• Boomtown

Så tråkigt när alla utgifter springer iväg

Och inget kan man göra heller. Klänningen måste sys in och sys upp, det kostar 600 kr. Underkjol kostar åtminstonde 500 kr. Småpengar för vissa men en massa för mig. Och jag tror tyvärr inte att det slutar här. Så var det med det budgetbröllopet. Jag skulle ha hyrt klänning istället eller köpt den i stan så skulle det nog ingå. Det är nackdelen med att köpa på nätet. Kände bara för att skriva av mig lite

• Svar på tråden Så tråkigt när alla utgifter springer iväg
  • Comfortably numb

mm, yker ständigt upp hundringar hit och dit som ska betalas som man inte räknat med från början...

• Boomtown

Om man vill ha ett bröllop med hela konkarongen med frisyr, klänning fotograf och alt så tycks det vara omöjligt att dra ner på kostnader. Mer drar med sig mer

• Flisa80

Så är det nog tyvärr. Man får försöka att verkligen tänka efter innan man bestämmer sig för saker åt höger och vänster, om det verkligen är värt det. Annars sitter man där med en massa favors som gästerna ändå egentligen inte behöver... (T.ex.)

• sokkerstruten

Ja känner igen mig absolut! Min klänning var oxå något som jag var tvungen att sy om, och ta in, fästa släpet, och sätta dit små axelband.. helt sjukt bara det 3500 kr!

Sen köpte vi en tux till sambon i nödfall för vi hittadet ingen... som han egentligen inte ville ha.. hittade en senare.. slutade med att hela alltet kostade 6000 kr.

massa saker som bara tillkommer m.m!

• Boomtown

Problemet är att jag är alldeles för impulsiv. Jag skulle behöva binda fast mig för att inte ta för snabba beslut. Och så bryr jag mig alldeles för mycket om vad alla andra tycker.

En arbetskompis gifte sig förra året och gästerna tog inte ens med sig sina favors, de fattade väl inte att de skulle det eller nåt. Pinsamt.

• Boomtown
    sokkerstruten skrev 2009-01-16 22:26:21 följande:
    Ja känner igen mig absolut! Min klänning var oxå något som jag var tvungen att sy om, och ta in, fästa släpet, och sätta dit små axelband.. helt sjukt bara det 3500 kr! Sen köpte vi en tux till sambon i nödfall för vi hittadet ingen... som han egentligen inte ville ha.. hittade en senare.. slutade med att hela alltet kostade 6000 kr.massa saker som bara tillkommer m.m!
    Åh herregud vad dyrt!!!!! Fast mitt blir nog också dyrare om jag ska få det som jag vill ha det. Sabla pengar
  • Luucie

Jag tror tyvärr att favors är överskattat...JAG tycker det är roligt men..

Det beror också ganska mycket på vad det är, tyvärr, om folk tar med sig dem eller inte.

Jag skulle bli ledsen om folk lämnade, så ska man ändå ha det måste vara något bra.

Köpte frimärken för 300 spänn här om dagen..det var en rolig utgift

• Duchess

Jag gjorde en speciell bröllopsbudget (ett enkelt dokument i excel) innan vi skulle gifta oss. Där skrev jag in alla poster (klänning, dryck, taxi, skor mm) samt vad de beräknades kosta. Jag hade också en spalt för den faktiska kostnaden.

När jag hittat en vettig budget utifrån totalsumman så gjorde jag så att om något kostade mer än beräknat så fick jag dra ner en annan post i budgeten. Kostade något mindre fick jag lägga mer pengar på nåt annat

För mig funkade det jättebra. Vi lyckades hålla totalbudgeten även om en del saker blev dyrare än beräknat.

• juni13

har insett samma sak denna vecka. små utgifter som man ej räknat med smyger sig på en, men det får man väl räkna med!

• Flisa80

Ambitiöst gjort Duchess, det ska jag ta och fundera på om vi inte ska göra likadant!!

• Duchess

För oss funkade det som sagt bra. Skriv en rad om du vill ha en kopia av mallen. Den har fiffiga spalter som summerar allt själv (bra för mig som är dålig på matte)

Flisa80 skrev 2009-01-16 22:39:50 följande:
    Ambitiöst gjort Duchess, det ska jag ta och fundera på om vi inte ska göra likadant!!
  • Boomtown

Ja jag är inte ekonomins mästare precis det kan jag ju erkänna. En del saker går det bara inte att dra ner på mer. Men jag tar gärna emot tips.

Luucie: 300 kr på frimärken lät ju mindre kul. Också något man lätt glömmer

• sokkerstruten

Och man hittar ju på helt konstiga saker som man bara "måste ha"!

Härromdagen köpte ja en penna för 300 kr, en sån där gammal som man förr doppade i bläck, denna var mer modern och hade bläcket i sig som en vanlig penna, för att ha den vid gästboks skrivandet!

Sen vad har det varit mer...

Köpte en jätte fin jacka i konstpäls i en vanlig affär.. 30 dollar jätte bra tänkte jag... och sket i att innertyget var leopardmönstrat! Sen ångrade jag mig och bad sömmerskan byta ut innertyget, bara det 65 dollar..så i slutändan gick gackan på ca 800 kr i alla fall!

• sokkerstruten

Vi har oxå gjort i exel.. eller närmare min sambo som älskar ordning och reda!

Vi har överstigit vår budjet med ca 15 000 kr. Och vi gifter oss om den 7 feb...

• Luucie

Jag köpte fina vattenflaskor för 30 kr styck, 10 stycken...
    för jag kan minsann inte ha karaffer på borden..NEJ det går verkligen inte för sig!
    Ibland undrar man hur det står till...

• Boomtown

hahaha, ni är underbara människor.Så det är inte bara jag som är impulsiv och bara måste ha då? Mer vill jag höra!

Jag hittade ett par skor för 400 som jag bara måste ha

• 27juni2009

En till som kör excell
    Men visst springer de iväg, inga problem att övertrasera budgeten inte
    Jag har även ett excell ark med vad vi finansierar med för pengar, vad vi har fått i gåva, födelsedag o jul, vad som tas från våra löner o vad som skall tas från sparkontot, allt för o se vad vi har pengar till

• anja1661

vi överstigen budgeten i princip varje gång något nytt fixas, planeras eller köps!
    från början var budgeten på 40-45 tusen men nu ligger vi på 56!! ganska stor skillnad ju!!
    tänk vad man lägger på en enda dag! men på något vrickat sett så är det ju värt det!
    till saken hör att jag inte ens kan köpa en ny macara utan att få dåligt samvete och ångest! med en sambo, två barn och tre husdjur så kommer jag kanske på sjuttioelfte plats eller nåt!
    så att JAG tycket att 56 tusen kr är värt det e helt otroligt!!!

tänkte på att slänga 300kr på frimärken...det blir ju lika mycket till sen till tackkorten

vi har nog lagt nästan dubbelt så mycket på alkohol än vad jag tror vi hade behövt! men hellre för mycket än för lite...sen att man får äta nudlar till middag resten av tiden fram till bröllopet e en annan sak! (nu överdrev jag enormt)

• Sååå lurade

ja nog måste säga att jag hör till en av de som inte hamnar över budget.

Jag använde mig av bröllopstorgets budgetverktyg och har hela tiden lagt in höga budget poster och nått en budgetsumma vi skulle klara av. Men jag ser redan nu att vi kommer att hamna under det. Men jag är en jäkel på att hitta bra priser och gör mycket själv(mina kompisar skämtar om det) att jag alltid på lite pengar över till annat...

Men jag har i förväg bestämt hur jag vill ha det och jag tror inte jag har spontatnköpt så mycket och sen letar jag hela tiden billigaste alternativet på typ ebay och andra utländsaka hemsidor. Har köpt dekorationer (diamantkonfetti) på ebay och redan sålt av så pass mycket av det på tradera att det betalat sig själv och då har jag massor kvar... För mig är att jaga priser en sport

Svar på tråden Så tråkigt när alla utgifter springer iväg