• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du att du har skylldighet enligt lag?
  • LB5

hm... det visste inte jag *skäms*, hur gör man för att betala det?

• J D

Självklart är det en skyldighet enligt lag men enligt mitt tycke är det en sådan fånig lag som är en kvarleva i ett protektionistiskt ekonomiskt system vars effekter leder till strukturell utestängning. Det är dock inget man kan göra åt som privatperson (om man inte organiserar sig i globala NGOs) eller dylikt så det är ju bara att betala, hur trist det än är.

• Tooticki

Ja, det vet jag och skulle jag beställa grejer så skulle jag med glädje betala tull och moms.

• Aleta

Jag räknar alltid med att det ska bli tull och moms på priset. När jag ser vad det faktiskt kommer att kosta så brukar jag beställa från Europa istället. Ofta finns samma varor här och det blir lite billigare.

• Ore

Ja, det vet jag. Och jag räknar alltid med den kostnaden när jag beställer från något land utanför EU. Skulle jag få en falskdeklarerad vara skulle jag se till att göra rätt för mig. Men får jag en vara som är korrekt deklarerad, men som ändå lyckats "slinka igenom" så har jag låtit det bero. Har hänt någon enstaka gång, vanligtvis när värdet på saken i fråga är ganska låg, högst några hundralappar.

• Miisen

Nej, det visste jag faktiskt inte. Däremot misstänkte jag att det var något sånt när jag (för första och hittills enda gången) beställde kläder från ett land utanför EU och paketet var märkt med "gift". Varför gjorde de så då? Kan de tjäna något på det eller märkte de paketet så "för min skull"? Hm... hade jag vetat det här hade jag nog inte beställt, skulle ju ha blivit jättedyrt med alla påslag.

• Baby S

Javisst visste jag det

Svårt blir det däremot för de som försöker "slinka undan" det.

• anja1661

ja det visste jag.
    nu handlar jag aldrig från utlandet, bara detta enstaka tillfälle då jag beställde min kina klänning! jag räknade med moms tull och allt men mitt paket slank igenom och det var jag glad för!

Svar på tråden Vet du att du har skylldighet enligt lag?