Blommor i vinter
Menar du vad som är i säsong nu? Eller tänker du dig att de ska klara kyla för att ni sak gifta er ute?
Menar du vad som är i säsong nu? Eller tänker du dig att de ska klara kyla för att ni sak gifta er ute?
Man kan generellt konstatera att inga blommor vill vara i minusgrader. Det syns inte medan de är ute, men när de kommer in sedan...vojne vojne! Då blir de en sorglig syn.
Sedan finns det ju en del blommor som är MER känsliga än andra-de tropiska växterna, som vill ha 15 graders värme. Dit hör tex Orkidéer(de flesta sorter), Anthurium, Gloriosa och Euphorbia(dit julstjärnan tex hör)
De som klarar kyla bäst är alltså våra vårlökar, som tex hyacinter, tulpaner och Pärlhyacinter, Anemoner ...sådär, men inte känsliga. Även vissa höstblomande är frosttåliga, då talar vi om Cyklamen och i viss mån Dahlior, med de är inte aktuella så här års som snitt...
Det är allts så att tulpaner, rosor, anemoner mm kan ni ha ute och fotas med så länge det inte går under minusstrecket. Orkidéer och liknade kan man inte ha ute alls på vintern.
Är det minus får ni lov att ta en del bilder ute, utan buketten, och en del inne, med buketten.
*ser hur ni alla lägger till "termometer" på att-ha-i-handväskan-listan*
Nu efter jul är det VÅR så det står härliga till på snittblomsavdelningen! Man svimmar över alla Ranunkler, Tulpaner(glöm inte underbara långa franska tulpaner!), Syrener, Scilla(Pärlhyacint) , Anemoner, Hyacinter, Blommande grenar som Körsbär, Aprikos, Magnolia osv. Det är berusande vackert och man blir svag i knaäna när man får hålla de första Luktärterna i en liten bytta som doftar ljuvligt...
Det finns såklart allt det som numera är åretruntvaror , såsom Kallor, Rosor, och Liljor, Gerbera mfl mfl också,
Snart kommer pionerna så smått också. Vallmo,Nerine, Freesia och Eucharis är fina också...
Nu slutar jag! En del av sorterna kan ni kika på i mitt galleri. Peka på bilden så syns namnet.
Gillar du någon av de jag rabblade upp ovan? Vet du vad för stil du vill ha på buketten? Rund, kompakt, droppformad?
Det spelar lite roll för vad man föreslår.
(ja, jag både jobbar med blommor och är väldigt intresserad. )