• anja1661

vad tycker ni? är jag knäpp??

vi önskar oss pengar till en resa istället för presenter av våra gäster.
    vi vill så gärna boka en resa nu så man själv får bestämma vart man hamnar (till skillnad från sista minuten).
    problemet är att vi itne har pengar till det utan måste vänta på pengarna våra gäster förhoppningsvis vill ge oss...så vad ska vi göra??

jag kom på en ide som jag vill höra era synpunkter på.

vi kan köpa en resa på avbetalning (räntefritt) och de pengar vi får i present slänger vi in och betalar av det på en gång. skulle det vara så att resan kostar mer än vad vi får så kan vi ju betala av det senare..

tänker jag fel? är jag knäpp???

• Svar på tråden vad tycker ni? är jag knäpp??
  • sokkerstruten

Nej det är ju absolut en lösning...bara man gör det så att säga!

• MulleNuh

Hmm jag tycker nog du tänker lite knäppt faktiskt!!

• 27juni2009

Det är ju så klart väldigt personligt hur man känner fr att köpa saker på avbetalning.
    Jag är en sån som formligen hatar avbetalningar o farmförallt på resor, då går du o betalar något en (lång) tid efteråt som du redan förbukat liksom,
    SEn har man ju ingen aning om hur mycjet man får från sina gäster, vissa kan/vill ge mycket andra lite, nån vill ge en gåva även om ni önskar pengar.
    Min åsikt är att antingen vänta eller se till att de inte är mycket ni behöver få in från gästerna, får ni mer kan de ju bli bonus fickpengar kanske. Måste ni åka så direkt efter resan, för annars betalar man ju oftast "baar" handpeng när man bokar o när de närmar sig avresa betalar man in resten o då slipper ni kanske avbtalningsplanen om ni inte tar en allt för dyr rresa.
    Ja de var bara mina tankar

• sokkerstruten

Ja det är ju lite knäppt att förvänta sig att gästerna ska betala resan punkt slut... det är ju mer som ett bidrag och man får vara glad för det man får...

dock så kan ni ju betala det som blir över som inte täcks av gästerna själva...

• Pingst09

Varför inte? Klart man vill bestämma var man vill åka om man ska åka dirket efter bröllopet...vilket inte är så lätt så med sista minuten!

• MulleNuh

Ja tänk OM dom nu väljer att inte ge er pengar!? Kanske dom vill köpa en "vanlig" present iaf. Ni vet ju inte det faktiskt. Så ni köper ju något ni ej vet att ni kan betala. Och det kan sluta riktigt illa om ni köper den på avbetalning och sen står ni där UTAN pengar..

• Saggezza

Det är lite det som är grejen med en önskelista, det är just bara det; en önskelista. Man kan inte räkna med att får något som står på den. Vi kommer också önska oss bidrag till en resa men jag räknar inte med att någon kommer ge oss ett sådant bidrag för många tycker inte om att ge pengar och då är det bara att gilla läget ändå. Jag hade väntat om jag vore er. Känns väldigt riskabelt att ta på avbetalning utan att veta om ni kommer att få de pengar ni önskat er.

• anja1661

asså om vi tar den på avbetalning så är den räntefri i 6 eller 12 månader.
    vi vet att alla kasnke inte lägger pengar utan hellre köper en sak. vet oxå att alla lägger olika mycket och att det är omöjligt att veta i förväg.
    men om vi tar resan på avbetalning (12000kr) så kan vi ju betala det själva om det nu skulle vara så att vi inte får några pengar.
    det blir ju bara 1000kr/mån iså fall.

att vi kommer stå UTAN pengar kommer inte hända.
    visst e det tråkigt att ha avbetalningar men vi tycker det vore tråkigare att inte kunna få åka på resan vi länge längtat efter.

fler??

• anja1661

vi vet att vi kommer få "en slant" av mina föräldrar - vet inte hur mycket bara.
    vet att vi kommer få pengar av de kompisar vi bjudit och av mina syskon och av min mormor...

tror de flesta kommer ge pengar faktiskt men ni har rätt...det är ju en önskelista och vi VET ju inte med säkerhet ännu.

det kommer nog som mest bli 3000kr som vi får stå för själva...det e jag nästan hundra på, nästan...

är det verkligen så fel att ta på avbetalning när man kommer betala tillbaka allt inom kort tid??

Svar på tråden vad tycker ni? är jag knäpp??