• anja1661

vad tycker ni? är jag knäpp??

vi önskar oss pengar till en resa istället för presenter av våra gäster.
    vi vill så gärna boka en resa nu så man själv får bestämma vart man hamnar (till skillnad från sista minuten).
    problemet är att vi itne har pengar till det utan måste vänta på pengarna våra gäster förhoppningsvis vill ge oss...så vad ska vi göra??

jag kom på en ide som jag vill höra era synpunkter på.

vi kan köpa en resa på avbetalning (räntefritt) och de pengar vi får i present slänger vi in och betalar av det på en gång. skulle det vara så att resan kostar mer än vad vi får så kan vi ju betala av det senare..

tänker jag fel? är jag knäpp???

• Svar på tråden vad tycker ni? är jag knäpp??
  • MulleNuh

äh alla tycker olika om avbetalning. Är ni säkra på att ni har råd så varför inte?!

anja1661 skrev 2009-01-13 20:24:50 följande:
    vi vet att vi kommer få "en slant" av mina föräldrar - vet inte hur mycket bara.vet att vi kommer få pengar av de kompisar vi bjudit och av mina syskon och av min mormor...tror de flesta kommer ge pengar faktiskt men ni har rätt...det är ju en önskelista och vi VET ju inte med säkerhet ännu.det kommer nog som mest bli 3000kr som vi får stå för själva...det e jag nästan hundra på, nästan... är det verkligen så fel att ta på avbetalning när man kommer betala tillbaka allt inom kort tid??
  • anja1661

klart vi har råd...efter bröllopet behöver vi ju inte spara de pengarna vi sparar varje månad nu...så vi har absolut en tusing i månaden över till det om det nu skulle behövas...inga problem!

• Saggezza

Alltså jag är inte motståndare mot avbetalning i regel men jag tar inte krediter av ren princip för resor, upplevelser och dylikt, men det är min inställning och alla är vi olika.

• kph

Alla gör ju som sagt som man vill.Men jag skulle nog spara ihop till resan o lite fickpengar o ta pengarna som man ev får, till lite extra "lyxfickpengar" o unna sig det extra.Min teori.

• lottis77

Jag har aldrig köpt något på avbetalning, men jag skulle faktiskt resonera precis som ni. Nu lägger man ju undan så mkt som möjligt till bröllopet, tror ni att ni kan lägga samma pengar på att betala det som krävs till er bröllopsresa så... Skulle aldrig göra så till en vanlig resa dock.

• Villnu

Vi har oxå bokat resa den ska vara betalad 30/3 och vi har inte fått ihop pengar än... lyckas vi inte så ber jag nog om lite bidrag från mina föräldrar men vill helst klara mig själv och till råga på allt så har vi nog inte pengar som täcker resten av utgifterna till bröllopet men men lite stressande men allt ordnar sig :) Man kan gå efter den första magkänslan sen är det bara att köra på.

• Trulsa79
    Villnu skrev 2009-01-13 21:11:08 följande:
    Vi har oxå bokat resa den ska vara betalad 30/3 och vi har inte fått ihop pengar än... lyckas vi inte så ber jag nog om lite bidrag från mina föräldrar men vill helst klara mig själv och till råga på allt så har vi nog inte pengar som täcker resten av utgifterna till bröllopet men men lite stressande men allt ordnar sig :) Man kan gå efter den första magkänslan sen är det bara att köra på.
    Nämen, hur ska ni få ihop pengarna till bröllopet om ni behöver be föräldrarna om pengar till resan? Kan gå riktigt illa.
  • EmMa09

KOlla med de olika resebolagen när de vill ha pengarna, vi gifter oss i maj, betalar in pengarna till resan i juni och åker i juli. Vi kommer att önska oss pengar till resan, men räknar inte med att få så det täcker kostnaderna. Skulle det i vilkat fall fattas pengar så kan vi alltid låna av min pappa eller svärföräldrarna!

• Tokstolla

Bara ni verkligen känner att ni klarar av en avbetalningsplan så tycker jag det är en helt OK idé! :)

• anja1661

vad skönt att ni tycker det verkar vara en ok ide! alltid skönt att få andras tankar om det man funderar på...få lite distans lixom.

vi har bestämt oss för att ansöka om semesterkonto som de kallar det för och sen boka en resa!!
    får vi ihop alla pengar sen så betalar vi ju in allt på en gång och eftersom det inte e någon ränta så blir det ju inget strul med det heller!
    och får vi inte ihop allt så pröjsar vi av det så fort vi kan efteråt, på avbetalning.

vi skulle inte heller göra så här för en vanlig semesterresa men nu gäller det bröllopsresan och iom min skola och barnvakt och sånt så kan vi inte resa när som helst.

• MimmiMama

Jag tycker ni kan göra som ni har tänkt.
    Ni har tänkt igenom allt och förstår att det ni får kanske inte räcker och är villiga att betala en tid efter hemkomsten.
    Kör på det!
    Alla har inte samma ekonomiska förutsättningar och det är ju ändå en smekmånad vi pratar om här!

• Baby S

Vet man att pengarna kommer in i form av en hel hög och det är ett räntefritt lån så möjligtvis.
    Men personligen är min melodi att det aldrig mer blir något på krita för min del!
    Jag skulle nog personligen skjuta upp det tills jag har pengarna i min hand
    En smekmånad måste inte ta vid direkt efter bröllopet.

• anja1661
    Ullis79 skrev 2009-01-28 18:16:14 följande:
    Jag hade gjort så =)
    åhh vad skönt att höra!!
    nu har vi hittat en resa som vi vill ha och kommer att boka den om nån vecka!!! har fått klartecken för delbetalningen oxå!!

vi åker en vecka till sunny beach i bulgarien!
    vi vill inte vara borta längre då vi har två barn som kommer stanna hemma.
    men det kommer bli underbart!!!! vi bara älskar sunny beach!!
    vårt hotell ligger PÅ stranden!!! wwwiiiiiee!
  • Ullis79

Så hade jag absolut kunnat tänka mig att göra!
    Bra tänkt =)

anja1661 skrev 2009-01-13 20:00:53 följande:
    vi önskar oss pengar till en resa istället för presenter av våra gäster.vi vill så gärna boka en resa nu så man själv får bestämma vart man hamnar (till skillnad från sista minuten).problemet är att vi itne har pengar till det utan måste vänta på pengarna våra gäster förhoppningsvis vill ge oss...så vad ska vi göra??jag kom på en ide som jag vill höra era synpunkter på.vi kan köpa en resa på avbetalning (räntefritt) och de pengar vi får i present slänger vi in och betalar av det på en gång. skulle det vara så att resan kostar mer än vad vi får så kan vi ju betala av det senare..tänker jag fel? är jag knäpp???
  • lecaroline

Jag hade inte gjort så... men jag hatar kredit och sparar alltid ihop allt innan..

• HurraViSkaGiftaOss

Ja du är knäpp

Svar på tråden vad tycker ni? är jag knäpp??