• minimia

Irriterad, ingen aptit, trötthet

Förstår inte vad det är med mig. Är trött hela tiden, har i och för sig lite jobbiga sovvanor så det kan ju bero på det. Har heller ingen aptit, vill inte äta något och så är jag grymt irriterad på folk. Blir jättelätt arg för ingenting. Deprimerad känner jag mig inte. Tog graviditetstest för att se om det kunde bero på att jag var gravid men det är jag inte. Jag känner mig heller inte sjuk... kan det bero på vädret, kanske att jag bara går hemma om dagarna och inte gör ett skit. Det kan ju vara mycket. Men är det någon som har haft likadant och det har berott på något helt annat?

• Svar på tråden Irriterad, ingen aptit, trötthet
  • Hammerman

Jag känner spontant att det beror på de taskiga sovvanorna i kombination med att du är arbetssökande (och dessa hänger ju som regel ihop, vet hur lätt hänt det är att gå och lägga sig senare och senare och stiga upp på eftermiddagen). Försök lägga in mer rutiner i vardagen, stig upp en viss tid, se till att få en daglig dos motion, ät bestämda tider, gå inte och lägg dig för sent etc.

• minimia
    Hammerman1 skrev 2009-01-13 15:51:52 följande:
    Jag känner spontant att det beror på de taskiga sovvanorna i kombination med att du är arbetssökande (och dessa hänger ju som regel ihop, vet hur lätt hänt det är att gå och lägga sig senare och senare och stiga upp på eftermiddagen). Försök lägga in mer rutiner i vardagen, stig upp en viss tid, se till att få en daglig dos motion, ät bestämda tider, gå inte och lägg dig för sent etc.
    Ja, du har helt rätt i detta. Som person är jag så frukantsvärt orolig av mig så jag söker ju direkt på google på ordet "trötthet" och får fram att man kan ha cancer och hela köret. Jo, det låter säkert jättelöjligt, men jag tror då att jag har alla sjukdomar som kommer upp bara för jag har liknande symptom. Men aptiten brukar inte försvinna, det är nog därför jag blir lite fundersam...
  • Hammerman

Hur mycket motion får du? En rejäl promenad brukar göra underverk med en dålig aptit!

• momi boki

välkommen i klubben en annan har ill o med tagit ledigt från studier inne på andra veckan nu. har exakt samma som dig , men jag har kommit fram till att jag sover fel tider för min kropp. idag ska jag komma i ryytm igen fått sömntableter för en vecka av min läkare, så ska somna senast 24.00 o gå upp 07.45 hela veckan sen kommer ja va i skick igen =)

• Micaela

håller med Hammerman1 och dessutom, hur bra och varierat äter du? Brister kan ge sig till känna att man känner sig trött... Gå till vårdcentralen och ta ett blodprov! :)

• minimia
    Micaela skrev 2009-01-13 16:25:36 följande:
    håller med Hammerman1 och dessutom, hur bra och varierat äter du? Brister kan ge sig till känna att man känner sig trött... Gå till vårdcentralen och ta ett blodprov! :)
    Jag äter jättedåligt, har haft ätstörningar ett bra tag så det blir väldigt konstigt. Äter ungefär en gång om dagen, vill ha bort detta. Vill också kunna äta normalt som alla andra. Jag ringde vårdcentralen precis, ja ni kan få läsa min blogg, där kommer allt med. Jag blir tokig!
  • minimia
    minimia skrev 2009-01-13 16:28:48 följande:
    Jag äter jättedåligt, har haft ätstörningar ett bra tag så det blir väldigt konstigt. Äter ungefär en gång om dagen, vill ha bort detta. Vill också kunna äta normalt som alla andra. Jag ringde vårdcentralen precis, ja ni kan få läsa min blogg, där kommer allt med. Jag blir tokig!
    glamourdollan.blogg.se
  • Pizan

Får jag fråga om du har barn? Det är ganska vanligt att kvinnor får problem med sköldkörteln efter att man har fått barn, det är en av de vanligaste kvinnosjukdomarna, och trötthet är ett av de symptomen man brukar märka av mest.
    Man kan visserligen ha det redan innan man har fått barn, det hade jag själv, men det är vanligast att problemen dyker upp efter en graviditet.
    Att kolla sköldkörteln görs enkelt, ett blodprov på vårdcentralen och sen är det bara att invänta svar.

• minimia
    Pizan skrev 2009-01-13 16:46:32 följande:
    Får jag fråga om du har barn? Det är ganska vanligt att kvinnor får problem med sköldkörteln efter att man har fått barn, det är en av de vanligaste kvinnosjukdomarna, och trötthet är ett av de symptomen man brukar märka av mest.Man kan visserligen ha det redan innan man har fått barn, det hade jag själv, men det är vanligast att problemen dyker upp efter en graviditet.Att kolla sköldkörteln görs enkelt, ett blodprov på vårdcentralen och sen är det bara att invänta svar.
    Nej jag gjorde abort för ett år sen exakt. Men jag ska fixa en tid till vårdcentralen, vilket verkar vara himla svårt här. Det är bara problem när jag ska göra någonting. Så jag ska se om jag kan få en hälsokontroll!
  • tonårsmorsa

Minimia:
    Brist på vitamin B12 kan t.ex. leda till minskad aptit och brist på järn leder bl.a. till trötthet och irritation. Med tanke på att du inte äter ordenligt är det ganska troligt att det är det som är problemet. Se till att du tar kontakt med sjukvården och får dina blodvärden kontrollerade och även får annan hjälp om du behöver.

Svar på tråden Irriterad, ingen aptit, trötthet