Ooo vad underbart att planera en Afrikaresa! Jag har studerat resp arbetat i Zimbabwe, Tanzania, Sydafrika, Sierra Leone och kan varmt rekommendera både Tanzania och Sydafrika ( de andra länderna är inte tillräckligt säkra tyvärr).
Jag känner dock inte alls igen de priser som andra skrivit om här, det behöver inte kosta massor av tusenlappar (beroende vad man vill ha för standard då förstås). Tanzania är "Afrika på riktigt" på ett annat sätt än Sydafrika som i o f också har alla djuren men inget går upp mot Ngorongoro och Serengeti vad gäller safari! Jag betalade 5000 kr för en 5dagars safari där allt ingick - jeep, mat, logi, vi bodde i 2manna-tält som man satte upp och tog ner själv på varje ställe. Otroligt häftigt! Detta bokades på plats. Efter 5 dagars safari rekommenderar jag verkligen Zansibar, ett magiskt ställe, där finns också boende i alla prisklasser behöver absolut inte vara dyrt!
Alternativt Kapstaden och ngn av alla deras parker tex Krugerparken. I Sydafrika kan man enkelt hyra bil och tält och köra själv i parkerna och därmed komma undan med en rätt billig peng.
Oj oj längtar till Afrika... med småbarn känns dock inte safari som ngt alternativ, får vänta ngra år...