• solhatten

Resa till AFRIKA någon??

Vi ska åka på bröllopsresa i augusti och ivll vara bort ca 7-10 dagar (hade gärna varit bort längre, men vi ska lämna dottern 3 år hemma så...) Det ENDA vi kan komma på att vi verkligen vill är att åka på safari i afrika! Vi har rest mycket och långt o länge innan , men aldrig varit i afrika.

Någon som ska dit/ varit där? var får man räkna med att det kostar? skulle kunna tänka mig 4 dagars safari o 4 dagars slappe eller något i den stilen.

några erfarenheter? gärna med priser=)

• Svar på tråden Resa till AFRIKA någon??
  • humlanis

Vi var i Sydafrika i november och bodde på Mpala Lodge, som ägs av ett danskt par för övrigt. Heeeelt fantastiskt!! Jätteduktiga rangers som ställde upp dygnet runt och med helpension så vi betalade bara för det vi drack, och det blev kanske 700 kr per person på 10 dar. Ååååh så roligt i kommer ha! Det är värsta roligt!
    Priser hittar man på sidan:

www.mpala.dk/home.asp&Context=MenuItem&ContentID=606

• Originalrosen

Sydafrika är verkligen jättefint, bra mat, härlig natur, trevliga viner och fantastisk safari. Kapstaden i några dagar och sedan safari - kanon!

Vi var i Madikwe, helt otroligt. Skönt att det var malariafritt område. Vi bodde på en liten lodge som hette Bush House med superservice och jättebra viltvårdare som gjorde underbara turer med oss i soluppgången och solnedgången. Rekommenderas varmt: www.bushhouse.co.za/

Om du vill kika lite på Kapstaden och tips så hade vi stor hjälp av Ille på www.kapstaden.nu som bokade allt för oss.

• Originalrosen

Jag minns inte riktigt vad resan kostade men det var hyfsat billigt, kanske 20.000 kronor per person och inklusive flyg. Då bodde vi på B&B i Kapstaden och flög inrikesflyget mellan Kapstaden och Johannesburg (samt tor Sverige).

• Trulsa79
    suamaca skrev 2009-01-13 20:11:12 följande:
    Kom just hem från en tre veckor lång resa till Sydafrika, precis som de som skrivit här innan kan jag varmt rekommendera detta. Helt klart mitt livs bästa resa, vi bodde på ett ställe som heter Thanda (betyder kärlek på zulu, passande nog), helt malariafritt och man blir sanslöst bortskämd. Vi hade också turen att få se the big five. Nästa gång blir det Kreugerparken och Mocambique för mig och min blivandes del :)Så ner med oömma kläder, nån kjol och topp till middag, bikini, MASSOR av solskydd (gällde även mig som har medelhavshy) och NJUT av denna makalösa kontinent!
    Mocambique är ett spännande land, med en väldig kontrast mellan fattig och rik. Finns massor av stränder som är vita och långa där man är helt ensam.
  • Joeline

Vi åker till afrika 3 veckor i februari, (1 vecka kenyas solkust, 1 vecka safari, 1 vecka Zanzibar). ca 31000 kr med Kenzantours.

• Therese 83

Joeline
    Är det per person eller för er båda? Låter som ett väldigt bra pris.

• fru i maj

Ett litet tips, för er som ska till Zanzibar, gå till Forodhani Garden. Som en stor grillfest i hamnen i Stone Town på kvällarna, med en massa mat å köpa. Jättemysigt(och billigt)!

• E11a

Rekommenderar Selous i södra Tanzania. Mycket färre turister än i de norra parkerna. Man kunde köra en hel dag utan att se en annan bil. Favourit lodge är Sand Rivers i Selous (har rekommenderat den på BT förut) www.sand-rivers-selous.com/

Att ta med:
    Hatt
    Kläder i som inte är allt för färgglada för safarin med lång ärm som skydd mot solen.
    En sport-BH kan vara bra för de mycket skumpiga dagslånga Jeep färderna.
    Kikare
    Något att ha sin kamera i som är damm-tätt!
    Bra myggmedel (malariatabletter är inget hundraprocentigt skydd)
    Bra solglasögon
    Vandrarkängor är bra att ha på fötterna samt extra lämpligt om man vill göra en walking safari.

Tänk på att små bush-plan som tar en ut till lodgerna ofta har en viktgräns på 15 kg (inklusive fotoutrustning!).

• sarreb

Ooo vad underbart att planera en Afrikaresa! Jag har studerat resp arbetat i Zimbabwe, Tanzania, Sydafrika, Sierra Leone och kan varmt rekommendera både Tanzania och Sydafrika ( de andra länderna är inte tillräckligt säkra tyvärr).
    Jag känner dock inte alls igen de priser som andra skrivit om här, det behöver inte kosta massor av tusenlappar (beroende vad man vill ha för standard då förstås). Tanzania är "Afrika på riktigt" på ett annat sätt än Sydafrika som i o f också har alla djuren men inget går upp mot Ngorongoro och Serengeti vad gäller safari! Jag betalade 5000 kr för en 5dagars safari där allt ingick - jeep, mat, logi, vi bodde i 2manna-tält som man satte upp och tog ner själv på varje ställe. Otroligt häftigt! Detta bokades på plats. Efter 5 dagars safari rekommenderar jag verkligen Zansibar, ett magiskt ställe, där finns också boende i alla prisklasser behöver absolut inte vara dyrt!
    Alternativt Kapstaden och ngn av alla deras parker tex Krugerparken. I Sydafrika kan man enkelt hyra bil och tält och köra själv i parkerna och därmed komma undan med en rätt billig peng.
    Oj oj längtar till Afrika... med småbarn känns dock inte safari som ngt alternativ, får vänta ngra år...

• sokkerstruten

Ok vad härligt det låter! Kul att du verkligen rekomenderar det!

Ja det är klart att man alltid kan komma billigare undan med allt. Dock som du säger så drar det ner standarden vilket vi inte vill! Ganska så gött att bo på femstjärningt när man väl känner att man kan unna sig det, speciellt på zansibar! Det gör man ju verkligen inte annars!

sarreb skrev 2009-01-21 22:08:30 följande:
    Ooo vad underbart att planera en Afrikaresa! Jag har studerat resp arbetat i Zimbabwe, Tanzania, Sydafrika, Sierra Leone och kan varmt rekommendera både Tanzania och Sydafrika ( de andra länderna är inte tillräckligt säkra tyvärr). Jag känner dock inte alls igen de priser som andra skrivit om här, det behöver inte kosta massor av tusenlappar (beroende vad man vill ha för standard då förstås). Tanzania är "Afrika på riktigt" på ett annat sätt än Sydafrika som i o f också har alla djuren men inget går upp mot Ngorongoro och Serengeti vad gäller safari! Jag betalade 5000 kr för en 5dagars safari där allt ingick - jeep, mat, logi, vi bodde i 2manna-tält som man satte upp och tog ner själv på varje ställe. Otroligt häftigt! Detta bokades på plats. Efter 5 dagars safari rekommenderar jag verkligen Zansibar, ett magiskt ställe, där finns också boende i alla prisklasser behöver absolut inte vara dyrt!Alternativt Kapstaden och ngn av alla deras parker tex Krugerparken. I Sydafrika kan man enkelt hyra bil och tält och köra själv i parkerna och därmed komma undan med en rätt billig peng.Oj oj längtar till Afrika... med småbarn känns dock inte safari som ngt alternativ, får vänta ngra år...
  • Anciii

Läste på någon sida att man kunde bo på ett slott i Sydafrika, det ska visst vara lite utanför Kapstaden, någon som har testat?

Svar på tråden Resa till AFRIKA någon??