• sittak

Florister....blommor i juni?

Hej!

Jag skickar ut den här tråden och hoppas att det finns några florister där ute...(eller andra blomintresserade )

Jag undrar lite över vilka blommor som är fina i juni och fram för allt om det finns gula/orange/röda..?
    Är det någon som har koll på priser så uppskattas detta tacksamt!

Trevlig kväll!

/ sittak

• Svar på tråden Florister....blommor i juni?
  • Saxiquine

Och jag undrar över gröna och vita.. så jag puffar upp tråden!

• minkatthetersaga

jag är inte florist men som jag har förstått finns dom flesta blommorna att införskaffa året om.
    Ett tips är att kolla upp en partihandel där du bor.
    Jag kommer att göra det och då åker man dit typ 5 på morgonen och köper för inköpspris i stora buntar.

• passionsblomman

Alltså, Juni är en supermånad vad gäller blomutbud och det finns precis hur mkt som helst. det som inte finns är de rena vårblommorna, som Tulpaner, Förgätmigej, Syrener osv.

Annars är det mkt Pioner och allsköns sommarblommor, jämte Kallor, Rosor och Lijor och Orkidéer som finns året runt, liksom Germini och Nejlikor mm mm.

Kika gärna lite i mitt galleri om ni ser ngn blomsort ni gillar.

Annars är det ett smart drag att ha lit koll på vad för stil man vill ha och känsla på buketten (stramt stilren eller "som plockad i trädgården", romantisk, tuff etc) och så lite färgskala. Låt sedan floristen ta fram förslag, och kom ihåg att ju mindre detaljstyrt det är på sorterna, desto mer kommer ni att få för pengarna, då man kan undvika specialbeställningar och välja lite utifrån utbud.

• passionsblomman

DET är så förbjudet som det kan bli om du inte har en blomsteraffär! GÖR INTE DET!!!

De som dyker upp i hallen jag jobbade i nekas handla. Med rätta.
    Gjorde alla så, skulle det inte finnas några blomsteraffärer, det är VÅRT inköpsled! Sedan säljer vi till våra kunder och hoppas kunna föda vårafamiljer på mellanskillnaden efter att hyra och alla andra butikskostnader är betalda.
    Sorry, jag eldar upp mig här, men detta gör mig och alla andra florister galna...

minkatthetersaga skrev 2009-01-20 22:37:09 följande:
    jag är inte florist men som jag har förstått finns dom flesta blommorna att införskaffa året om.Ett tips är att kolla upp en partihandel där du bor.Jag kommer att göra det och då åker man dit typ 5 på morgonen och köper för inköpspris i stora buntar.
  • Troll1

minkatthetersaga skrev 2009-01-20 22:37:09 följande:
    jag är inte florist men som jag har förstått finns dom flesta blommorna att införskaffa året om.Ett tips är att kolla upp en partihandel där du bor.Jag kommer att göra det och då åker man dit typ 5 på morgonen och köper för inköpspris i stora buntar.

Inte ngt juste råd!

• lillabruden

jag tror att det bästa isåfall är att man återkommer till floristen mycket och skapar en kontakt, så kanske man kan pruta till sig lite rimliga priser -för båda! Så gör jag med det mesta i handelsväg där det går! Och gillar man inte priserna, får man ju leta vidare.... kanske det finns någon 'där ute' som säljer så billigt som partihandeln...

Förövrigt...Passionis, Förgätmigej ÅÅHHHHH *älskar* ska genast kika om du har bild i ditt galleri... annars får du fixa

• Originalrosen

Hos grossister får endast de med kundnummer handla. För att få ett kundnummer krävs att man har ett företag i branchen.

En florist gör ju så mycket mer än tillhandahåller blommorna (råvarorna). En florist förädlar genom kunskap vilka blommor som finns och passar ihop, bindning av buketter och kunskap om var man får tag på en blomma även om den inte syns just då hos grossisten.

I slutändan är jag övertygad om att det blir bättre och förmodligen totalt sett inte mycket dyrare att anlita en florist. Med ditt resonnemang så kan du ju köpa köttet och potatisen hos grossisten och laga maten själv, sy klänningen själv, snickra borden själv genom att köpa plank på brädgården, en liten guldtacka och göra ringarna av, kanske? Allt går.

För yrkeserfarenhet och kunskap får man betala och för kvalitet likaså.

• sittak

Tack snälla för svaren..!
    Jag skall nog ta mig en sväng till den lokala blomsteraffären och se vad de har för idéer..

• passionsblomman

Strålande idé! Ta en trevlig!

sittak skrev 2009-01-21 21:51:12 följande:
    Tack snälla för svaren..!Jag skall nog ta mig en sväng till den lokala blomsteraffären och se vad de har för idéer..
  • Troll1

Jag kände direkt när jag hittat en bra florist. En så´n skillnad! Blommorna/buketterna var så fina så det var inte sant och jag blev så lycklig!

Är det en halvintresserad florist, så är det inte säkert att denne lyssnar heller.

Lyclka Till!

Svar på tråden Florister....blommor i juni?