• Hannaz

Är min pappa pervers?

Ja jag tycker att det är smått perverst faktiskt. och dessutom som man knappast hinner lära känna en människa på några veckor nog mycket för att besluta att man ska spendera resten av livet ihop. Varför åker han inte dit och umgås mer med henne istället INNAN han de bestämmer sig. Jag hade känt starkt äckel inför min far om han kommit på nåt så jävla puckat.

• Hannaz

Skiljer det 30 år och kommer de från helt olika kulturella och ekonomiska bakgrunder också?

• Hannaz

Och hur bra engelska kan man förutsätta att en fattig fabriksarbetande thailändska kan prata? Hur mkt språkliga barriärer är det emellan dem?

Det handlar om att det inte är två människor som på lika villkor ingår äktenskap. Och då pratar jag INTE om människovärde.

• Hannaz

Ja det är väl inte direkt ett charmerande drag hos dessa tjejer men här handlar det om kvinnor som både kan leva ett bra liv, har utbildning, ett socialt nätverk, ett samhäller som tar ansvar osv. Det går inte att jämföra med den utsatthet som thailänska flickor lever i.

• Hannaz
    MissieA skrev 2009-03-26 18:55:15 följande:
    Men klart dom har ett val! Varför inte gifta sig med en thailändsk man?? Där är ett val och det finns säkert jobb för kvinnor också bara att dem inte är de bästa jobben, men man kan inte lösa sina problem med att gå och gifta sig med en gammal gubbe. Så den teorin går jag inte på.
    Du kanske borde vakna upp ur din dröm Missie...
    Du skulle blivit född i Thailand, jobba 10-12 tim om dagen i en skitig fabrik från det att du var 14, dåligt ljus och usel lön. En fridag i veckan, ingen barnomsorg, inget utbyggt sjukvårdssystem osv osv. Intressant att se om du resonerat likadant då... Men det är klart att det är ett rätt främmande scenario för dig som har råd att ha röllopsfest för 170 gäster... Intressant att höra om ni tillhör skaran som åker till Thailand 3 veckor runt jul varje år.
  • Hannaz

Ja man kan ju välja att leva i misär om man vill...
    Skulle du göra det?

• Hannaz
    Hammerman1 skrev 2009-03-26 19:14:10 följande:
    Hannaz skrev 2009-03-26 19:05:48 följande:
    Jag blir riktigt varm inombords när jag ser hur hon som minsann ska hålla bröllopsfesten utomlands alternativt på sin systers stora gods sitter och rackar ner på hur lyxigt andra har det. Four Yorkshiremen, here we come!
    What? Du har nog läst liiite fel.

Vi ska gifta oss utomlands ja, bara vi två och samtidigt räkna det som vår bröllopsresa.

Min syster och hennes man är gymnasielärare och bor på en skånegård med 5000 m2 tomt. Som var billigare i inköp än en normal villa i Malmö. Att hon är trädgårds- och hustokig och lägger all sin lediga tid på att fixa och dona med hus och trädgård vilket gör att stället är mkt välskött, vad ar det med saken att göra?

Vi ska ha casual fest för våra vänner och släkt med papptallrikar och egenlaga mat.

Så ta du och knip igen och kryp tillbaka in i det hål du kom ifrån.
  • Hannaz

Det är stor skillnad på att 1: inse att man har det jävligt bra och ha förståelse för andra som inte har det och som därför gör "omoraliska" val. och 2: Att tala om att de visst har ett val. Göra det "rätta" och fortsätta leva i misär eller att gifta sig för pengarna och kunna ge sina barn och sig själv något som liknar ett människovärdig framtid.

Hur man ser på andra och deras väedermödor har inget med inkomst att göra men den som fått allt serverat har antagligen svårare att greppa fattigdom och vad det kan göra med en människas självbild och vad man kan vara beredd att offra för att skapa ett bättre liv.

• Hannaz
    Hammerman1 skrev 2009-03-26 19:29:09 följande:
    Hannaz skrev 2009-03-26 19:21:21 följande:
    Ursäkta, men moralisk indignation fungerar inte på mig. Det enda du bevisat med det här är att din levnadsstandard ligger i det närmaste med paritet med Missies och att du därför har ungefär lika lätt för att sätta dig in i den genomsnittlige thailändarens socioekonomiska situation.
    Du ska inte komma och tala om för mig hur lätt eller svårt jag har att sätta mig in i andras situation.

Däremot har Missie klart visat att hon inte har den förmågan.
  • Hannaz
    Hammerman1 skrev 2009-03-26 19:29:09 följande:
    Hannaz skrev 2009-03-26 19:21:21 följande:
    Ursäkta, men moralisk indignation fungerar inte på mig. Det enda du bevisat med det här är att din levnadsstandard ligger i det närmaste med paritet med Missies och att du därför har ungefär lika lätt för att sätta dig in i den genomsnittlige thailändarens socioekonomiska situation.
    Skulle förresten tro att de flesta svenskar har råd att åka utomlands en vecka och ha trädgårdsfest hos en släkting, eller vad säger du?
  • Hannaz
    Celeste97 skrev 2009-03-26 20:00:50 följande:
    Hannaz skrev 2009-03-26 19:37:15 följande:
    Apropå det är jag hemskt imponerad över att du kan tala om för oss vilken förmåga MissieA har och inte har, baserat på hennes två inlägg...
    Det inläggen vi skriver som berättar hur vi resonerar i olika frågor och det säger mkt om personen bakom "nicken".

Tycker man att man minsann visst bör välja misär och en frmtid utan ngt hopp om bättring före att välja ngt som kan ge en själv och ens barn et människovärdigt liv så ja, jag tycker att det säger en hel del om personen som uttrycker det.
  • Hannaz
    Bambi76 skrev 2009-03-26 20:35:16 följande:
    Hoppsan då.. då måste det vara nåt fel på mig och min sambo..Vi flyttade ihop dag 1 och förlovade oss efter 6 mån och nu ska vi gifta oss..Jag kände från första dagen då jag träffade honom att jag ville leva med honom för resten av livet och han kände likadant...
    Ja fast ni var förhoppningsvis mer jämställda från början än vad detta förhållande verkar vara.

Jag och min sambo flyttade flyttade i stort sett ihop efter några dagar, iallafall sov vi hos varandra sen dess.

Man får ju se till omständigheterna. Jag har redan skrivit hur det troliga scenariot är i TS exempel. Dvs inget jämbördigt förhållande.
  • Hannaz
    MissieA skrev 2009-03-26 20:58:49 följande:
    DU ska inte komma och tala om för MIG vad jag har för förmåga. Ursäkta men nu är du bara otrevlig!! Lär känna mig innan du snackar. Läs mitt senaste inlägg först och sen kan du komma med att jag inte kan sätta mig in i andras situationer.Du borde skämmas för att du hoppas på mig och säger att jag inte kan sätta mig in i andras situation när du inte ens känner mig.
    Du borde skämmas som uttalar dig som du gör om att fattiga kvinnor i Thailand har valmöjligheter, speciellt med din bakgrund. Om du och dina föräldrar är flyktingar så borde du ha än mer förståelse för dessa kvinnor, men nejdå - de ska välja ett liv i misär istället för att "fly" till tryggheten i väst.
    De räddar sina barn från en framtid som inte alls otroligt kommer att bestå av prostitution och lidande, men det är inte acceptablet enligt dig för de gör det genom att snärja en man.
  • Hannaz
    MissieA skrev 2009-03-26 21:02:49 följande:
    Det vill jag gärna veta??
    Han anser sig kunna tala om att jag inte har empatisk förmåga för att jag har det ekonomiskt gott ställt - det är en väldigt långsökt slutsats.

Det skulle betyda att inga människor som har det gott ställt besitter nån empatisk förmåga och det kan vi nog alla skriva under på att så är inte fallet. Dessutom skulle större delen av sveriges befolkning vara utan denna egenskap, och större delen av människorna på BT...
  • Hannaz

25 % av Thailändaran lever på mindre än 2 ppp-dollar/dag. Och FN beräknar att ca 200 000 barn är prostituerade. Det är inte precis strålande siffror.

Det må vara ärofyllt att kämpa för att klara sig och bygga upp ett bra liv i det land där man är född, men man kan knappast se ner på fattiga kvinnor som försöker skapa sig ett bättre liv nån annanstans. Och det gör man genom att konstatera att de minsann har ett val. Och naturligtvis sticker det i ögonen när man läser åsikter som dessa samtidigt som vederbörande sitter säkert i Sverige och planerar bröllop för 170 gäster.

• Hannaz

Nej Missie du säjer att du inte ser ner på fattiga kvinnor men likväl klankar du ner på deras val att söka efter en man som kan ge dem ekonomisk trygghet.
    Det är möjligt att det är som du säjer att du verkligen har förståelse för fattiga, det vet inte jag, jag får gå på det du utrycker på det här forumet. Din åsikt är att alla har ett val, en åsikt som per definition kanske är riktig, men den tar inte hänsyn till omständigheter. Och det är väldigt lätt att sitt hemma i Sverige och tycka att andra ska göra moraliskt riktiga val. Jag beklagar att du har fattiga släktingar och att dina föräldrar tvingades fly. Dock gjorde de det bla för din skull, du har inte behövt skapa dig ett liv i en krigszon, lika lite som jag behövt växa upp bakom järnridån i ett kommunistland, det såg nämligen min far till. Och lika lite är vi båda utlämnade till att försörja oss som prostituerade eller arbeta omänskligt långa dagar på nån fabrik för småpengar. Det är knappast de thailändska medelklassflickorna som har möjlighet att läsa på universitet som raggar upp en svensk man dubbelt så gammal som de. Om man tycker att det är omoraliskt att välja ett Svennsonliv i sverige istället för ett hårt slitsamt liv på en fabrik i Thailand så fine, men det är inte det jag kallar empati.

• Hannaz
    Panzerfaust skrev 2009-03-27 02:32:18 följande:
    I ärlighetens namn är de flesta länder i världen ganska kassa. Likt förbannat gör de kvinnor som plockar en försörjare ett aktivt val precis som försörjaren gör.
    Ja, men det intressanta är; vad lägger du för värdering i det?
  • Hannaz
    Bambi76 skrev 2009-03-27 08:04:06 följande:
    Men det vet du inte om det är eller inte...Visst är det stor åldersskillnad mellan dom och ja språket kan vara ett hinder men ingen av oss kan säga att han inte tycker om henne eller att hon har tagit honom bara för att komma bort från thailand.Jag har har halva min släkt i thailand och vet hur kvinnor kan ha det där.. Och som jag skrev förut (i ett inlägg för några sidor sen) så är drömmen för många thailändskor att gifta sig med en falang (utlänning) men det betyder inte att dom gör vad som helst eller lurar utändska män att dom är kära i dom bara för att få komma bort.Visst finns det tjejer som gör så men det finns det även svenkska tjejer som gör..Min pappa (som är spanjor) träffade min mamma (som är thailändska ) när han jobbade i Bangkok och det var kärlek vid fösta ögonkastet från dom båda och min mamma kommer inte ifrån någon rik familj....
    Nej och inte lär vi få reda på det heller, så det handlar om att utgå från sannolikheten.
  • Hannaz

Ja för det första betyder 70-80% ungefär och det andra 100%, är det så du menar?

Svar på tråden Är min pappa pervers?