Inlägg från: 20090801 |Visa alla inlägg
  • 20090801

Augustibrudar - 2009 - Nu kör vi!!

Inbjudningskorten skickar vi ut i mitten av april, de fär färdiga med porto och allt. Nu till helgen ska jag och blivande maken åka till Båstad och Halmstad för att fixa det mesta inför bröllopet. Har tid på festlokalen för avsmakning av menyn kl.11:30 på fredag, vi ska diskutera dukning och servering. Vigselprogrammet är färdigt och Festprogrammet ska bara fyllas på med bordsplacering och lite fakta om var gäst. Bandet som ska spela har fått sångerna som ska vara under middagen och tjejerna som ska sjunga i kyrkan har fått texter och noter på de tre sångerna. Vi ska boka tid med Präst, fotograf och konditor för genomgång. Nu på fredag kommer vi även kolla in vart vi vill bli fotade och bestämma platser för det, skönt att det äntligen börjar hända något i planeringen. Ska passa på att träffa tärnan och hennes sambo samt mina föräldrar under helgen. Jag och blivande är inte det minsta stressad över situationen däremot så är alla andra inblandade det. Ringen är ju redan klar och ligger väl förvarat i kassaskåpet. Alla blommor är beställda samt att alla kläder är fixade. Presenter till medhjälparna är bestämda och klara. Bröllopsresan är bokad, mina nyinköpta selar till mina hästar kommer på fredag och vagnen är nyrenoverad. Konsultationstid hos frisör och sminkös är klart. Härligt, härligt. Inte mycket kvar att fixa för min del.{#lang_emotions_smile}

• 20090801

Hjälp! Vi ska på bröllop den 18/4 och har inte en susning om vad vi ska ge i present. Har frågat brudparet men de vet heller inte vad de vill ha. Tips tack!

• 20090801

Tråkigt att höra att det inte fungerade med din förra tärna men vad skönt att den nya går inhjärtat för uppgiften.

Torsdagen den 2/4 skickades hinderprövningen och namnändringen in till saktteverket. I fredags 3/4 skickade vi iväg inbjudningarna så nu börjar väntan på svaren. Våra vänners nyfikenhet kommer nu att stillas en aning. De har länge funderat på vart vi ska gifta oss de har redan gissat på tre orter, min uppväxtort, hans uppväxtort samt orten som vi bor på men av oss har de bara fått ett klart besked om att det inte är något av de platserna. Vi har valt en ort där mina morföräldrar bodde och där jag var mycket som barn. Kyrkan är från 1100-talet och är ganska liten, rymmer max 160pers om man sätter in stolar i den.{#lang_emotions_smile}

Om någon vecka ska vi träffa konditorn och fotografen. Sånghäftet är ivägskickat till orkestern som ska spela på festen och bordsplaceringen har vi gjort en skiss på. J kläder är klara, det blir att han hyr skjorta, väst och plastron. Kostymen köper han, behöver en ny nu, 14år sedan han köpte den förra. Det är ju inte så att han använder sina kostymer mer än till festligheter då han är bonde, men han tyckte själv att det var dags att köpa nytt. Vi har även bokat tid hos en jurist för att skriva äktenskapsförord, skönt att göra detta i tid så vi inte glömmer bort det. Den 19 maj ska jag till frisören och diskutera olika uppsättningar samt till tjejen som ska sminka och kolla lite vad jag passar i.

• 20090801

Vi har idag färdigställt vigselprogrammet, ska bara skrivas ut nu. Just nu går allt i ett rasande tempo. Känner oss inte ett dugg stressade allt är bara sååå roligt att fixa nu.

• 20090801

så här står det på skatterverkets hemsida.

http://www.skatteverket.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd380009459/783101.pdf

De som gifter sig ska enligt namnlagen (1982:670)

senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn de ska ha i äktenskapet. Motsvarande gäller för registrering av partnerskap. Anmälan görs till Skatteverket i samband med ansökan om hindersprövning eller till vigselförrättaren respektive registreringsförrättaren. Anmälan görs på blankett Efternamn - Anmälan (SKV 7831). På denna blankett finns även möjlighet att anmäla mellannamn. Om du gör anmälan senare använder du blanketten Anmälan - Namnändring (SKV 7630). Skatteverket registrerar namnändringen när vigsel- eller partnerskapsintyget har kommit in. Därefter meddelar Skatteverket andra myndigheter om ert nya namn.

• 20090801

Våra ringar är redan fixade och ligger här hemma. Ska träffa prästen om någon vecka för att diskutera upplägget på vigseln. Tårtan är beställd och Fotograferingsplatser är utvalda.

• 20090801

Det mesta är klart för vår del, att herrgården fixar allt som hör festen till tillsammans med Toastmasterparet rätade ut många frågetecken för oss och vi har nu helt släppt den biten. Våra kläder är fixade och även följets kläder. Det som är kvar för vår del är att trycka vigselprogram och sammanställa den slutliga bordsplaceringen.{#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Augustibrudar - 2009 - Nu kör vi!!