sokkerstruten

vi åker den 13 februari 4 dagar efter bröllopet!

• solhatten

Åh så skönt!!!! vi ville ju egentligen vara borta 2 veckor, men två veckor utan pysen känns tufft=(
    hur är vädret i augusti tro?

• sokkerstruten

Det går att åka till kenya hela året vad vi har förstått, det beror bara på vart man åker, till vilken park...

gå in på solresor och kolla...
    klicka vidare på kenya och sedan på katalogen "global life"

där finns det massa information!

• Therese 83

Vad heter hotellet ni ska bo på?

• Miss Moneypenny

Åh, jag rekommenderar verkligen Afrika!!! Jag har bott där när jag liten och varit där mycket pga att min pappa bott och jobbat där i omgångar. Det finns inget som går upp mot safari och stämningen i Afrika går inte att beskriva, det är bara underbart!

För safari är Masai Mara i Kenya fantastiskt och där garanteras att ni ser mycket djur, framför allt lejon som inte är lika vanligt på andra ställen. Dock är det rätt mycket turister. Vill du vara på nåt mindre turistigt ställe så kan ni ju prova Uganda. Att kombinera en safariresa med sol och bad är toppen, tex zanzibar eller seyshellerna. Du kan också enkelt kombinera Masai Mara med sol och bad i Mombasa vid kusten. Jag rekommenderar också starkt gorillasafari. Rätt dyrt dock.

Kolla också Kenzan tours och ABC resor. Du kan också förstås knåpa ihop din egen resa och köpa reguljärt till Nairobi. Säg till om du vill ha fler tips.

• UlrikaD

Vi kom nyligen hem från Sydafrika efter att ha varit på 4 dagars safari i Krügerparken. Vi har rest en hel del och detta slår allt! Jag längtar till jag får åka tillbaka! Det är verkligen helt underbart!

Vi började med 4 dagar i Kapstaden och flög sedan upp till Johannesburg, bytte flyg och flög med litet propeller plan ut i bushen. Vi spenderade 4 dagar i parken i området Sabi Sands. Vissa lodger i detta område har otroligt mkt turister, men inte där vi bodde. När vår lodge var fullbelagd var det max 36 gäster på lodgen, vilket är otroligt lyxigt.

Vi hade butler som serverade all vår mat och hjälpte oss med allt som kan tänkas behövas. Vi hade en egen ranger, som körde vår jeep och vi hade en egen tracker som hittade de fantastiska djuren. Visserligen delade vi butler, ranger och tracker med de som åkte med i jeepen, men det var ändå grymt lyxigt!

Jag kan verkligen rekommendera Sabi Sands, där finns det mkt djur och mao massor att se.

Våra dagar var upplagda så att man väcktes kl 05.00 för att sedan 05.30 åka ut och se djuren vakna. När vi var tillbaka var det en uppdukad frukostbuffé för alla. Efter det hade man fri tid att ligga vid poolen, eller ta en promenad med sin tracker, eller bara slappa på rummet. Sedan var det lunchbuffé, och vid 16 var det dags att åka ut i bushen igen på nästa drive. Efter denna drive var det dags för middag, som serverades av vår butler, varje kväll serverades den på olika ställen på lodgen, så det var nytt varje kväll.

Vi hade grym tur och fick se alla big five under loppet av 3 timmar, vilket är riktigt ovanligt. Däremot är det rätt vanligt att man hinner se alla big five på Sabi Sands.

Vi bodde på en lodge som hette Kirkman's Kamp och för dessa 4 dagar betalade vi ca 25 000 Detta inkluderade ALLT på lodgen, dock inte flygbiljetter till och från lodgen.

Har du frågor är det bara att ställa dem.

• fru i maj

Kan varmt rekomendera safari i Tanzania, Ngorongoro, en stor krater. Dock räcker det med en dag där, men kan kombineras med andra parker. Vi var vid Lake Manyara, men man kan ju åka till Serengeti också, som är den största, iaf mest kända parken i Tanzania.
    Glöm dock inte bort att Afrika är såå mycket mer än bara vilda djur!

• Dolly2009

Å glöm inte heller bort att ta med varma kläder....Har varit i Serengeti och Ngorongoro i juli, och det blir rejält kallt på kvällar/nätterna.

• Nicolina2008

Vi åker på bröllopsreda till Kenya om ett par veckor. Vi kommer åka en vecka på safari och sen vidare till Mombasakusten. Vi har också bokat med solresor.

Ni som har varit på safari. Vad för typ av kläder och skor bör man ha med sig?

Svar på tråden Resa till AFRIKA någon??